Hej. Jag har upptäckte det forumet för en tid sedan, men det har bara inte blivit av att jag skrivit det inlägg jag tänkt mig.


Jag har vid 31 års ålder ärvt ett hus från min far, och har därmed fått en hel del att tänka på och mängder med saker att lära mig. Jag är uppväxt hos min mor i en lägenhet så det är onekligen mycket nytt för mig. Men det här forumet verkar ha kompetent folk så jag hoppas jag kan få goda råd, tips och hjälp med än det ena och än det andra från de som är villiga att agera bollplank och inte bli för sura över dumma frågor i mängder.


Jag har tittat på de renoveringar som andra har utfört, men jag är rädd att jag inte har kompetensen att ge mig på lika stora projekt, och förhoppningsvis inget behov av det.


Jag vet inte vad som är kutym på det här forumet, om jag ska starta en tråd för varje frågeställning eller om jag ska samla allt i en stor projekttråd?


Huset som sådant är ett trähus beläget på landsbygden cirka 20-30 minuter med bil från närmsta stad. Det finns två inredda våningar och en källare med garage och pannrum. Källaren är dock lite speciell eftersom den bara är under halva huset, andra halvan har krypgrund. Jag antar att detta är tämligen unikt? Tomten är cirka 1500 kvadrat och där finns det även en gammal lada och en friggebod, byggd för cirka 25 år sedan.


Huset byggdes på 1920-talet och renoverades omfattande på tidigt 1970-tal. Sedan dess har dessvärre inte mycket gjorts, förutom det absolut nödvändigaste. Därför är det oerhört mycket som kommer på en gång.


Uppvärmningen skedde ursprungligen med en kombinerad ved och oljepanna, dock utan ackumulatortank. Således finns det vattenradiatorer. År 2007 installerades en luft/luftvärmepump och en varmvattenberedare på 55 liter. Nackdelen med den lösningen är dels att utedelen har blivit en isklump flera gånger per vinter, vilket jag fick hjälpa min far med att hacka loss och värma upp med det lilla varmvattnet som fanns, samt dels att det är svårt för värmen att leta sig in i rummen på övervåningen. Jag har dock varit i kontakt med en firma som ska serva den och förse utedelen med en värmeslinga, kanske försvinner bägge problemen.


Det som jag hittills har gjort på huset och tomten, om man sätter upp en snabb kronologi är:


*November 2010. Min far får en stroke och jag får ta allt ansvar för huset. På grund av snökaoset blir bara det mest akuta gjort: Tömma kylen, se till att värmen fungerar etc.


*Våren 2011. Trädgården mycket igenvuxen pga att min far inte orkat sköta om den de senaste åren. Får skaffa massa verktyg och röja. Börjar städa inne i huset. Går igenom ett halvt sekel med sparade papper. Bogserar ut bilen ur garaget. Försöker bli av med en grävlingskoloni under ladan.


*Sommar 2011. Fortsätter städa och röja inne och ute. Bränner 20 m² ris och grenar. Kör iväg tre släp med skräp från huset. Hivar in allt bråte som ligger lite varstans i ladan. Börjar fundera och planera på hur man kan göra med huset. Skaffar grävlingsfälla.


*Höst och vinter 2011. Fortsätter med städning. Röjer ut 40 års avlagringar från garaget. Skrotar bilen. Städning inne klar på vintern efter över ett år. Byter lås på dörrarna. Grävlingarna vägrar gå i fällan.


*Våren 2012. Köper mängder med verktyg, stegar, gräsklippare, färg och allt möjligt som ersättning för det som är trasigt eller som inte ens finns. Köper en säng så jag kan vara där och arbeta längre tider utan att behöva pendla. Fäller några träd som förfulade trädgården. Anlitar en firma som fräser bort stubbarna. Inser att karln som fräste även strimlade elkabeln till ladan som låg på en dm djup och att det är jäkligt bra med en granne som är elektriker. Kabeln kopplas bort och allt verkar vara frid och fröjd. River en veranda på friggeboden. Grävlingarna tillbaka. Stora stenar hindrar dem inte.


*Sommar 2012. Börjar köra med jordfräs för att åtgärda skador på gräsmattan, där träden varit, där verandan var etc. Sår gräs. Arbetet mycket försenat pga av det förskräckliga regnandet. Målar garaget, låter sätta in riktig belysning, skaffar verktygstavlor och hyllor och allt smått som behövs. Har numera en bra arbetslokal. Röjer ut ladan. Kör iväg 16 kärror med skräp till tippen, hittar 10 kubikmeter ved. Eldar upp några kubik skräp. Inser att grävlingar är envisa fanstyg. Börjar ta in offerter för fönsterbyte. Får kabeln till ladan lagad.


*Höst 2012. Nya elproblem. Det mäts och felsöks, till slut kopplas ladan bort igen och problemen är borta. Snickrar igen varenda öppning i ladan som en grävling kan ta sig igenom. Lägger en kvarnsten där de brukar gräva. Verkar ha segrat. Ansar några träd rätt brutalt, fäller ett annat. Bränner riset. Ärver huset.

*Vinter 2012. Skriver inlägg på forum. Grävlingarna tillbaka.

Helt klart har det varit två lärorika år. Alla uppgifter man fått lösa, maskiner man fått lära sig, tråkiga och smutsiga jobb man har fått underkasta sig. Insikten hur pass mycket det kostar om man ska få ett bra resultat, eller hur mycket det kostar att anlita elektriker. Insikten om hur lång tid det mesta tar, och att det bara är att acceptera det.




Året som kommer hoppas jag att utsidan av huset ska bli klart – fönster bytta, panel lagad, grunden putsad, fasaden målad. Det enda som är planerat i trädgården är att garagenedfarten ska asfalteras om och nytt grus måste ut på gången.


Om två år hoppas jag kunna ägna mig åt insidan av huset, eller kanske rent av smygstarta med det redan nästa år om det övriga arbetet går bra. I det stora hela är planlösningen bra, men funderar på att slå ut en vägg mellan ett sovrum och en sidovind för att få några kvadrat extra, och att göra om ett wc-rum till en tvättstuga. Men viktigast kanske är att kolla vilket skick vinden är i. Den nås bara genom en lucka på fasaden cirka 6-7 meter upp och ingen har varit där på över 40 år. Förhoppningsvis finns det inget där som är en negativ överraskning men man kan ju aldrig veta.


Jag kommer att ha ganska många frågor, men det är väl bäst att jag tar dem efterhand och refererar till det här inlägget så slipper jag dra min bakgrundshistoria mer än en gång. Jag har inte så många roliga bilder att komma med, men jag kan ju uppdatera den här tråden efter hand.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 11 till
  • Laddar…
Intressant början! Fortsätt gärna uppdatera och det är alltid kul med bilder!

Du känner ingen som jagar med grythund? Det kan lösa dina problem med husdjuren och samtidigt kan du ju tillverka en rakborste de luxe...
 
Jag skulle sett över tak/vind innan jag byter fönster om nu inte fönstrena är helt trasiga såklart.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

limstift skrev:
Jag vet inte vad som är kutym på det här forumet, om jag ska starta en tråd för varje frågeställning eller om jag ska samla allt i en stor projekttråd?
Tja, det finns ju inga regler, ingen kutym och knappt några stalltips heller.

Jag har provat lite olika varianter under årens lopp, och tycker det verkar finnas både för och nackdelar med olika varianter.
Jag startade t.ex. en "stor" VA-frågetråd för alla mina vatten & avlopps-frågor när jag höll på med bygget. Då jag var otroligt novis på allt då. (Fortfarande novis, bara aningens mindre nu.)
Det kändes i efterhand inte som någon lysande idé. Jag borde nog startat en separat tråd över varje problem i sig självt.
Jag tror längden på tråden och den relativt intetsägande rubriken var till nackdel.
En fördel var nog att folk som svarat någon gång fick upp tråden i bevakningar vid aktivitet.

Men idag hade jag nog kört flera mindre trådar med ordentlig rubrik istället.

Och det är nog viktigt för bra med svar, att man ser på rubriken vad det det handlar om.
Aktiviteten på forumet är numera skyhög, så även för folk som häckar här mycket hinner aldrig läsa alla inlägg. Utan man scannar av trådämnes-listan och klickar på någon tråd här och där som man tror att man kan bidra i, eller på trådar som man på annat sätt finner intressanta.

Men fortsätt gärna med att beskriva hur det går översiktligt med huset i denna tråd.
Det är trevligt.
Och så startar du nya trådar med frågor eller info du vill dela med dig av.
Mitt förslag alltså ...

edit:
Sen använder jag ofta sökfunktionen, ibland hittar jag svaret i någon befintlig tråd.
Ibland hittar jag inte svaret, men däremot en äldre tråd där ämnet och rubriken känns tillräckligt passande att man kan lyfta tråden med sin fråga.
 
Redigerat:
Ett sätt jag tycker fungerar bättre än byggahus forumets sökfunktion är att söka på google men skriva "byggahus " följt av min fundering!

Sen anser jag personligen att bilder är viktigt! ;)
 
Väl arbetat!!
En tråkig sak men som man bör investera i tidigt är ju värmesystem. Har du tittat på det?
Foton är alltid bra. Vinden borde inte vara några problem om det inte är något problem med taket?
 
Hur trivs du på landet?
Tills idag hade du mest städning och röjning av gammalt ( inget roligt) för att få plats med nytt liv i huset. Försök att bo i huset på allvar innan du river några väggar och ändrar för mycket. Oftast ser man inte fördelar med planlösningen om man inte lever i den. Då sätter man igång och river ohejdat bara för att man ska riva ner i gamla hus eftersom alla andra gör det. Och det går snabbt att riva ner och man river ibland mer än det behövs och sen står man i en enda röra och vet varken ut eller in och vad var meningen med det hela :).
Skissa på papper hur det ska byggas om och tro mej att du kommer att rita om många gånger innan du är säker på hur du vill ha det :). Om planering tar längre tid än själva ombyggnad då har man chans att få ett bra resultat :).
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kul läsning! Tråkigt med din far...

Angående grävlingarna; det finns elektroniska "pip-alstrare" som man använder till att skrämma bort sorkar, mullvadar och andra gnagare, det kanske kan funka?

Om du känner dig osäker på husets skick och vad som eventuellt behöver åtgärdas kan det kanske vara en idé att låta göra en besiktning av huset. Då kan du få reda på om där finns fuktskador eller andra faror som behöver fixas.
Kanske ta dit en välrenommerad byggnadssnickare och betala honom en slant för att till exempel kolla så att den där väggen du nämner inte är en del av takstolarnas bärande konstruktion.
 
Tack alla för den fina responsen.

stice skrev:
Intressant början! Fortsätt gärna uppdatera och det är alltid kul med bilder!

Du känner ingen som jagar med grythund? Det kan lösa dina problem med husdjuren och samtidigt kan du ju tillverka en rakborste de luxe...
Det kommer bilder med tiden när jag har något att visa upp. Känner ingen med hund, men har pratat med en jägare som menade att man i alla fall inte behöver vara rädd för dem. De biter tydligen inte tills det knastrar som myten säger.

Mikael_L: Okej, jag kör med ditt förslag.

Noseone skrev:
Jag skulle sett över tak/vind innan jag byter fönster om nu inte fönstrena är helt trasiga såklart.
Fönstren på övervåningen är i mycket dåligt skick och måste bytas. Taket vet jag inte är jag rädd. Har noll i erfarenhet när det gäller att bedöma tak.

Innertaket på övervåningen har fått ett par fuktskador för ett antal år sedan, så jag känner att jag måste kontrollera skicket på vinden.

Jugend skrev:
Väl arbetat!!
En tråkig sak men som man bör investera i tidigt är ju värmesystem. Har du tittat på det?
Foton är alltid bra. Vinden borde inte vara några problem om det inte är något problem med taket?
Jodå, jag startade en tråd om min panna. Är väl inget överhängande dock. Har inte flyttat ut än utan är bara där på helgerna eller eftermiddagar under sommaren. Luftluftpumpen håller värmen tillräcklig under tiden jag inte är där.

gaia skrev:
Hur trivs du på landet?
Tills idag hade du mest städning och röjning av gammalt ( inget roligt) för att få plats med nytt liv i huset. Försök att bo i huset på allvar innan du river några väggar och ändrar för mycket. Oftast ser man inte fördelar med planlösningen om man inte lever i den. Då sätter man igång och river ohejdat bara för att man ska riva ner i gamla hus eftersom alla andra gör det. Och det går snabbt att riva ner och man river ibland mer än det behövs och sen står man i en enda röra och vet varken ut eller in och vad var meningen med det hela.
Skissa på papper hur det ska byggas om och tro mej att du kommer att rita om många gånger innan du är säker på hur du vill ha det. Om planering tar längre tid än själva ombyggnad då har man chans att få ett bra resultat.
Lycka till!
gaia
Jag trivs bra på sommaren, men på vintern är jag helst hemma i lägenheten med fjärrvärme och inga bekymmer. Jag har märkt att vädret och naturen är mycket mer kontrastrik på landet. En mörk novemberkväll är verkligen totalt kolsvart, en natt med fullmåne är ljusare än i staden och stjärnorna är 100 gånger fler utan all ljusförorening. Somrarna är underbara (förutom årets då). Bara att ha en trädgård att sitta och dega i är ett nöje man saknar i stan.
Ja det har varit mycket att röja upp. Folk samlar på sig mycket under ett liv. Angående väggarna så är det bara en jag vill ta bort. Vissa på forumet verkar ju blåsa ut hela kåken men det är lite väl mycket för mig. Men jag har tid på mig, tänker som jag skrev inte börja med insidan förrän om två år.


ToRy skrev:
Angående grävlingarna; det finns elektroniska "pip-alstrare" som man använder till att skrämma bort sorkar, mullvadar och andra gnagare, det kanske kan funka?

Om du känner dig osäker på husets skick och vad som eventuellt behöver åtgärdas kan det kanske vara en idé att låta göra en besiktning av huset. Då kan du få reda på om där finns fuktskador eller andra faror som behöver fixas.
Kanske ta dit en välrenommerad byggnadssnickare och betala honom en slant för att till exempel kolla så att den där väggen du nämner inte är en del av takstolarnas bärande konstruktion.
Jag har inte testat någon form av högfrekvent ljud, men noterar ditt förslag. Fruktansvärt envisa djur i alla fall.

Känner du till vart man bör vända sig om man vill ha huset besiktigat? Har ju onekligen en del funderingar om VVS-systemet, grunden, taket etc.

Väggen ifråga är knappat bärande då det inte finns en motsvarande på den andra sidan av huset.
 
Ja gör som någon skrev innan, lägg upp mycket bilder!
 
Har väl inte några direkta snilletips att bidra med mer än att.
gör klart utsidan först, grund + tak så det är tätt innan du gör något med vinden kolla taket det kanske måste läggas om.

Så du inte börjar med för mycket, det blir ganksa risigt på tomten när man gör grunden osv så gör inte för mycket med tomten tex.

Har du några som hjälper dig, vänner eller så?
 
Jag kan uppdatera tråden med att det numera finns en värmeslinga i luftvärmepumpen och att den fungerar perfekt! Äntligen slipper man hacka och hälla hinkvis med hett vatten på den och kan våga lämna huset i någon vecka med förvissning om att inget händer.

Jag har även nappat på ett erbjudande från ett försäkringsbolag där de erbjöd en gratis inspektion om man bytte till dem. Skall tydligen utföras av Anticimex. Förhoppningsvis får man väl inga obehagliga överraskningar, men hellre det än att eventuella fel är dolda och förvärras.

Andy78 skrev:
Har väl inte några direkta snilletips att bidra med mer än att.
gör klart utsidan först, grund + tak så det är tätt innan du gör något med vinden kolla taket det kanske måste läggas om.

Så du inte börjar med för mycket, det blir ganksa risigt på tomten när man gör grunden osv så gör inte för mycket med tomten tex.

Har du några som hjälper dig, vänner eller så?
Ja det är precis vad jag tänkt göra. Är utsidan bra är det bara att fortsätta inuti kåken.

Har fått hjälp av min mor och halvbror vid några tillfällen, men inte så ofta som jag önskar. Fick även hjälp av en granne att fälla några träd. I övrigt gör jag allt själv.
 
En besiktning är nog riktigt bra att göra. Av alla protokoll jag har sett när vi kollat på hus så har jag lärt mig mycket och man märker att en tränad inspektör hittar brister som man själv annars aldrig hade tänkt på.

Tyvärr har jag läst i div. forum och även märkt på en del protokoll, att Anticimex inte är så bra. Bra protokoll påpekar svagheter och kommenterar uppmätta fuktvärden. Anticimex kan ha helt rena protokoll även om det är krypgrund och badrum som är gamla. Kanske får man som ägare en bra genomgång, men som potentiell köpare skulle jag välja ett annat företag för att få information och tips om ett hus som jag vet är gammalt och därmed borde ha en del risker i sig.
 
Kan bara bidra med att du har hittat rätt. Vi köpte hus för nu två år sen och de jag hittills lärt mej har kommit från detta forum.

Bli inte rädd för besiktningsmannens resultat. De mesta på vårat hus var tydligen en "riskkonstruktion" enligt anticimex besiktningsman, och de är ju jättebra att veta vad man ska hålla ett extra öga på . Och är de något som besiktningsmannen anser har akuta brister, tex taket, så be en takläggare titta på de om du själv är osäker och ta alltid in så många offerter du kan på arbeten som ska utföras. De kan skilja mycket pengar, men viktigast för mej är att hitta personer som känns bra att anlita.
 
Y
Du kanske bara söker byggtips.

Då jag varit i samma situation så vill jag ändå skriva min vinkel på det.

Min far dog tidigt likt din, rentav tidigare. Ärvde en gård, oxå vildvuxen trädgård. Valde att renovera det rätt så nya huset.
Jag trodde att den summa pengar jag ärvde skulle räcka till allt och lite till, bygga om tak, källare, extra våning.
Slet ut precis allt som gick, det var bara reglar kvar.
Tiden gick, verkligheten komikapp.
Efter att man fick tain några firmor så försvann pengarna fort.

Nu, 4-5år senare 31år gammal och fortfarande inget badrum, ingen andra våning, eller modifierat tak. Pengarna slut.
Så börjar jag tänka att åren varit lite bortkastade. Att pengarna hade räckt till ett färdigt hus. Att om jag sålde allt så hade jag haft råd med superfint hus inne i en by med normalstor tomt, ny bil, "leksaker" - ett glatt liv.

Att livet enbart kretsat kring huset istället för att haft roligt, att hittat någon tjej.
Jag tror det är svårare att träffa en tjej ifall man redan har hus för då ska även huset passa tjejen. (landet...)
De vill nog hellre att man hittar ett tillsammans sen.
Och jag själv... Om jag får barn... så vill jag nog låta mitt barn växaupp i tätbyggd än gård..

Det var först efter 4e året jag orkade kopplade på en maskin på traktorn för att slå högt gräs med. Kändes som en seger. Jag gjorde något "onödigt". 2013 så hoppas jag på börja med hobbys helt orealterat till hus.

1. Gör en riktig planering hur du vill bygga, google sketchup tillåter dig att enkelt rita skisser. Luska i priser.
2. Gör helst inte allt på engång. Försök ha ett funktionellt hem undertiden. (Jag sov utan värme,vatten och öppen isolering.)
3. Ha en ekonomisk plan. Baserad på din lön. Ibörjan brände jag ofantligt mycket pengar i onödan. arvpengar.

Först nu har jag gjort det ultimata. En budget. Jag har beräknat hurmycket jag behöver för mat och bensin varje vecka. Lägger undan det på ett konto för att slippa tigga av mamma i slutet på månaden. Jag har beräknat hur mycket samtliga räkningar kostar mig på ett år, och lägger undan inför detta månadsvis så jag garanterat klarar hela året. osv.

Nu har jag badrummet kvar att bygga. och. takbyte på 5 byggnader. och panel. och och och.. Ja... hobbys ja.. just..

Något jag lärt mig är även att när man tar in firmor så bör du ha koll på vad du verkligen vill få gjort.
Flera firmor har varit hos mig, jag har litat på att de ska veta vad dom gör, så blir det fel, så ska man stri med dom, tillslut orkar man inte. och tar in en till firma för att rätta.
- en detaljplan, fråga på forumet. vet vad du vill ha. bli insatt. det kommer du spara mycket pengar på!

Allt man ska köpa börjar på 10tusen.. ett handfat.. en trappa.. vad som helst, det är sjukt.. allt kostar typ 10tusen..

Jag vet inte om du tänkt göra allt själv men då är verkligheten den att det kan man inte.
Tänk dig själv, du kör fast bara ens när du ska flytta en stor byrå. Och blir det många sånna stop då fastnar man tillslut vid datorn, eller att trösttitta på argasnickaren.

Jojust. Pratade med en snickare som oxå renoverar och båda har samma upplevelse, nu efter några år så börjar saker sätta sig, spricka, osv. Så allt som såg fint ser inte lika fint ut. haha

Ja, nu har jag låtit negativ.. Alla berömmer mig hur fint jag bor i placering och husmässigt men lycklig är jag inte. Sjuka är att samtidigt sneglar jag på det gamla huset och är sugen på att renovera den med för att kunna hyraut. Men det blir en annan sak, då bor man inte inuti det under tiden.

Hoppas du får det bra iaf. =)
Jag lyckades, så kommer även du att göra. =)
 
Redigerat:
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.