Jag tackar för synpunkterna.
Bilden på brännaren är lite svår du måste kopiera texten från http till .jpg och klistra in den i url fönstret forum programmet tycks inte gilla länken ;-)

För övrigt begär de 45 + frakt för en 25KW modell av denna med askutmatning.

Tack för hjälpen.
 
här har vi en polsk hemabyggd havrebrännare
http://www.youtube.com/watch?v=0VbGKXeGD9Y
när du har fåt nya GB så kan du köra den i google translate.
Jag tror att Skalman och Polacken i fråga har kommit till liknande slutsatser :)

Jag önskar ett gott nytt är till alla havre eldare // Burträskarn
 
Ganska länge sedan jag var inloggad och besökte Byggahus. Glädjande att se att havreeldningstråden ligger på första sidan och att det verkar som om många tycker det verkar vara intressant.

Här puttrar det på och fungerar helt smärtfritt. Har eldat med havre några år nu. Som någon påpekade så har spannmålspriserna stigit ganska mycket i år. Jag sprang på ett parti med korn till en bra peng och har provat eldat även med detta. Korn har askan lägre smältpunkt än havre så det sintrar lättare. Först tyckte jag att elda med korn var skit men ändrade mig efter ett tag.

Havrens aska vid rätt förbränning blir ju precis som Skalman beskrivit, d.v.s. väldigt lätt och fluffig vilket ibland har skapat problem vid askutmatningen. Inte ovanligt att det i bildats ett hålrum mellan asskruv och aska och man har varit tvungen att trycka till askan för att få den att rasa ner mot skruven.

Kornet däremot sintrade mycket riktigt. Men för min del så fungerar detta väl så bra. Eftersom jag inte har någon skrovlig keramik i mitt brännarrör så fastnar ingen sintrad aska där utan faller ner på skruven där den trasas sönder utan hålrumsbildning. Nu hör ju till saken att jag har en väldigt kraftig askutmatarskruv och en kraftig motor. Utan detta kan jag tänka mig att det finns risk för att motorn kan skära om den inte orkar skruva isönder den sintrade askan. Jag har inte varit inne och laborerat i menyn utan kört kornet enligt samma parametrar som för havre. Går säkert att effektivisera förbränningen men det finns ju lambdasond som styr. Tycker även att den sintrade askan fungerar som brännarrörsrengörning.
Någon funderade över att elda spån. Har aldrig provat med det fungerar säkert hur bra som helst.

Vet att Skalman förordar automatisk tändning som jag inte har. Men å andra sidan ser jag inget behov av detta (för min egen del) då effektuttaget är konstant hela tiden. På våren stängs pannan och jag kör solfångare med en elpatron som backup för tappvarmvatten.
 
Till skilnad mot nere i slätt bygderna så holler jordbruket i norra norland på att dö.
så för att få någonting för det jobb jag gör för att holla lanskapet öppet så komm jag att börja titta på spanmålseldning och eftersom det går att odla både korn och havre här uppe så tänker jag ge mig på att odla havre.

Tackar för all den information som alla vänliga lagt ut på internet.
//Burträskarn
 
Efter att ha pratat med sotaren och försäkrings bolaget så började funderingarna gå i riktning mot en Hargassner agrofire.
Vad tror ni som eldat med spanmål om en sådan??
http://www.netek.se/flis.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.