Hej!

Jag har skickat in vatten på vattenanlyser till några olika och då fått väldigt skiftande svar, men jag vet sedan tidigare och av resultaten att det är lågt pH och järn som är problemet.
Resultaten har varierat pH 5,8-7,0 och järn 0,01-0,29.
Jag har gula beläggningar i toaletten (efter drygt en månad med nytt badrum) och den gamla toaletten hade emaljen frätt bort i kröken. Allt man skruvar i (ex byter insats i blandare) är rostfärgat.

Så det är med andra ord ett avsyrningsfilter och ett järn-filter jag ska ha. Viktigt är att det ska fungera bra och smidigt (inte en massa manuellt jobb, vet hur svårt det är att få tummen ur och sota pelletspannan). Jag hade en kille här från JMS och mätte, allt lät ju jättebra, men 43000kr utan instalation tyckte jag var lite saftigt. Jag har fått offert från bra-vatten på 16500 med automatisk flödestyrd backspolning, men jag tappade lite förtroendet när deras resultat var mest ute och cyklade pH 7,0 och järn 0,01 och alla proverna togs exakt samtidigt.
Hårdheten är idag 5,0 men kan ju tänkas stiga efter ett avsyrningsfilter, men det tar jag då i så fall.

Har även från annan leverantör fått offert på 9500kr, men det vet jag inte om det hade automatisk backspolning.
Vad har ni för erfarenheter?
Vad ska man välja?
Installationen tänker jag fixa själv, måste ändå flytta om lite i pannrummet där hydropressen och pumpen står samt byta till slang före pumpen eftersom det galvade röret nästan har rostat bort (lågt pH?!?).

Tacksam för era erfarenheter!

/Andreas
 
Jag hällde ett par säckar brunnskalk i hydroforen ( 500 l ) mest på test. Fungerar men är ju inte optimalt. Beläggningar och rostsmak är helt borta. Ska bli en speciell filterbehållare med brunnskalk när jag skaffat anslutningsslangar.
Men kan man fixa ett galler på utgången och bottenventilen samt leda ner invattnet i kalket för bättre genomströmning så går det ju lika bra med hydroforen. Nästan.;)

Fast ingen får ju sälja dyra filter och komplicerade filtermassor då så det är ju lite bakåtsträvande.
 
Redigerat:
Skulla rek. En 10x54 tub med pH-massa med lite sand på botten.
PH-massan lyfter inte bara pH utan hjälper även järnet att oxidera, så lite sand på botten av filtret så borde du även få ner järnet.
Vi monterade en sån lösning till en kund för 6 mån sen. Och vi fick ner järnet till under 0,1.
En enkel men smidig lösning och skulle järnet skifta och börja sätta igen filtret så är det ett par tusingar så har du ny filter massa.
Kommer inte ihåg priset men har för mig att det hamnade på ca 15000:- med automatik och med pH-justering.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Tack för alla svar.
Jag lutar just nu åt RIF C100
http://bravatten.se/jarnfilter-rif-c-100.php

eller

CA30 som är ett avsyrningsfilter som backspolas
http://www.aquagruppen.com/avsyrningsfilter.php


Läste igenom tråden:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/158645-valja-jarnfilter.html

Blev inte så mycket klokare, men mina gula beläggningar kanske inte beror på Järn utan kanske snarare är ett följdproblem av det låga pH 5.8 järnet har värde 0.1-0,3.

Hade JMS hemma innan Jul. Det skulle bli dyrt.
Enligt dem skulle jag byta till hydrofor (har hydropress idag) montera en luftinjektor innan hydrofor. Sedan ett avsyrningsfilter och därefter ett järnfilter.
Jag hade hydrofor tidigare som konstant vad full med röd sörja, så visst finns det järn i vattnet. Men det var ett bök att rengöra den några gånger om året, mycket skönare med hydropressen, så klarar jag mig med ett RIF C100 så är det ju det kanon.
 
Wellmate hydrofor (glasfiber) har ingång och utgång i botten av tanken för att slippa få skräpet samlat i botten.
Med en micronizer (syresättare) före oxideras järnet för att sedan fastna i ett sandfilter. En annan fördel är också att man inte behöver en avluftare efter, då hydroforen släpper ut överbliven luft på toppen. Detta gör också att HF automatiskt alltid är rätt trycksatt.
Stortsätt underhålls fri.

När det gäller pH-justerare är det viktigt att ha en backspolning på filtret. Annars får man byta massa ofta.

En sån liten tub som bra vatten använder ska du byta massan 4 ggr per år. Blir väldigt dyrt i längden, funkar bra i fritidshus där man inte använder den året runt.

Komplett wellmate hydrofor med syresättning och ny armatursats (manometer, tryckbrytare, säkerhetsventil, armatur).
Ca 7500:-

10x54 tub kombinerat pH- sandfilter, backspolnings automatik, pH mätare.
Ca 15 000:-

Ska dom flesta firmor kunna slänga ihop.

Fråga vilket underhåll som gäller och hur ofta du måste byta massa.

Gott nytt år!
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Kolla också så Bra vattens tub verkligen klarar av så lågt som 5,8. Ser väldigt liten ut.

Och se till så att du får en reningsgaranti och att du får lämna tillbaka grejorna (utan avdrag) om det inte funkar.
 
Ta billiga filter det var sjukt lågt pris!!
:)
Har du bara 0,1-0,3 i järn kommer det funka jättebra.
 
Ska jag köra på det som ska sitta före hydropressen och skakar om sig själv.

Hur doseras ett sådant filter?
Kommer det att ta slut skitsnabbt?
 
Ser nu att det ska ju dosera sig självt.
Kanske ska börja med ett sådant. 10% mot JMS.
Får väll skaffa lackmuspapper och testa pH själv gissar jag.
 
Filtret ska sitta efter HP, och om du bygger om bypass kopplingen så kan vända flödet och manuellt backspola filtret. Den äter mycket massa ja!
Det finns andra massor som håller längre.
Vi blandar alltid, sen kan man justera pH värdet med en ställventil. Massan räcker längre, och med backspolning riskerar du inte att massan bränner i filtret. Då är det bara att fylla på en gång per år.
 
JMS har bara tillgång till Hauge märket. Men då har dom ensamrätt på det, ett bra filter men det blir väldigt dyrt.

Den har olika fack i tuben vilket gör att du kan separera olika massor. Väldigt bra i vissa fall. Men tyvärr inte när du bara har en massa. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.