Har noterat att brytpinnar i originalförpackning är dyra tingestar.
Likväl har jag noterat att de flesta "brytpinnar" är av formen M6 bult i mjuk kvalitet 4.6 istället för standard 8.8
På vår gamla Partner var det M6 40mm långa och på nuvarande Honda är det M6 19mm.
Om man orkar kan man handla gängstång på biltema som är just av den "mjukheten" och dra en mutter på var sida... blir typ 95% billigare än original på Partner slungan.
På nuvarande Honda hade det dock varit fördelaktigt med vanlig sexkantsskalle p.g.a. utformningen av "medbringaren".
Någon som vet av något ställe online där man kan köpa bult i mjuk kvalitet?
 
Jula säljer brytpinnar till Partner till vettigt pris. Köpte där till en god vän.
 
Jag brukar köra med en spik:) Den har ungefär samma mjukhet.
 
Som du själv skriver, ofta är brytpinnar 4.8 / 4.6 och detta är likvärdig med en gängstång. Så spara dig själv slantar och köp en meter gängstång och ett knippe låsmuttrar.
 
Glöm bara inte att brytpinnarna ofta har en svarvad hals, det kan göra mycket stor skillnad. Brytpinnen är trots allt en säkerhetsdetalj och i rätt affär är den inte dyr. Spara istället en massa arbete och onödigt framtida strul pga brytpinnar som itne gick när dom skulle och handla rätt grejer, spara på annat vettigare istället. Dumsnålt, som en kompis sa en gång. Just my 5 cents.
 
Gängstång är bra... det vet jag. Men på Hondan är det pilligare att få dit pga att sexkantskallen är försänkt i medbringaren så att man bara behöver en 10mm nyckel för att dra fast den.
Det är en lite fiffigare konstruktion än på Partner.... medbringaren har också brytpinne som är något hårdare. Utkastarhjulet har samma konstruktion med 2 brytpinnar och på toppen av det momentbegränsare i vinkelväxeln.
Jag hade ju tänkt mig en slunga för 15' men när jag såg denna så ville jag bara ha... spräckte ju bara budgeten med 126% :surprised:
 
Vare sig Honda eller Partner har svarvad hals... men som du säger, dumsnålt att använda annat än original om man inte är säker på sin sak.
Ytterligare en anledning för mig att använda icke original är att närmsta Hondahandlare är 8 mil bort.
 
Maggy skrev:
Vare sig Honda eller Partner har svarvad hals... men som du säger, dumsnålt att använda annat än original om man inte är säker på sin sak.
Ytterligare en anledning för mig att använda icke original är att närmsta Hondahandlare är 8 mil bort.
De orginal Partner jag köpte till min gode vän hade svarvad hals.

Vid en snabb bildsökning på google så hade alla brytpinnar jag såg svarvad hals liksom McCullochs på Jula som om jag inte minns fel ser likadan ut som Partners, vilket inte skulle förvåna eftersom det är Husqvarna alltihop ;)

Så, är man rädd som sin slunga, och sånt som kan fastna i den, så är det inte bara att stoppa i en spik eller gängstång...
 
Redigerat:
Hemmakatten
Var tvungen att ta ut snöslungan ur förrådet ett tag för att baxa in årets pelletsförråd. Kom då osökt att tänka på brytpinnar.

Brytpinnar kostar en slant och vet att jag förra året försökte hitta billiga brytpinnar. Enda stället var på ebay och då från USA.

Är det någon som har något annat tips eller förslag på butik? Har tidigare köpt på Håkma i Täby men där är de dyra. Har en Ariens Pro28.
 
ullberg
Jula har (åtminstone hade) som ovan nämnt, tror priserna var bra. Det är då inte original till Ariens men om man har koll på dimension och längd så kanske något av deras kan passa.

På vår sida stan finns ju som du nämner Håkma, och även om jag tycker de är bra att ha att göra med så är, precis som du säger, priserna ofta i högsta laget. Ett ställe som ibland överraskar mig med humana priser på reservdelar är Åkersberga Hyresmaskiner, ibland när jag tänkt beställa på nätet har det visat sig vara samma pris som de tar över disk.

Annars är nog min favorit Pelles service i Hallstavik som också brukar hålla vettiga priser på eftermarknad, lite långt bara om man inte har resa norröver planerad. Vad just brytpinnar kostar där vet jag tyvärr inte, när jag köpte min slunga där frågade jag Pelle om han hade brytpinnar och vad de i så fall kostade, med resultatet att jag fick med mig ett par till varje steg.

(det var ju givetvis en billig gåva givet de många tusenlappar som just bytt ägare för slungan, men samtidigt är det i mina ögon ett tecken att man fattat sin roll på marknaden och specifikt vikten av kundvård - och är en anledning att jag är en återkommande kund hos dem...)
 
Hornbach hade till överkomligt pris. Inte billigt med tanke på vad det är man får, men inte heller som vissa "orginalpriser" ;)
 
Jag köpte ariens brytpinnar för 20kr/st på en verkstad här i Luleå. Vet inte om det räknas som billigt. Vad kostar de annars?
 
Ojdå... denna tråd hade jag glömt!
Kan meddela att en original Honda brytpinne (4.4 bult) utan mutter kostade hela 9,50 på Granec i Luleå!
När jag hörde det så köpte jag 10 st.... lockingmuttrar hade jag redan hemma.
 
Hemmakatten
bobas skrev:
Jag köpte ariens brytpinnar för 20kr/st på en verkstad här i Luleå. Vet inte om det räknas som billigt. Vad kostar de annars?
Förra året användes snöslungan endast 3 gånger och ingen brytpinne gick av. Året innan användes snöslungan frekvent och flera brytpinnar fick bytas (har grusväg). Har förträngt minnesbilden av priset, men det var mellan 60 - 90 kronor styck.
 
Brytpinnar är ett elände.

Jag kör utan (på gräsklipparen). Då går knivbultarna istället. Bytte knivbultarna till rostfritt, men då går axlarna..dyrt..

En lagom kompromiss verkar vara knivbultar i vanligt stål. Alternativt en gräsmatta utan sten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.