Jag har en bastu i källaren. 5 kW Tylö från 70-talet, plastmatta på betonggolv, bastupanel på Lecaväggar och i betongtak. Bastun är 2x1,5 m stor med drygt 2 m i tak. Den nuvarande dörren är en gammal 7x20 gabondörr med bastupanel spikat på bägge sidor. Bastun fungerar utmärkt, men sambon tycker att den är klaustrofobisk, så vi funderar på att sätta i en glasdörr. Frågan är om det kommer att bli märkbart kallare? Enligt bastukataloger ska man ju lägga till ca 1,5 m3 till bastuns volym när man beräknar effektbehovet med glasdörr.

Någon här som bytt från trä- till glasdörr? Märktes det tydlig skillnad? Ny dörr med lister och karmskruv mm för 2000:- är en sak, men nytt aggregat+elektriker, då börjar det bli pengar.
 
Har inte provat men är ganska säker på att du inte kommer märka någon skillnad.
 
Vet inte hur du badar bastu, men jag reglerar mitt badande med vatten på stenarna (har då ca 25-30kg i ett 6kW aggregat). Hel glasdörr och samma storlek som dig men då även ett fönster i ytterväggen av glasblock. Det kanske tar lite längre tid att värma bastun men om ditt aggregat är fullt fungerande så ska det inte vara några problem.
Brukar låta det bli runt 70 grader och sedan vatten i den mängd som ger en behaglig värme, hamnar runt 30-40%rel luftfuktighet.
 
Min pappa har en bastu i källaren. Jag har inte effekten i huvudet, men bastun är inte mindre än din. Där märks ingen skillnad efter byte från trä till glasdörr. Då är det även en bred spalt mellan dörren och golvet.
 
Bra, då kör jag på. Jag har klockat tiden till 80 och 100 grader, får se hur stor skillnad det blir med glasdörren på plats.
 
KungAnka skrev:
Bra, då kör jag på. Jag har klockat tiden till 80 och 100 grader, får se hur stor skillnad det blir med glasdörren på plats.
Du skulle ju kunna göra en simulering.

Tag bort dörrbladet, och ersätt det med en enkel brädram med byggfolie som fyllnad.
Det är lätt att häfta ihop med en "häftklammerpistol".
Och byggfolien (s.k. ångspärr) skall väl klara mycket mer än 100°C

Så är det bara att mäta och ta tid på värmen i bastun :)

Men tänk också på att allt ni gör i bastun kommer att synas utifrån :surprised:

Gott nytt år!
 
Det finns fördelar med glasdörrens insyn, glasdörren blir ofta immigt eftersom ångan kondenserar mot glaset, man ser om det kommer någon, men det syns inte riktigt vad man gör. (jmf med en trädörr som öppnas)
 
KungAnka skrev:
Bra, då kör jag på. Jag har klockat tiden till 80 och 100 grader, får se hur stor skillnad det blir med glasdörren på plats.
Jag vet inte riktigt på vilket sätt ni badar men själv badar jag bastu rätt mycket och med riklig vattenkastning (båda varianterna ibland om det är pilsner med i spelet ;-)). Det går alldeles utmärkt att basta från c:a 55 grader om man har en kamin som inte storknar av att man kastar vatten på stenarna. Nu har jag visserligen en vedeldad bastu så det är inte riktigt jämförbart men så mycket kan jag säja att om din nuvarande kamin lyckas värma upp bastun till 100 grader så lär det inte vara nåt problem att byta till glasdörr. De märkbara förlusterna skulle komma under själva uppvärmningsfasen och kan du idag värma till 100 grader så har du effekt så det räcker. När du väl fått upp värmen så är det ju ångan som värmer och då är det nog försumbart det som förloras genom glasdörren.
 
Satte i glasdörren och har nu testat. Det märks absolut ingen skillnad. Enligt tillverkaren ska man ha 100-200 mm glapp mellan tröskel och dörr, gör man så kan jag tänka mig att det blir skillnad. Men det ser ju helt fläng ut att ha det så, jag nöjde mig med 50 mm. Om man tittar på tillverkarens reklambilder så har dom antingen inget glapp alls eller max 50 mm.
Summa summarum: det gjorde ingen märkbar skillnad. I alla fall inte med vettigt glapp under dörren.
 
Har du luftintag under aggregatet så behöver man inte något under dörren. Jag har en föregångare till denna dörren och med en 100mm tilluft under aggregatet. http://xn--tyl-una.se/produkter/bastu/tillval-basturum/bastudorr-dgp
Kan bli lite imma på den från underkant på dörr och 2-3dm upp, sedan är det helt rent trots att vi skickar på ett antal liter vatten. Däremot när man "snålbastar" på slutet och stänger av aggregatet samt skickar på nytt vatten så kan det bli imma längre upp. Men så länge aggregatet värmer på så håller sig den ren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.