Till min badrumsdörr var det bara ett helt vanligt handtag och inte ett för badrum med lås. Jag köpte därför idag ett nytt handtag (typ Millers) på Bauhaus, men när jag skulle skruva dit det så fick jag trassel. Det visade sig att stången till låset var för stort. Jag misstänker att det som sitter i är till en nyckel. Sen när jag försöker ta bort låset, så är det för stort där själva handtaget sitter i låset att jag inte får ut det.

1. Är det tänkt att man bara ska kunna flytta ut ett lås i sidled eller är det något (förutom handtagen) man måste montera bort först? Är det helt enkelt mer våld som krävs? ;-)

2. Hur fungerar det med badrumslås - är det speciella lås eller är det något jag kan ta bort i låset för att få mitt nya handtag att passa? Det vore ju bra om jag slapp att köpa ett nytt.
 
Skulle gärna vilja se en bild på befintligt lås samt en tydligare förklaring till problemet och artikelnummer på trycket.
Svensk standard på tryckespinnar är sedan 1978 8mm tidigare var den 9mm, så om det är mindre tex 7mm så är det antingen importerat och inte avsett för den svenska marknaden eller till båtar som kan vara väldigt unika och olika.
Om det är importerat vilket låter troligast så blir det att gå till en låssmed så dom kan hjälpa dig eller att själv beställa nya trycken utomlands.
Förstår inte vad du menar med "helt vanligt handtag och inte ett för badrum med lås"?
Ett badrumslås består vanligast av en låskista ett trycke och ett toalettbehör.
Försöker du möjligtvis montera ett trycke där toalettbehöret ska monteras?
Eller har du köpt ett nytt trycke med långskylt där toalettbehöret sitter i långskylten?

När en låskista ska bytas så lossar du trycket, toalettbehör eller nyckelskyltar samt skruvarna i låsstolpen som håller låskistan på plats.
Låskistan kan ofta sitta i ett dåligt uttag i dörren vilket gör att dom sitter hårt, använd det gamla trycket eller en skruvmejsel genom tryckesroddaren och dra ut låskistan i riktning mot låsstolpen tills den hoppar ut en liten bit sedan släpper den helt eller får lirkas ut.
 
Tack för svaret! Uppskattas! :)

Till min lägenhet har alla rum samma dörrar och samma lås. Även toaletten hade samma typ av lås - alltså avsett att använda nyckel och inte ett lås eller tryck (jag tror det är vad som menas med tryck) avsett för badrum med ett enkelt lås. De är av samma typ denna: http://www.bauhaus.se/dorrhandtag-matt-krom-13876.html
Så jag köpte därför detta http://www.bauhaus.se/dorrhandtag-wc-matt-krom-13883.html (eller egentligen en billigare kopia), så att jag enkelt kunde låsa när det var upptaget. Men är ju låset avsett för nyckel och jag får inte själva stången för själva låsningen genom nyckelhålet (såklart), eftersom den nya stången är fyrkantig. Min förhoppning var ju att använda befintligt lås och kanske pilla bort själva nyckel... ja, vad det nu heter - där nyckeln går in. Men vad jag förstår det som är det olika lås om man använder nyckel eller toalettdörrs lås(?). Så det blir kanske ett nytt lås från Biltema eller så.

Men tyvärr får jag ju inte ut det gamla låset, som jag egentligen inte vet vad det är för något eftersom det satt på plats när jag flyttade hit. Men det känns som att det sätter sig fast i en liten utbuktning som sitter precis där pinnen mellan handtaget går igenom låset. Jag tror mitt lås är något i stil med detta, och även här ser man ju den lilla utbuktningen http://www.bauhaus.se/millers-innerdorrlas-2020.html Men vad jag förstår på din beskrivning så är det ingenting där som ska monteras bort där eller så, utan det är väl bara att slita helt enkelt.

Tack igen för ditt svar!
 
Det låset du länkade till fungerar till både toalettbehör och nyckel vilket dom nyare låsen gör.
Har du ett äldre så får du byta låskistan.
Trycke är handtag på fackspråk så kanske borde varit tydligare.
Det som kan strula när du ska byta låskistan är att det kan sitta en hylsa i tryckesroddaren (där pinnen till handtaget går igenom låset) som kan sticka ut och måste tas bort innan du kan demontera låskistan.
Du ser en sån hylsa i svart plast på bilden på låset du länkade till men om den är i vägen så är den oftast av metall istället, men det är inte säkert att det sitter en sådan eller att den skulle strula.
Antagligen så är det ett dåligt tilltaget uttag i dörren för låskistan vilket gör att det spänner och låskistan sitter fast.
Fåŕ du någon rörelse överhuvudtaget när du försöker lossa låskistan eller sitter det stumt i uttaget.
 
  • Gilla
Emil2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.