B
Hej!

Har ett stort vardagsrum i vinkel och för att täcka det skulle jag behöva sätta en kombidetektor riktad snett mot fönstren som är åt söder. är inne på antingen Bosch BlueLine G2 Kombidetektor eller Siemens IRM 120 MD.

Eller vet någon bra? Längsta den ska täcka är ca 8 m, och den ska ju inte heller larma om någon går utanför fönstret.... på altanen...

råd och funderingar mottages tacksamt!

Gott nytt år! :)
 
Det är stor risk att solljuset gör att detektorn larmar. En IR bör aldrig riktas mot fönster ifrån västsydväst till ostsydost.
 
B
den kommer sitta i riktning mot sydväst. tyvärr gör det att det är enda som funkar, eller så får jag sätta den mer i västlig riktning, då kommer det inte vara direkt riktat mot solen, men på "snedden", det kanske är säkrare då...
 
ir plus mikrovåg brukar vara rätt "tröga" på att larma på falsklarm
 
B
ok, så det kanske inte är någon fara att det är mot fönstret? vad jag förstod så ska de nya kombidetektorerna vara bra.. och det inte är så vanligt med falsklarm längre, men det gäller de inte tar om någon går på utsidan av fönstret....
 
Jag har bara testat med honeywells deckare och på de kunde man ställa effekten på microvågen så att den inte nådde utanför huset. För att utlösa så krävde den att både microvågen och IR larmade.
Därmed tror jag att den typen av deckare det kan vara ett spår att undersöka för dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.