??? Ska göra klart husaffären på fredag (26/8). Lånen ska lyftas och allt sånt. Skall lagfarten och pantbrevet betalas samtidigt, eller kommer det faktura sen? Ska inte låna till dessa utgifter... Men ska man ha en postväxel med sig, visakort eller vaddå? Har olika banker för huslån och andra konton.

Tack för hjälp till en nybörjare!
 
26 aug alltså! :-D
 
Jag har för mig att den kostnaden kom senare när vi köpte hus, men jag är inte säker.
 
Normalt sköter banken kontakt med inskrivningsmyndigheten. Sålunda brukar de rätt omgående dra beloppen från dina konton när affären är klar.

Har du inte medel på aktuell bank så ta med dig ex bankväxel.

Lagfartsavgiften kommer inom 1 vecka och pantbreven tidigare. Är du likvid för dessa på affärsdagen är det bra.
 
Våra avgifter (över 80000 som vi "glatt" betalade... >:() drogs inte förrän flera månader efteråt. Det var iofs i semestertider, staten kanske inte hade lika bråttom att få in sina pengar då...

Vi såg till att ha pengar på ett konto i banken som skötte affären (= vår bank).
 
Jajamensan....visst är det härligt i Sverige! :p
 
Visst är lagfarten en typ av skatt som tas ut på alla fastighetsköp. Det du "får" för pengarna är att någon (skattemyndigheten, tror jag) för ett register över vem som äger vilken fastighet. Sen sätter de in en annons i tidningen med alla köp.
 
Lagfart ska sökas inom 3 månader från förvärvet. Kom överrens med din bank om hur ni betalar för det.


Vad är det egentligen man betalar för när man köper sin lagfart?
Kostnaden för lagfarten består av 825 kr + 1,5%. De 825 kronorna betalar själva tjänsten, det vill säga registerhållning och så vidare. De 1,5 procenten är inte en avgift för lagfarten utan "stämpelskatt". Det är alltså inte en dold skatt, utan en högst öppen skatt.

Som en parentes så var det idag en på P1 som tyckte att stämpelskatten kanske borde höjas för att begränsa husprisstegringen. Snacka om idiotiskt och långsökt sätt att försöka åstadkomma det på (höja kostnaderna för att få ner priserna).

Ett sätt som skulle kunna åstadkomma mer sansad prisutveckling, utan att pungslå husköpare på annat sätt, vore exempelvis att se till att fler tomter släpps ut till husbyggare så att fler hus byggs och därmed utbudet på hus blir större.
 
Är det bara vi som betalade pant+lagfart redan vid byggstart?
 
  • Gilla
hans.p
  • Laddar…
Hej, vi ska också betala lagfart och pantbrev nu innan bygget drar igång. Jag undrar om pankbrev och stämpelskatt är samma sak, eller?

Mvh Iram
 
Då den inte benämns "skatt" så är det väl en förtäckt skatt? Dvs. man kallar det för nåt annat så att det inte är alldeles uppenbart vad det handlar om, trots att det de facto ÄR just en skatt.
Den officiella beteckningen för de 1.5 procenten är just stämpelskatt. Sedan att den i folkmun ibland omnämns annorlunda är en annan sak.
 
Iram skrev:
Hej, vi ska också betala lagfart och pantbrev nu innan bygget drar igång.
Det var skönt att höra att vi inte var ensamma om det. Blev nästan lite orolig... :-/
 
"Sen sätter de in en annons i tidningen med alla köp"

Är det en helsida DN då eller? >:(
Nej, men en liten annons bland radannonserna i lokaltidningen. Där står vem som köpt, vem som sålt och vad fastigheten kostade. Det går alltså inte att köpa en fastighet i hemlighet...
 
Självklart är det smartast att fixa lagfart så fort man äger tomten och har möjlighet till det. Det är ganska stor skillnad att bara betala lagfart för tomten än betala lagfart för tomt+hus!

ex:

tomtpris: 150 000
Huspris: 1 900 000

*lagfart innan huset e byggt
150 000*1,5% + 825:- = 3 075:- för lagfart!

*lagfart efter huset är byggt
(150 000 + 1 900 000)*1,5% +825:- =31 600:-

Dvs du sparar 28 525:- om du fixar lagfarten innan du bygger huset. Jag vet vad jag hade valt!

//Anders
 
Självklart är det smartast att fixa lagfart så fort man äger tomten och har möjlighet till det. Det är ganska stor skillnad att bara betala lagfart för tomten än betala lagfart för tomt+hus!
Är det verkligen så? Jag är ingen expert i frågan, men så vitt jag vet så handlar lagfartskostnaden bara om att registrera en ägarförändring vid försäljning. Det verkliga värdet på fastigheten är ointressant, utan det som gäller är att skatten betalas på köpeskillingen, eller om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet, så betalas den på taxeringsvärdet.

Lagfarten ska fixas inom 3 månader efter överlåtelse, men härrör alltså till överlåtelsen och inget annat. Om du köper en tomt för 100 000 kr och hinner få upp ett hus där för 2 miljoner inom 3 månader, men inte ansöker om lagfart förrän huset är på plats, så torde stämpelskatten fortfarande beräknas på de 100 000 kronorna, eftersom stämpelskatten härrör till fastighetsöverlåtelsen, inte till huset. Men som sagt, detta är inte något jag vet säkert. Någon som vet helt säkert här?

Om detta gäller, så är det smartaste att vänta upp mot 3 månader med att skaffa lagfart, för att minska lite på räntekostnaderna, men med dagens räntor gör det väl ingen väsentlig skillnad om man väntar, så man kan lika gärna ansöka om lagfart på en gång, om det inte är en väldigt dyr fastighet man köper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.