Jag håller på med ett badrum här och har tänkt att kakla bara "våtdelen" och ha målade väggar vid handfat och toastol.
Jag har lagt upp dukka-board skivor på väggarna. Skivorna har ju typ glasfiber-matta men ca. 2mm från kanten slutar glasfiber-mattan så där skivorna ligger kant-i-kant blir en 3-4 mm bred glipa.

Byggaren som är här säger att det inte kommer att synas när våtrumsfolien kommer på och att väggarna kommer att bli helt släta. Jag litar dock inte riktigt på det...

När jag tittar på instruktionsvideon för våtrumsfolie syns det ju tydligt att man smetar på rätt rejält med någon form av gummi-membran i skarvar och det jag sett ser ju allt annat än slätt ut.

Hur gör man då för att få jämna släta väggar för att målas?

Mvh,
Anders
 
T
Men våtrumsfolien ska du ju bara ha i våtdelen och kommer således inte synas då det är kakel ovanpå. I resten utav badrummet sätter du en våtrumsväv som målas och här kommer skarvarna att behövas spacklas innan väven sätts.
 
Nu är badrummet bara 3 x 1,5 meter stort och jag vill bara kakla dusch hörnan så jag måste ha våtskikt även utanför den kaklade delen... Dusch-hörnan är i ena änden och ca. 80 cm djup så våtskiktet måste sträcka sig till 180cm från inre väggen och jag vill alltså bara kakla 80cm ut från inre väggen.

Mvh,
Anders
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Du ska bygga upp den delen som kaklas med våtrumsfolie. Resterande del skall vävas och målas enligt MVK regler för våtrum, du överlappar då helst väv och färg vid skarven mot folien och sedan låter den sista kakelraden dölja skarven.

Eftersom du har dusch räknas hela rummet som utsatt för ev fukt och behöver fuktspärr men följer du MVK reglerna för målade våtrum så uppfyller du dessa krav. Det är skarven som är tveksam men den kommer du inte ifrån om du vill göra en sådan här lösning
 
Redigerat:
Tack, kinglolle!
Då är byggarn ute och cyklar då som säger att det ska vara våtrumsfolie även bakom målade ytan...

Det verkar som om jag får visa MKV VT utförande för byggarn... :surprised:
http://www.beckers.se/upload/43178/Beckers_VåtrumVA-VT-utförandeanv.pdf

Är detta ovanligt att man gör?
Alltså att bara ha duschörnan kaklad och resten målat. Vi kommer att ha en glasvägg med dörr till dusch-hörnan, eller "dusch alkov" blir det väl egentligen.

Mvh,
Anders
 
Njae det är absolut förekommande med kakel och målat men oftast i större utrymmen, det är lite ovanligt i mindre rum mest för att många är tveksamma när det inte finns en klockren anvisning i skarven mellan två olika system.

Däremot är det inte på något sätt omöjligt eller ens särskilt svårt om jag ska vara ärligt. Det man bör göra är självklart en stor nogrannhet i överlappningen.

Att försöka måla på våtrumsfolie är vansinnigt och självklart inte rätt lösning, ekonomiskt tveksamt också.

Vad ska du ha för golv?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det blir mosaik klinker på golvet... Det var egentligen tänkt att bara ha mosaik i "dusch-alkoven" men eftersom lutningen är rätt stor i hela badrummet väljer jag hellre mosaik än att få olika breda fogar/ojämna större plattor.

Mvh,
Anders
 
Nej måla på folien ska du nog inte göra, kan aldrig tänka mig att någon tillverkare av folie tycker är ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.