jag har iaf fått bort smällarna/tryckstötarna. kilande in plåtbitar under pannan så den har en minimal lutning bakåt och vips så har jag nu "bara" luft som vispas runt i laddpaketet..
 
Jag uppar denna tråd eftersom jag nu efter ca 1000 eldningstimmar fortfarande har problem med luft i laddkretsen.
Ångrar nu att jag inte åtgärdade detta i somras då man inte var i behov av värmen.

Det blir inget problem med att koppla på radiatorkretsen på rören som går mellan tank och laddpaket?
Idag så är det separata rör till/från tankarna till laddningen och radiatorerna.
 
  • Gilla
kaka84
  • Laddar…
Inte funderat på att montera in en eller en par Spirovent ?
 
Känns onödigt med såna grejjer, ser hellre en korrekt rördragning.
Behöll ju öppet exp.kärl just för att slippa avlufta. Som jag har det idag kunde jag lika gärna satt in ett slutet exp.
Aja, får härda ut till sommaren och dra om rören men skulle vilja få svar på om det går bra at koppla radiatorslingans tillopp på laddröret och radiatorreturen på röret mellan tankbotten och laddpaket utan risk för någon konstig själcirkulation i pannan?

En till anledning till.att dra om rören är att självcirkulationen mellan tank o panna vid ex. Strömavbrott är obefintlig idag, måste ha nåt med laddkretsens dragnikg att göra.
 
kickassford skrev:
Känns onödigt med såna grejjer, ser hellre en korrekt rördragning.
Behöll ju öppet exp.kärl just för att slippa avlufta. Som jag har det idag kunde jag lika gärna satt in ett slutet exp.
Aja, får härda ut till sommaren och dra om rören men skulle vilja få svar på om det går bra at koppla radiatorslingans tillopp på laddröret och radiatorreturen på röret mellan tankbotten och laddpaket utan risk för någon konstig själcirkulation i pannan?

En till anledning till.att dra om rören är att självcirkulationen mellan tank o panna vid ex. Strömavbrott är obefintlig idag, måste ha nåt med laddkretsens dragnikg att göra.

nej de är inga problem att koppla så,
 
koppla radiatorslingans tillopp på laddröret och radiatorreturen på röret mellan tankbotten och laddpaket utan risk för någon konstig själcirkulation i pannan?
risken att du får luft i radiatorkretsen ökar,
något annat problem bör det inte bli (reservation för rör dragningen)
 
Spørsmålet kan være om det er "gammel" luft eller ny luft som kommer til etter hvert. Jeg har også problemer med at det kommer luft inn i ladekretsen på anlegget mitt. Mine rør er dratt "riktig" med stigning fra pannan og inn i øvre sideinnløp på tankene. Luften evakuerere da inn i tanktoppen og luftes greit ut der.
Merker at det surkler av luft i ladekretsen til tankene er neste fulladet og laddomaten stenger bypassen - da blir det stille for da sendes sannsynligvis lufta over til tankene. Jeg tror at jeg ikke har klart å få koblingene rundt laddomaten helt tett, og selv om det ikke lekker vann så kan det suges luft inn pga undertrykk på sugesiden når laddomaten går? Skiftet pakninger i laddomaten fra gummi til fiber. Det ble mye bedre med en gang, men er fortsatt ikke helt fornøyd. Har fyrt om lag 500 timer med min Effecta 60.
Når det gjelder rørdragningen for radiatorene så har jeg det slik som du beskriver, og det virker som det funker bra. Har dratt framledningen til radiatorene ca. en halv meter rett nedover fra laderøret før det går inn i shuntet - og har ikke hatt problemer med luft i radiatorene i det hele tatt.
 
Redigerat:
pr95: sålänge man har ett ordentligt avstick nedåt från laddröret och man kopplar in sig mellan tank o laddomat, inte mrllan panna o laddomat borde man väl inte få in luft i radiatorerna? Fast det är klart, när shunten är helt öppen så flödar det rätt bra där.

Vedfyrer: Det var faktiskt nåt att kolla upp.
Jag tycker att efter ca 1000 timmar borde syret i vattnet ha avgått oavsett rördragning så det kanske är ny luft som letar sig in
Har jag inte ens haft en tanke på tidigare, tack för tipset
 
Jag funderar själv på att åtgärda min Laddomat 21 för min suger in luft också. Är ju gjord som en labyrint så det verkar bli undertryck och luft sugs in. En motorshunt med öppnare kanaler bör vara bättre? Samt att öppna expansionskärlet placeras så högt som möjligt för högsta tryck.
 
kulle
Åskar skrev:
Jag funderar själv på att åtgärda min Laddomat 21 för min suger in luft också. Är ju gjord som en labyrint så det verkar bli undertryck och luft sugs in. En motorshunt med öppnare kanaler bör vara bättre? Samt att öppna expansionskärlet placeras så högt som möjligt för högsta tryck.
Verkar va många som har detta problem, även jag.
 
Hur stort expansionskärl har du? Har du kompletterat med fler ack-tankar men kör på det gamla kärlet? Då kan det helt enkelt vara för litet.
 
kulle skrev:
Verkar va många som har detta problem, även jag.
Ja böt min Laddomat 21 till förmån för en 21-100.Numera går hela systemet i kok innan laddomaten börjar knorra...:)
 
4nders, menar du mig? Jag bytte ut det befintliga 25 liters exp.kärl mot ett 170 liter.
Har 3mvp på mätaren 1m ovanför termovaren.
Eldar nu med pumpen på läge 2 men pannan stiger i temp, ligger nu på 89 grader så ja tror jag måste öka pumpen till max.
Men jag verkar inte ha några luftproblem på detta läge men samtigt så drog jag åt termovarens kopplingar ordentligt, kanske var det som gjorde det.. Vi får se när (om) jag blir tvungen att höja på pumpen.
 
Är hela systemet på 3500 liter eller bara ackarna? 170 liter låter som om det skulle kunna vara på gränsen och då kan ju luft ta sig in den vägen vid låga temperaturer tänker jag.
 
Hela system ligger på 3500 liter men då räknar jag lite högt.
Ackvolymen är på 3000 liter.

Tror inte exp.kärlet är för litet, däremot har jag börjat misstänka tjuvluft i laddpaketet.
Bildas rejält med luft i laddpumpen men nästan ingen luft kommer vid avluftningen på laddröret.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.