Gillar att se bygg/husprogram från andra länder, bl.a. har jag sett ett antal program av Property Ladder där man renoverar lägenheter och hus.
I ett av husen gjorde man en tillbyggnad med takstolar, stomme och bjälklag i tryckt virke. Det verkar som vattenledningarna är gjorda i plastmaterial och att man ofta bygger med skarvar i både vägg och golv. Den form av eldragning man gör skulle få eldelen av detta forum att rämna av inlägg huruvida man får göra på detta sättet och husen defineras som dödens näste.

Trots allt intressant hur olika man kan se på vilka byggmetoder som kan eller ska användas. Vem har rätt, Boverket eller andra föreningar som sätter regelverken?
Eller så kanske vi är ytterligheter åt var sitt håll, t.ex. i England skulle man behöva viss standardförbättring och i Sverige mera av sunt förnuft att välja det som passar bäst.
Många gånger så gör jag avsteg från "enligt regelverket ska det vara så" och använder istället lite av det engelska begreppet "best practices". Dessutom att "regelverket" i många fall visat sig felaktigt behöver väl inte nämnas.
Tror att vi skulle kunna halvera vårt regelverk och tillåta mera där både skickligt hantverk och sunt får råda mera.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
AndersS skrev:
Tror att vi skulle kunna halvera vårt regelverk och tillåta mera där både skickligt hantverk och sunt får råda mera.
Sett till antalet trådar om hur folk är missnöjda med det hantverk som utförs så undrar jag om du inte överskattar hantverkarkårens förmåga. Det finns jätteduktiga hantverkare, men för dem som råkar ut för någon som inte gör enligt "best practice", så är det nog bra att reglerna finns. Jag råkade själv ut för en byggfirma som inte hade förmåga att göra ett tillräckligt bra jobb utan ett regelverk. När de påstod att de var klara med takomläggningen, kunde jag se blå himmel inifrån vinden. Då var det rätt så skönt med ett regelverk. De fick göra om och göra rätt.
Om man fick tillbaka yrkesstoltheten och kunde minska stressen bland hantverkarna, så tror jag nog att man kan minska antalet regler. Dessutom tror jag att man behöver få en högre respekt för riktigt duktigt hantverk. Men nu lever vi i ett slit och släng-samhälle och då får vi kvalitet därefter.

Nu har jag stuckit ut hakan rejält och bidragit till att denna tråden säkert också spårar ur. Det är synd och egentligen håller jag med dig. Hade man kunnat lita på att allting gjordes med beprövade metoder och med tanken att det som byggs skall vara snyggt och hålla länge, så skulle jag gärna halvera regelverket.
 
Inte alls "urspårat", men intressant att du nämner att det finns missnöjda i många trådar trots vårt omfattande regelverk;) Tror inte regelverken gör en duktig hantverkare utan det är förmågan att kunna ta till sig information, rätt förmåga och sedan bygga erfarenhet som gör en kunnig hantverkare.
Och även i ditt exempel "med blå himmel" så behöver du väl knappast ett regelverk för att hävda dåligt utfört arbete, eller?
De flesta produkttillverkare anger hur deras produkter ska användas, monteras och förutsättningarna för dem.
Problem är sällan hantverkarna utan de som utger sig för att vara "hantverkare" och de skiter ändå fullständigt i både regelverk och instruktioner gällande produkter.
Men här tror jag vi ska släppa företag som gör dåliga arbeten då det är en annan fråga.

Jag avser i mitt första inlägg inte enbart yrkeskategorin Hantverkare, utan även vi som gör arbeten hemma och skaffar oss erfarenhet att utföra skickliga hantverk.
 
Det jag lagt märke till är deras sätt att gjuta grunder. Gräv ett hål och i med betong, inga kapillärbrytande skikt och knappt någon armering. För övrigt kan jag bara hålla med dig om att deras eldragning verkar lattjo.
 
Om vi jämför med England och i vårt tyckande visst "enkelt" byggande så måste man dock ta i beaktande att många av deras hus har ibland hundratals år på nacken, förvisso oftast murade. Ok, deras klimat skiljer sig en del från vårt vilket kanske förklarar en del gällande grundernas konstruktion och behov av uppvärmning.
Men det regnar väl å andra sidan mera där så fukt och blöta har de att hitta bra lösningar för.
 
AndersS skrev:
Och även i ditt exempel "med blå himmel" så behöver du väl knappast ett regelverk för att hävda dåligt utfört arbete, eller?
Nej, det är riktigt. Dock var det enkelt att peka i Hus-AMA och visa hur det skulle se ut. Inte för att det spelar roll, men detta var en väletablerad svensk firma med svenska hantverkare. Grannen som anlitat utländsk arbetskraft är mer nöjd än jag.
Men för att återgå till trådens kärna, så håller jag med om att det är intressant att se hur de bygger utomlands.
 
Något som slår mig när man kollar på Property Ladder är att priserna för renovering inte blir speciellt höga. Även då dom anlitar snickare/rörmokare/elektriker.

Det var för någon dag sen dom skulle riva ut allt och kostnad för två exklusiva badrum och all el gick på ~11000 pund.

Kostnaderna för material och hanterkare bör vara ungefär densamma som i Sverige?
 
Thomas Lundquist
I England har en köksmontör inte hälften av vad en svensk montör har, och då talar vi om kök med rätt hög standard.
Sen har jag sett bilder på monteringarna vilket förklarar saken, montörerna är kass och köken är mycket mindre än här i Sverige.
Vi här i norr har nog dom största köksytorna i Europa.
Det gäller nog i högsta grad badrum med.
 
Thomas Lundquist skrev:
I England har en köksmontör inte hälften av vad en svensk montör har, .
hur kan de överleva ?har de ingen firmabil , verktyg, varor på lager osv??? Jobbar de dubbelt så snabbt? Har de kunder trots kass kvalitet på hantverk?
gaia
 
Thomas Lundquist
gaia skrev:
hur kan de överleva ?har de ingen firmabil , verktyg, varor på lager osv???
gaia
Klart dom överlever, sen går det fortare och blir billigare när kök/ bad är hälften så stora som i Sverige.
 
Krilleman
Jag undrar varför dom i dessa engelska program spacklar hela vägarna efter dom gipsat. "plaster" är termen dom använder och då inte bara över skarv och skruvskalle, utan över hela ytan! :x
 
krilleman_215 skrev:
Jag undrar varför dom i dessa engelska program spacklar hela vägarna efter dom gipsat. "plaster" är termen dom använder och då inte bara över skarv och skruvskalle, utan över hela ytan! :x
Gissar nu, men är det för att få en viss ytstruktur som de sedan målar? Bredspackling?
 
Plaster är puts ( oftast kalkputs) och används traditionellt på tegelvägg, plankvägg. Tycker inte jag har sett så mycket av gipsskivor i de engelska renoveringsprogram.
gaia
 
Krilleman
gaia skrev:
Plaster är puts ( oftast kalkputs) och används traditionellt på tegelvägg, plankvägg. Tycker inte jag har sett så mycket av gipsskivor i de engelska renoveringsprogram.
gaia
Jodå, jag har sett ett par gånger då byggarna i property ladder skruvat upp någon form av skiva, visserligen mörkare än gips men ser slät ut, som dom smaskat upp denna "plaster" på hela ytan...
 
Jag kollar på Grand Designs en hel del och ibland är det par som bott i Skandinavien och förälskat sig i våra varma isolerade hus. Så då ska de bygga ett sådant i England. Med engelska hantverkare som inte gjort något sådant tidigare.
Det får jag lite ont i magen av. Om det blir fel och sjuka hus i Sverige där hantverkarna i alla fall borde ha koll på teorin hur man bygger hus med träreglar och mycket isolering, vad borde det inte bli om hantverkarna inte har koll på tekniken alls?
En lite roligare grej är när programledaren blir helt lyrisk över de svenska energisnåla TVÅGLAS-fönstren...
Dubbla fönsterrutor med luftspalt emellan, kan man tänka sig :)!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.