Är det möjligt att lägga nytt kakel över det gamla, alltså slippa att banka ner det gamla, eller blir det bara fel och fult?
 
Vad är det för vägg?
 
Oj, gips och träreglar tror jag. Huset är nybyggt :surprised:
 
synd på nytt kakel.... nog enklare att riva ner än att sätta dubbla lager
 
Visst är det synd, men det blev inte alls så bra som jag hade hoppats på. Lika bra att byta i stället för att gå och reta sig på det.
 
J
Inga problem med att sätta kakel på kakel, så länge det finns plats.
Rolla eller pensla på Sopro HPS 673 på befintliga plattor, låt torka. Sedan är det bara att köra på.


Skickat från Byggahus appen
 
  • Gilla
MegaMagicMike
  • Laddar…
Jag har kört med primer och Bauhaus Probau fix som är avsedd för kakel-på-kakel. Se bara till så väggen är tillräckligt stadig, det blir tungt med dubbelt lager kakel.

Det är dessutom godkänt av BKR förutsatt att bakomliggande våtskikt är godkänt!

Har du kvalitetsintyg på original kakling/våtskikt duger alltså det även om du lägger på ett nytt lager. Jag kollade detta med både BKR och försäkringsbolaget (Trygg Hansa) innan jag började.

Mvh,
Anders
 
T
anders07 skrev:
Det är dessutom godkänt av BKR förutsatt att bakomliggande våtskikt är godkänt!

Har du kvalitetsintyg på original kakling/våtskikt duger alltså det även om du lägger på ett nytt lager. Jag kollade detta med både BKR och försäkringsbolaget (Trygg Hansa) innan jag började.

Mvh,
Anders
Fast nu snackar TS om kökskakel:D
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tank77 skrev:
Fast nu snackar TS om kökskakel:D
Ja och även om det fungerar med kakel på kakel så kan jag ändå tycka att det är vettigare att riva och kakla om.

Att sätta kakel på kakel kan vara en vettig lösning i badrum där tätskiktet är fullgott och man inte vill riva befintligt kakel och behöva tätskikta om. Där är alltså motiveringen ekonomisk och skillnaden i tid och pris stor mellan att riva eller kakla utanpå.

I ett kök handlar det oftast om några kvm utan något extra underarbete vid rivning(eller väldigt lite). Jobbet är enkelt och det går ganska städfritt och smärtfritt att göra så varför göra annorlunda. Ofta kan man få andra småjobb med kakel på kakel istället med eldosor, foder etc som inte livar korrekt
 
tank77 skrev:
Fast nu snackar TS om kökskakel:D
Var läser du det?
 
Förutsätter lite fritt både jag och Tank av att det är köksforum och att TS inte nämnt något om våtrum/våtskydd

Ps har du inget liv annat än att sitta här :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ah, läser i Tapatalk och ser inte i vilket forum jag läser :)

...och nej, alltid uppkopplad. Och toktrött, men här i radhusområdet är det ingen idé att lägga sig just nu.
 
Rätt och redigt, det är kök vi pratar om :)
 
Och tack för alla svar förresten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.