I mitt godkända bygglov står det att jag vid byggsamrådet ska redovisa diverse punkter.
En av dessa som jag inte riktigt hänger med på är att jag ska redovisa konstruktionen av grund stomme och tak?
Med ritningarna jag skickade in bifogade jag en snittritning på byggnaden där allt detta redovisades enligt mitt tycke.
Den visade alltså dimensioner på allt från grusbädd till takpannor.
Att väggreglar sedan kommer stå med cc600 och avväxlingar av laster över dörrar och fönster borde ju tom bygglovsnämden förstå att det är ren praxis, eller är dom så fula så dom kräver in en konstruktionsritning med beräknad hållfasthet av mej nu?
Kan det räcka med att firman som ritat ritningarna skriver ett intyg på att konstruktionen har fullgod hållfasthet?
Svar eftersökes!

Tack /Patrik
 
Det där tyckte jag med kändes lite otäckt, men när jag väl satt på byggsamrådet var det inga problem. Jag redogjorde i stora drag hur huset var konstruerat - inga hållfasthetsberäkningar eller något sådant. Mest var det isoleringens tjocklek som intresserade kommunen.
 
andersmc skrev:
Det där tyckte jag med kändes lite otäckt, men när jag väl satt på byggsamrådet var det inga problem. Jag redogjorde i stora drag hur huset var konstruerat - inga hållfasthetsberäkningar eller något sådant. Mest var det isoleringens tjocklek som intresserade kommunen.

Ok, låter bra. Har iallafall fått statiska beräkningar på bärande konstruktion av dom som gjorde ritningarna så jag borde ha allt klart.
men bygglovsnämden, fyfan vilka människor det verkar vara:(
Min gubbe kräver vissa saker som dom andra bygglovshandläggarna inte ens kan svara på vad det är, och inte kan man ringa och fråga honom heller för han är aldrig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.