har någon mer kött på benen angående detta? stötte på patrull när jag pratade med byggnadsnämnden där dom hänvisade till nån form av gammal praxis/prejudikat som innebär att skorstenen då absolut måste vara placerad 15 meter från vägglivet på högdelen, se länken nedan:

http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=38

nån som har hållbara argument emot detta? det verkar vara en lite föråldrad syn som gäller "rökgaser från gamla hederliga rejäla vedpannor" och inte vad som kommer ut från en modern pelletskamin?

i mitt fall har jag tänkt placera en pelletskamin direkt utanför vägglivet i vardagsrummet som är i vinkel till huset (ser i princip ut som skissen på länken ovan). för att slippa en 3,5 m hög och ful skorstenspipa trodde jag att en pelletskamin skulle kunna vara lösningen på detta.
 
Hm ... jag har inte sänt in min bygganmälan än ... och skorstenen är på plats ... :-X

Sotarmästaren (som jag ska namnge på bygganmälan och som är auktoriserad och som senare skall inspektera installationen) har varit på plats och godkänt att jag sätter velenco-skorstenen 1,2 m över taket strax ovanför takfoten.

Det gäller en pelletskamin i vardagsrummet. Man ska alls inte behöva gå upp i nock annat än för vedeldstad. Det är, precis som du skriver, förlegat och pellets har alls inte samma rökgastemperatur.

Kontakta den auktoriserade sotarmästare som ska stå på anmälan och diskutera problemet med honom. Vad jag förstår (och har förstått ... och hoppas) är att bygganmälan går igenom om sotarmästaren godkänner.

Men du kan ju vänta någon vecka - jag sänder in bygganmälan nu i helgen!
 
Jag tror inte heller att det är några problem. Min granne har nyss satt in en pellets kamin och han har ett vinkelhus med 1 1/2 i ena vinkeln och 1 plan i den andra och han satte kaminen i 1 plans delen med skorstenen 1m över nocken.Det gick alldeles utmärkt.
 
Började själv "i rätt ände" och kontaktade sotarmästaren, han hade inga invändningar alls men hänsvisade i sin tur kommunen/byggnadsnämnden, där jag mycket riktigt stötte på patrull. KAN det vara så att det förekommer olika tolkningar/praxis i olika kommuner?
 
Garanterat så skiljer det sig olika från kommun till kommun.. Kommunen bestämer & sotaren lyder..  Även om nu sotaren kan tycka att kommunen inte vet vad dom talar om..

Lika så är det olika med sotnings frekvensen..  hos mig sotar dom var 4:e år i öppna spisen medans i Ekerö kommun så sotar dom 1 gång per år..  :surprised:

Min pellets panna sotar dom också 1 gång per år.. medans i andra kommunder upp till 4 gånger/år..   :-?

Även priserna skiljer sig ganska mycket från kommun till kommun..

Och det är Kommunen som bestämmer detta inte sotaren..
 
Skissen är en fingervisning, på ett par pipor har vi satt i rökgasfläktar med vertikal avluft och detta var ok som "åtgärd" av för kort skorsten, sen finns det sk. gnistsläckare att sätta på toppen- lite billigare och enklare variant. Sen om sotaren ifrågasätter funktionen är det nog fläkt som gäller, men tala med honom först, eller ta kontakt med en entreprenör som kan fikonspråket och kan lirka sig igenom,
 
hmmmm, rökgasfläkt kanske är ett nyckelord i detta sammanhang....?

Är det inte så att (nästan) alla pelletskaminer har en inbyggd rökgasfläkt och att detta måste vara något som verkligen påverkar det reella behovet av att ha en skorsten som mynnar 1 m ovan nock på högdelen för att "bli av med" röken!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.