Min särbo hittade idag lite vatten på golvet under ett element. När jag plockade isär eländet visade det sig att röret var så anfrätt att det börjat läcka. Hela installationen är ett enrörssystem med gummislang med rörstumpar iskarvade vid påsticken för elementen. Vi misstänker att att alla rörbitar är lika dåliga och att man följaktligen skulle behöva dra om hela systemet. Med andra ord en hel nyinstallation.
Huset är i tre plan, källare, entreplan och inredd vind. Vinden har inte vattenburen värme. Där har det alltid bara varit elvärme, så den lämnar vi därhän.

För att modernisera värmesystemet till en rimlig kostnad har vi två alternativ:
1. Dra om hela vattensystemet och byta alla radiatorer till lågtemperaturradiatorer. (Huset har en luft-vatten VP).
eller
2. Skrota hela vattensystemet och gå över till ett luftburet system. Planlösningen är öppen så det borde fungera bra. Möjligen kompletterat med mindre elradiatorer i sovrummen för riktigt kalla vintrar.

Finns det andra alternativ vi borde överväga?
Är något av ovanstående alternativ bättre eller sämre eller kanske helt förkastligt?
 
Va? Är radiatorerna kopplade med gummislang?? Jag hade alla gånger kört på vattenburet, och dragit om till 2-rörssystem.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Storlek på huset, förbrukning i uppvärmning / år, antal element ni har idag?
 
Måste ni byta radiatorerna? Det finns väl värmepumpar som klarar av att leverera högtempererat vatten till radiatorslingan. Och kan man inte dra pex rör i rör till varje radiator? Det borde väl vara böjligt på samma sätt som gummislangen. Kanske räcker det att bara byta rören?

Är vinden öppen? Isåfall kanske det passar med ett konvektorelement där.
 
@ lordi Yepp!! Det är ett Mockfjärdshus från 60-talet. Skitlösningar i det mesta.
@ BeGe Ca 130 m2 Entréplan och lika mycket källare. Har inte aktuella siffror för energiförbrukningen.
Entréplan: tre sovrum, två badrum vardagsrum, kök i entréplan.
Källare: tvättstuga, bastu, pannrum, tvåbilsgarage och matkällare
@ pelpet Värmepumpar med högre ut-temperatur? Berätta mera!
Vinden får vara som den är. Där har det alltid suttit elradiatorer och det får förbli så.

Skall försöka fixa bilder. Men det blir inte förrän efter helgen!
 
Har du någon bild på gummislangs konstruktionen ? Vore intressesant att se hur det ser ut.
 
Ang VP: Visst går det att få högtempvatten ut från vissa vp, men jag är tveksam till att det är en bra lösning. Det kommer att slita mer på VP:n, och desto högre framledningstemperatur, desto sämre COP.

Ang värmedistributionen: Är det ekonomiskt och praktiskt genomförbart, så det oftast dumsnålt att inte välja vattenburet. Luftburet är en dålig kompromiss. Med vattenburet får du klart bättre komfort (mindre damm, tystare, jämnare värme), oslagbar flexibilitet att byta uppvärmning i framtiden. Högre pris och/eller lättare sålt, vid en försäljning.
 
Sirius S2 luft är den jag känner till men jag tror det finns fler.

Hur klarar din befintliga luft/vattenpump högtemperatur? Och behöver den bytas?

Cujo har en poäng i att det kan vara bättre med lågtemperatur men det är väl något man får räkna på jämfört med kostnaden för ett radiatorbyte.
 
@ pelpet: Den befintliga pumpen är en Starlinepump och behöver väl egentligen inte bytas. Problemet är att huset från början var byggt med en oljepanna och systemet därmed dimensionerat för en betydligt högre framledningstempreatur.
I slutet på 90-talet skrotades pannan och ersattes med en VP som lämnar en mycket lägre framledningstemperatur. De gamla radiatorerna byttes dock inte vilket gör att de fungerar ganska dåligt.

De skulle egentligen behöva bytas ut mot lågtemperaturradiatorer för att kunna utnyttja VP maximalt.
Men.. som skrivet tidigare: Det får nog räkna noga på om det är lönt!
 
Så där ja. Det gamla året är utbytt mot ett nytt och fräscht. Här kommer nu utlovade bilder:

20121231_173004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt hela huset går en (1) gummislang i en speciell perforerad list. Vid varje element är det iskarvat en rörbit med påsvetsade påstick för vatten in och ut:

20121231_173121 text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser fräthålen på bilden vid pilarna. De var givetvis inte så stora när biten togs bort, de var bara mm-stora. Men när jag pillade med mejseln i hålen så försvann stora delar av mterialet. Det var florstunnt bitvis.

20121231_164419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet kommer från vänster i bild genom ett vanligt järnrör från källaren (och pannrummet) Därefter en övergång till slang. Kopparröret är den bit som ersätter den läckande rörbiten. (Elementet är följaktligen borttaget tillsvidare, eftersom det inte har någon anslutning längre). Röret övergår i slang åt höger och fortsätter åt höger vidare ut runt huset. (Den tredje slangklämman längst till höger på slangen har ingen funktion. Den blev bara kvar där)

Detaljbild av elementanslutningen:
 
  • 20121231_164552.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
detta var en mkt besynnerlig lösning...
 
Montören har levt efter Cajsa Warg devis om att "Man tager vad man haver".
 
pegee skrev:
Vattnet kommer från vänster i bild genom ett vanligt järnrör från källaren (och pannrummet) Därefter en övergång till slang. Kopparröret är den bit som ersätter den läckande rörbiten. (Elementet är följaktligen borttaget tillsvidare, eftersom det inte har någon anslutning längre). Röret övergår i slang åt höger och fortsätter åt höger vidare ut runt huset. (Den tredje slangklämman längst till höger på slangen har ingen funktion. Den blev bara kvar där)

Detaljbild av elementanslutningen:
Järn och koppar reagerar med varandra och kommer förr eller senare orska ett till läckage, men det kanske inte spelar någon roll om det är temporärt.
 
Det är ingen fara när det är i ett slutet system.
 
Det här begriper jag inte! Elementet är alltså anslutet med två påstick bredvid varandra med ca 1 dm avstånd mellan inlopp och utlopp. Hur i herrans namn kan det då bli en tryckskillnad som gör att vattnet cirkulerar i elementet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.