Jag har åtta stora lagerhägg (Prunus laurocerasus) som jag vill bli av med för att göra plats åt odlingslådor. Buskarna har med åren blivit väldigt kraftiga och att gräva upp dem verkar vara nästintill omöjligt. Nu funderar jag istället på att kapa dem längs med marken och helt enkelt ställa odlingslådorna över. Tror ni att det funkar eller kommer de att växa upp ändå? Tack på förhand!
 
Kapa bort så mycket som möjligt, en tigersåg är bra att ha. Grunda sedan med ett tjock lager tidningspapper och ställ dit odlingslådan. Tidningspappret fungerar som ogrässkydd första åren och multnar sedan bort.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus.se mobile app
 
Jag vet inte mycket om lagerhägg, men jag har gjort något liknande över hasselstubbar. Jag ställde en pallkrage över stubbarna och fyllde i lite jord så att det fyllde mellanrummen mellan stubbarna. På detta lade jag en vit fiberduk av något slag. (Osäker på vad det var). Sedan fyllde jag upp pallkragen med jord och planterade jordgubbar. Det har kommit ut en och annan hasselkvist som sökt sig ut under kanten på pallkragen, men det är långt ifrån anstormningen som kom från de fria stubbarna.
 
Tack båda för svar! Låter lovande...då blir det så. Vänliga hälsningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.