Jag vill montera en extra tredje ruta isolerglas på insidan av mina kopplade 2-glasfönster, men funderar på hur jag ska montera den.
Proffsen (t.ex. http://www.grundels.se/) använder en metallist med torkmedel som vulkas fast vilket ger en helt tät "kassett".
Jag har läst om någon annan på forumet som bara skruvade fast en glasskiva på insidan tätad med kitt. Men vad händer om det inte blir riktigt tätt? Man vill ju inte att fuktig inomhusluft ska komma ut mellan glasen.
Jag har själv gjort ett snabbt test på ett fönster där jag fäste rutan med silikon mot fönsterbågen, men då har jag ju byggt in en viss luftfuktighet från början och teoretisk skulle det kunna kondensera om det blir riktigt kallt. En annan nackdel med silikon är att det är svårt att få bort rutan om det skulle behövas.
Har tänkt på att istället sätta en självhäftande tätningslist på glaset och låta den täta mot fönsterbågen och sedan skruva dit en trälist som håller glaset på plats. Då kan man lättare ta bort glaset om det behövs, men å andra sidan vet man säkert att det inte kommer vara helt tätt. (särskillt hörnen kommer läcka och släppa in inomhusluft)

Är det någon som har provat att montera extra ruta själv, och hur gjorde ni i detalj med tätning och infästning av rutan?
 
Jag har klassiskt kopplade dubbla bågar plus ett extra glas i egen båge invändigt. Det extra fönstret är alltså monterat en en enkel träbåge, infällda gångjärn på sidorna och fönstervred/fönsterskruv i mittstolpen. Självklart sitter det en gummilist på insidan av bågen så att fuktig inomhusluft inte kan komma utåt i konstruktionen.
 
Det är precis så jag skulle vilja göra. Har det fungerat bra utan kondens på det inre glaset? En gummilist blir ju inte lika tät som ett fabrikstillverkat isolerglas.
Eftersom det är över 70 luft som ska monteras vill jag inte tillverka en riktig fönsterbåge utan tänkte använda någon sorts trälist med urfräsning för glaset. En metallist skulle bli smäckrare, men passar inte i den gamla stilen. (kanske skulle funka om den målas i samma färg som fönsterbågen)
 
Det fungerar bra! Någon enstaka gång har vi haft kondens/is på själva huvudfönstrets insida, men då har det alltid varit att man inte dragit åt montage skruvarna ordentligt. Rätt monterat upplever jag dessa fönster-kombinationer minst lika "varma" som moderna 3-glasfönster.
 
Har du monterat din extra fönsterbåge i karmen, som ett gammaldags innanfönster (fast med gångjärn)? Det extra glaset sitter alltså inte monterat på den gamla fönsterbågen?
Det är ganska sällan man öppnar ett fönster, men om du ska göra det måste du alltså öppna extrabågen inåt, och sedan originalfönstret utåt?
Jag hade nog tänkt mig att den extra rutan skulle hänga på originalbågen och följa med om man öppnar fönstret.

Men jag skulle kunna göra som du, och det skulle säkert bli snyggt, speciellt om man använder fönstervredet du länkade till. Då är det bara problemet med att det blir väldigt mycket arbete med att egentillverka så många fönsterbågar. Jag är inte så duktig på finsnickeri heller, är ingen möbelsnickare direkt.
 
Jag har inte tillverkat dessa, de har nog suttit länge i vårt hus. Men ja, de sitter alltså mot karmen och måste öppnas inåt.

Sommartid, då man vädrar frekvent brukar vi montera ned 1 eller 2 innerfönster.
 
Den lösningen med ett innerfönster till vanliga kopplade har jag också provat och det fungerade bra. Om du sätter energiglas i den inner bågen så borde det net mot 1,3 i u-värde
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.