Sladden går in i en dosa, dvs ej vanlig stickpropp.
Minns inte om det var en behörig elektriker som kopplade in det.

Men frågan är får jag koppla loss det själv?
Tänkte skruva ur säkringen, försäkra mig om att det är strömlöst sedan ta en isolerad mejsel och skruva bort kåpan och sedan sladden.
 
Ja det ska du få göra.
 
Finns det något man ska tänkta på när man lossat skruvarna och tagit bort sladden?
 
Man får inte koppla ur en tvättmaskin som är fast ansluten utan behörighet.
Anledningen är bland annat att lekmän inte förväntas ha koll på 3-fas anläggningar, och att det ställs krav
på att återställa IP-klassningen efter urkopplingen.
 
Andy78 skrev:
Finns det något man ska tänkta på när man lossat skruvarna och tagit bort sladden?
Du bör återställa genomföringen där kabeln gick in i dosan, t.ex. genom att plugga hålet.

Du skall inte heller montera tillbaks säkringarna, utan bara huvarna.

Tänk på att det troligtvis sitter 3 säkringar till tvättmaskinen, även om det är en nyare maskin som bara använder
1 fas, så kan det vara 3 faser framdraget.
 
Detta är en fas, en säkring.
 
Andy78 skrev:
Detta är en fas, en säkring.
Är du säker på det?
Bara för att den nuvarande tvättmaskinen är 1-fas, så betyder inte det att det inte kan vara 3-fas framdraget till dosan.

Det är vid sådana tillfällen som lekmän blir skadade.. då dom plockar ut 1 säkring och tror att det är spänningslöst...
 
Det finns bara en säkring i alla fall när jag kikar i skåpet, och den har plockats bort ett antal ggr när man velat göra maskinen strömlös.
Om det är trefast så borde det väl finnas 3 säkringar 3x 16 ampere?
 
Det är helt rätt att 3 fas ska ha 3 säkringar men det betyder inte automatiskt att det är 3 x 16 amp , det kan lika gärna vara 6 ampere eller 10 ampere . :cool:
 
Du bekräftar delvis det jag försöker belysa.

Du har nu en 1-fas tvättmaskin, och vet om vilken säkring som bryter den fasen, och du vet hur du kontrollerar det (genom att tvättmaskinen dör)

Men det kan mycket väl finnas 3 faser framdraget till dosan, och ditt sätt att verifiera att det är spänningslöst kontrollerar bara 1 av dessa faser.. vilket kan innebära att du fortfarande har 2 faser strömsatta när du ger dig på att lossa tvättmaskinen.

Det kan mycket väl vara så att det bara är 1 fas framdraget också.. men det går inte att veta utan fortsatt undersökning.

Normalt sett så bör du ha 3 säkringar som tydligt är uppmärkta, och sitter på rad, men det är inte alltid det ser ut så, du kan ha flera säkringar i gruppcentralen som går till uttaget men som för tillfället inte är uppmärkta, det är väldigt vanligt med bristfällig uppmärkning i centraler, och som ofta kompletterats flera gånger genom åren.

För att få ett mer korrekt svar på alla dina frågor så krävs mer information, och bilder underlättar ofta.

Jag inbillar mig ändå att väldigt många tvättmaskiner kopplas loss av lekmän, och det är trots allt en relativt lätt procedur, men det kan ändå gå illa ifall man inte är säker på att det är spänningslöst, och det är just det som kan vara klurigt när det kommer till t.ex. 3-fas installationer.
 
Micro skrev:
Det är helt rätt att 3 fas ska ha 3 säkringar men det betyder inte automatiskt att det är 3 x 16 amp , det kan lika gärna vara 6 ampere eller 10 ampere . :cool:
Eller i värsta fall så kan det sitta en 10A till fasen som går till tvättmaskinen, och 2 stycken 16A säkringar till dom två faser som inte används.. vid ett sådant fall så tror jag inte många lekmän hade förstått att dessa 3 säkringar kan gå till samma dosa.
 
Det finns bara en säkring i proppskåpet.
Hur vanligt är en trefas maskin i en lägenhet?

Borde det inte synas i uttaget om det är 3fas dvs fler skruvplintar för tåtar etc.
Ska skruva bort kåpan och se hur det ser ut.

Om jag tar bort den så kommer jag inte koppla in det igen.
 
Fast ett relativt enkelt sätt att kontrollera (om det nu inte framgår tydligt av förteckningen vid elcentralen) är att öppna dosan och titta efter om det verkar finnas någon oinkopplad fas i dosan. Att bara lätta på locket till dosan är inte farligt även om det skulle vara spänning på ytterligare en eller två faser i dosan.

Är man osäker så kan man bryta huvudbrytaren.
 
Om det är fler faser i dosan så är frågan, vart är resten av säkringarna?
 
Skruva ur säkringen, öppna locket, kontrollera om det är spänningslöst. För du har väl en spänningsprovare?
Som sagt, säkrast är ju förstås att ta huvudbrytaren, men likväl ska du kontrollera så att det är spänningslöst.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.