Vi håller på med att bygga ett nytt badrum på entreplan. Detta nya badrum hamnar rakt ovanför det gamla badrummet i källaren. Vi skall lägga vattenburen golvvärme i det nya badrummet och vi isolerade därför max tjocklek i mellanbjälklaget, vilket blev 190 mm (2x95mm) stenull/mineralull.

Jag har nu börjat skruva golvspån i rummet och en tanke har börjat gnaga i mitt huvid. Var det ett dumt val att isolera så mycket? Jag tänker så här. Fuktig luft stiger upp i mellanbjälklaget från badrummet i källaren. Denna fuktiga luft kommer in ha ngn stans att ta vägen uppåt efter att vi monterat tätskikt i det nya badrummet. Kommer detta då leda till att fukten sugs upp av isoleringen/mineralullen och ackumuleras i denna med fuktskador som konsekvens?

Hade det varit bättre att enbart isolera med ca 70 mm mineralull, för att få luft mellan isoleringen och ovanliggande spånskivegolv?

Eller tänker jag galet?
 
Badrummet i källaren är av gammal standard, så jag misstänker att det inte sitter ngn diffplast i tak på det badrummet. Det enda täta skiktet är våtrumsfärgen i taket.

Någon som har ngn kommentar till min ursprungliga fråga ovan?
 
Tror inte detta kommer vara ett problem i praktiken. Den lilla fukt som eventuellt letar sig in i bjälklaget kommer sannolikt vädras ut. Så till vida att du inte bedriver romerskt bad 24/7 i källaren...
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Det var ingen dum idé :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.