R
Har köpt hus från 1990 och besiktningsmannen tyckte jag skulle sätta in ventiler i två sovrum som helt saknade ventiler (förutom om man öppnade fönstret lite). Fönstrena är standard tre-glas som man satte in på 90-talet. De finns ju sådana här avlånga ventiler som sitter på fönsterramen som är diskreta och små och min fundering är om man kan såga med sticksåg igenom ramen och sedan sätta in en sån där avlång ventil. Går det?
 
Sätt en ventil på väggen istället. Tror det blir svårt med sticksåg i fönstret, glaset är ganska känsligt i kanterna.
 
Kan gå att borra en serie hål istället. Det behöver inte vara hel öppning.
 
Sätt in Fresch ventiler i väggen enklare att få det bra typ TL98F. Dom ger mindre kallras genom att blanda rums och tilluft lite bättre
 
Beror väl samtidigt på vilken typ av vägg man har. Har själv tänkt sätta in ventiler fönsterramen pga. att mitt hus är byggt i tegel.
 
Jag monterade spaltventil i fönsterkarmen i förra bostaden.

Använde borrmaskin och borrade ett antal lagom tjocka hål. Kan kännas lite pyssligt, men även halvt ohändig person som jag fixade det!
 
R
Det är träfasad.
 
Är det betong eller tegel hyr man en kärnborrmaskin sedan tar det kanske en kvart att få ett perfekt runt hål.
 
R
Gm ok men de är alltså trä rakt igenom.
 
Kör med en vanlig hålsåg och ett stämjärn. Stämjärnet för att hugga loss dom bitar som kan sitta fast när du drar ut hålsågen, om det är lite tjockare trä du ska igenom. Du måste även skaffa en förlängare till hålsågen så att du når hela vägen igenom.
 
R
Jag funderar på om de här spaltventilerna är tillräckliga för vi har sådana i lägenheten som vi nu sålt och jag tycker alltid de luftar för lite (blir så varmt). Jag är liksom ute efter att kunna ha de som svalkande luft som kommer in om natten när man sover så man slipper vakna skitvarm.
 
Lånar tråden lite..

Har problem med kraftig kondens på två fönster. Har endast frånluft via köksfläkt och paxfläkt i badrummet.
Kondens avtar om jag eldar på rejält på elementen men blir då för olidligt att vistas i rummet.

Skulle en spaltventil i fönsterbågen avhjälpa problemet?
 
Vi ventilerar våra hus för att byta ut förorenad inomhusluft mot ren uteluft. Föroreningar i inomhusluften kommer från t. ex. matlagning, tvätt, bad, rökning mm. Även byggnadsmaterial och inredning kan bidra till föroreningarna i inomhusluften. En väl fungerande ventilation är därför A och O för både hus och hälsa. Grundprincipen för luftens rörelse bygger på att uteluft tillförs i vardagsrum, sovrum och hall och förs vidare till kök, bad och toalett, där den sedan lämnar bostaden genom frånluften. För att detta skall fungera måste ett visst undertryck råda samt överluftsmöjlighet finnas in till kök, bad och toalett.
Ett enkelt och billigt sätt att förbättra ventilationen i t ex självdragshus är att montera Biobe spaltventiler/fönsterventiler eller Fresh väggventiler, under förutsättning att man har en fungerande frånluft.

Läs mer på:
http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/ventiler.aspx
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.