Staffans2000
Vad är ett skambud?
Finns skambud?
Är inte skambud en hypotes som endast finns i huvudet hos en säljare som tror sig kunna styra prissättningen utan att ta hänsyn till köparens uppfattning om varans värde?

Undrar.
Staffan
 
Det är ett sätt att se på det och absolut inte fel.

Nu är jag dock kanske tråkig men kommer någon med bud jag inte anser vara rimligt så blir jag ointresserad av denna köpare. Har flera gånger tackat nej till högsta bud av köpare som först gett skambud eller kommit med mycket jobbiga frågor.

Har även en gång tackat nej till bud på 2500 kr och istället skänkt soffan till röda korset så de får sälja den.

Men då är oftast pengarna inte det viktigaste för mig utan jag säljer för att skapa utrymme och att saker ska komma till användning.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Sätt ut en beg bil på blocket så får du reda på vad skambud är för något.
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Hade en kollega som en gång berättade vad han tyckte om skambud. Han hade en framruta till en bil till salu. Rutan satt fortfarande monterad i bilen. Köparen kommer dit, tittar på rutan och lägger ett bud, som var lägre än vad min vän begärde. (Han tolkar alla bud som är lägre än begärt pris, på allt han säljer, som skambud) Så han plockar helt sonika fram en hammare och knackar rutan och tackar nej till budet.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Vad är ett skambud?
Finns skambud?
Är inte skambud en hypotes som endast finns i huvudet hos en säljare som tror sig kunna styra prissättningen utan att ta hänsyn till köparens uppfattning om varans värde?

Undrar.
Staffan

Håller nästan med men det finns ett senario till som jag tycker ingår i skambud tex ett hus ligger ut till försäljning för 1000000 Det vanliga försäljningsvärdet för motsvarande hus 900-1100000 och köparen bjuder tex 720000 fast han är medveten om att det är ett lågt pris men bjuder i hopp om att göra en bra affär.

Detta sätt funkar många gånger iaf på blocket annonser som legat ute en månad bjud 60% av det begärda priset.
 
Ett "äkta" skambud är ett bud som ligger under marknadspriset för det som säljs, och är så lågt, att det innebär en förolämpning.

Här finns en uppenbar kulturskillnad. Ett bud som i länder med stark prutningskultur, skulle uppfattas som ett normalt ingångsbud, uppfattas i Sverige som ett skambud.

Sedan finns det alltid säljare som övervärderar det dem vill sälja, och anser att alla bud under detta är ett skambud...
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
ronolo skrev:
Hade en kollega som en gång berättade vad han tyckte om skambud. Han hade en framruta till en bil till salu. Rutan satt fortfarande monterad i bilen. Köparen kommer dit, tittar på rutan och lägger ett bud, som var lägre än vad min vän begärde. (Han tolkar alla bud som är lägre än begärt pris, på allt han säljer, som skambud) Så han plockar helt sonika fram en hammare och knackar rutan och tackar nej till budet.
Så skulle jag också kunna göra. :)
 
Skambud är ett bud som är under marknadsvärdet på en produkt.

Säg såhär, du skall sälja en bil, snittet på blocket verkar vara 100 000. Du lägger dig på 120 000 för att ha en prutmån.

Bjuder då någon 100 000 så är det inte ett skambud, utan bara en regelrätt prutning. Men kommer samma person och bjuder 40 000, då är det ett skambud.


Men sedan får man tänka såhär, du har haft din bil ute till försäljning i ett halvår, ingen hör av sig och ingen vill köpa.
Då är 40 000 kanske det mesta du kan få, och då är det inte längre ett skambud.
 
  • Gilla
Lantbrukarparet och 1 till
  • Laddar…
Skambud kommer bara från folket som säger "vad är ditt lägsta pris kompis".
De ska också som oftast komma med pengarna samma kväll.
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Vad gäller för säg ett hus som är ruskigt överprissatt då? Har lite span på en kåk på 60m2 som jag anser vara prissatt ca 200 000kr för högt. Det märks eftersom det inte blivit sålt på flera månader och andra kåkar i området med vettig prissättning har sålts direkt. Är det ett skambud om jag bjuder det jag anser huset vara värt?
 
Jag sålde gamla bilen för några månader sen.
Skambuden var då oftast högst runt halva mitt pris, vanligast runt 40-45%, hämtas samma kväll, och utan att gå igenom bilen innan.

Jag tror det är den typen av handlare som har kompisar som skriver på handingarna, och chansar på objekt som är populära utomlands och lättsålda normalt sett. Priset är en risk de tar, mot att inte undersöka bilen innan.

Jag väntade i vart fall ut alla (20tal) och fick en svensk köpare som skulle ha en trygg bil till frun, och som prutade dom tusenlapparna jag tänkte gå ned i vilket fall som.
 
RoTe skrev:
Vad gäller för säg ett hus som är ruskigt överprissatt då? Har lite span på en kåk på 60m2 som jag anser vara prissatt ca 200 000kr för högt. Det märks eftersom det inte blivit sålt på flera månader och andra kåkar i området med vettig prissättning har sålts direkt. Är det ett skambud om jag bjuder det jag anser huset vara värt?
Som tidigare i tråden skrivit så nej, då är det inte ett skambud!
 
Jag sålde en några år gammal Focus för något år sedan.
Motsvarande bilar på blocket kostade 53-70 000kr.
Jag lade ut min för 56 000 eftersom jag ville ha bort den där moderna bilen från min parkering, trots att min hade gått mindre och var allmänt finare än övriga.

Första samtalet var en "sista priset kompis" snubbe som bjöd 21 000kr. :x
Det var ett skambud tyckte jag, några samtal senare var den såld för 52 000 vilket jag själv sänkte till när det ringde en person som jag tyckte var vettig att prata med.
 
kinglolle skrev:
Det är ett sätt att se på det och absolut inte fel.

Nu är jag dock kanske tråkig men kommer någon med bud jag inte anser vara rimligt så blir jag ointresserad av denna köpare. Har flera gånger tackat nej till högsta bud av köpare som först gett skambud eller kommit med mycket jobbiga frågor.
Varför ska man bli ointresserad av någon bara för han vill försöka göra en bra affär?

Bjuder han till slut det du vill ha så är det väl bara tacka ja?
 
jkarlberg skrev:
Varför ska man bli ointresserad av någon bara för han vill försöka göra en bra affär?

Bjuder han till slut det du vill ha så är det väl bara tacka ja?
Mest för att jag sätter ett rimligt pris då pengarna inte är det viktiga för mig. Skall man då kohandla så tycker jag inte det är värt besväret och säljer hellre till någon annan eller skänker bort varan till välgörenhet.

På samma sätt så är jag oftast oäven att skicka varor osv. Jag är bekväm och lat helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.