Ja, annars skulle inte jag ge denne en nyckel.
 
AndersS skrev:
Nja, frågan var väl inte behovet av snöslunga utan att ha ett gemensamt ägande.
Och du får faktiskt tillgång till "hela" snöslungan när du vill nyttja den.
Jag läste lite slarvigt och såg att båda grannarna var med på det. Det gäller väl då att vara klar vad som gäller när någon part flyttar och inte längre behöver slungan. Om den ska säljas och delas på pengarna, eller om ena parten köper ut den andra efter marknadsvärdet.
 
Danne12345 skrev:
Jag läste lite slarvigt och såg att båda grannarna var med på det. Det gäller väl då att vara klar vad som gäller när någon part flyttar och inte längre behöver slungan. Om den ska säljas och delas på pengarna, eller om ena parten köper ut den andra efter marknadsvärdet.
Här sätter du fingret på ett viktigt område. Vi har gjort så att när någon flyttar så avsäger man sig andel i maskiner utan ersättning och den nyinflyttad får inte med automatik del i maskinerna.
När det gäller snöslungan brukar vi hjälpa varandra att köra rent och en av grannarna tycker dessutom det är roligt att köra den så man får vara på hugget när det kommer snö ;)
 
Mitt råd är att inte göra det!!
 
HandySmurf skrev:
Mina föräldrar delade slunga med två grannar. Det fungerade bra för det mesta. Lite problem blev det när den behövde repareras, då var alla som bortflugna och hade inte tid att hjälpa till så det blev mest jag och farsan som lagade den. Om ni kör på grusgångar så sliter det rätt bra på slungan när det kommer grus i den. Kanske är det bättre att lämna in den på verkstad och dela på räkningen om det skulle behövas. Sedan måste ni göra upp om hur ni gör med bensinkostnad och förvaring under sommarhalvåret.


Kanske kan ni göra upp om att skotta åt varandra när ni är bortresta, alltid skönt att komma hem och kunna köra in bilen på gården.

Det fungerar säkert att dela på den om ni är goda grannar.


Hyra ut skulle jag avråda från slungor går sönder så är det bara särskilt om dom handhas av personer som är ovana .
Jag lånade tex ut min slunga, gott och väl fick tillbaka den, drog igång den och körde av det sista hemma.... hann typ 50m...... pang vevstaken ut genom blocket.... kan ju hända närsomhelst..... men ändå finns ju risen att bli osams med en granne, grannen blev i detta fallet halvt förstörd och ville betala halva reparationen vilket jag sa nej till, men i fortsättningen om det ska slungas hos grannar så står jag nog själv bakom rodret.... då vet jag ju vem jag ska skylla på om det smäller till.
 
Markarbetaren skrev:
Jag tycker det är en dålig idé att dela, finns inte ens på min karta, iaf. inte för såna småsaker som gräsklippare och snöslungor. Har man inte resurserna för att handla sakerna själv eller anser att ett kollektivt brukande är en bra grej så kanske man är mer en lägenhetsmänniska. Absolut ingen nedsättande kritik från min sida utan detta är min åsikt.

Jag har för övrigt samma åsikt gällande en hjälpande hand när det gäller grannar. Jag anser att har man ett eget hus så ska man också kunna sköta det själv. Självfallet så kan jag köra några varv på grannarnas garageuppfarter med min snöslunga om det kommer extremväder i form av 30-40cm snö. Men jag skulle aldrig ens få för mig att rulla in på deras uppfart när det kommer några cm. För jag vet att samma dag som denna "hjälp" uteblir, samma dag kommer jag att bli idiotförklarad för att jag inte ställer upp. Mer än 2ggr i följd blir lätt en vana och självklarhet, och när en självklarhet upphör, ja ni fattar.

Har förresten låtit grannen använda sig av mitt trådlösa bredband i några år. Jag har betalat och låtit honom "åka med" gratis då han aldrig kör några tunga saker som filmer och sånt. Nu har jag flyttat utrustningen för lite ommöblering och signalen når inte fram till honom längre, tror ni det blir ett handslag och ett tack för alla år med gratis bredband eller gnäll för att denna självklarhet inte fungerar längre?:confused:

Min åsikt/erfarenhet är att man ska nog ha egna prylar och bara förbli just grannar med sina grannar.

Mycket klokt !!!!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Jag tycker det är en dålig idé att dela, finns inte ens på min karta, iaf. inte för såna småsaker som gräsklippare och snöslungor. Har man inte resurserna för att handla sakerna själv eller anser att ett kollektivt brukande är en bra grej så kanske man är mer en lägenhetsmänniska. Absolut ingen nedsättande kritik från min sida utan detta är min åsikt.

Jag har för övrigt samma åsikt gällande en hjälpande hand när det gäller grannar. Jag anser att har man ett eget hus så ska man också kunna sköta det själv. Självfallet så kan jag köra några varv på grannarnas garageuppfarter med min snöslunga om det kommer extremväder i form av 30-40cm snö. Men jag skulle aldrig ens få för mig att rulla in på deras uppfart när det kommer några cm. För jag vet att samma dag som denna "hjälp" uteblir, samma dag kommer jag att bli idiotförklarad för att jag inte ställer upp. Mer än 2ggr i följd blir lätt en vana och självklarhet, och när en självklarhet upphör, ja ni fattar.

Har förresten låtit grannen använda sig av mitt trådlösa bredband i några år. Jag har betalat och låtit honom "åka med" gratis då han aldrig kör några tunga saker som filmer och sånt. Nu har jag flyttat utrustningen för lite ommöblering och signalen når inte fram till honom längre, tror ni det blir ett handslag och ett tack för alla år med gratis bredband eller gnäll för att denna självklarhet inte fungerar längre?:confused:

Min åsikt/erfarenhet är att man ska nog ha egna prylar och bara förbli just grannar med sina grannar.

Mycket kloka insikter !!!
 
Ja nu var det inte uthyrning det gällde utan att dela på snöslunga och skötsel av den. Kanske bättre om du läser hela tråden innan du svarar...
 
AndersS skrev:
Ursäkta, men detta var väl ändå inte seriöst påstående? Har väl inget med att bo i en lägenhet att göra!!!
Vårt syfte är att kunna köpa riktigt bra maskiner, gärna "proffsmodell" och att dessa sedan inte behöver stå onyttjat 99,9% av tiden i ett garage. Nu är de bara onyttjade 99,8% av tiden:D.
Tycker du, själv tycker jag att det är att jämföra med grannar som man kan ha nytta av och grannar som för mig är "värdelösa" ja inte som människor men dom besitter ingen kompetens som jag har någon nytta av, är själv Elektriker och det förutsätts ibland att man tycker att det är skitkul att laga och fixa grannars och pseudokompisars prylar och misslyckade elinstallationer NOT, OK om jag vet att jag senare kan få hjälp med VVS eller byggnation men om grannen tex är programerare eller förskollärare, Whats in it for me liksom, nu är jag nog ibland lite för snäll så visst har jag hjälp till, det är dock något som jag försöker dra ner på då det allt som oftast börjar tas för självklart att man "ställer upp" och då kan man ibland känna sig utnyttjad.
 
Krokodilen31 skrev:
Tycker du, själv tycker jag att det är att jämföra med grannar som man kan ha nytta av och grannar som för mig är "värdelösa" ja inte som människor men dom besitter ingen kompetens som jag har någon nytta av, är själv Elektriker och det förutsätts ibland att man tycker att det är skitkul att laga och fixa grannars och pseudokompisars prylar och misslyckade elinstallationer NOT, OK om jag vet att jag senare kan få hjälp med VVS eller byggnation men om grannen tex är programerare eller förskollärare, Whats in it for me liksom, nu är jag nog ibland lite för snäll så visst har jag hjälp till, det är dock något som jag försöker dra ner på då det allt som oftast börjar tas för självklart att man "ställer upp" och då kan man ibland känna sig utnyttjad.
Förstår inte inlägget? Vad har det att göra med gemensamt ägande av utrustning som till största delen står onyttjad?
Huruvida du sedan är intresserad av att hjälpa dina grannar/bekanta utifrån hur du värderar nyttan av dina grannar/bekanta är en helt annan fråga!!

Dristar mig dessutom att misstänka, utifrån tidpunkt för inlägget, och de många svaren, även dubblerat, att man kanske har tagit något starkt.
 
Jag har bara dåliga erfarenheter av att dela med andra. Så mitt tips är låt bli. Däremot så hjälper vi som grannar varandra. Men då är det ägaren till prylen som kör. Tex så kom grannen över till mig och grävde en damm med sin grävmaskin, och när deras bil stod på verkstad i två veckor så åkte grannarna med mig till jobbet. Man hjälper varandra som goda grannar helt enkelt.
 
Jag går faktiskt själv i samma tankar när det gäller just en snöslunga..... Helt klart är det ju så att det finns grannar man kan dela med och grannar man INTE kan dela med.

Istället för att gnabbas om det är funkar eller inte, hur skulle ett samägaravtal se ut? Några grundregler måste man sätta upp. Något att spåna runt (utan tanke på forumleringen):

1. Bränsle fylls fullt efter körning med <favoritsoppa>.
2. Har man sönder står man för reparationen, Originaldelar ska användas.
3. Utlösen: Varje delägare har betalat X kronor vid inköp. Om någon delägare flyttar under år 1-5 ska denna lösas ut med ett belopp motsvarande halva/tvåtredjedelar av delägarens insats. Snöslungan flyttar inte.
4. Förvaring: Förvaras hos X, nyckel finns hos Y eller gömd under Z.
5. Överlåtelse vid flytt. Kan delägarskapet överlåtas till ny fastighetsägare vid flyt? Nej.
6. Vid behov av större reparation överstigande X kronor pga slitage, tex ny motor. hur hanteras det och hur kommer man överens om hur det ska göras.
7. Vid tvist: Om man blir osams och slutar prata med varandar. Bestäm hur snöslungan hanteras eller avtalet avslutas (inte tingsrätt eller skiljedomstol).
 
MathiasS skrev:
Något att spåna runt (utan tanke på forumleringen):

1. Bränsle fylls fullt efter körning med <favoritsoppa>.
2. Har man sönder står man för reparationen, Originaldelar ska användas.
3. Utlösen: Varje delägare har betalat X kronor vid inköp. Om någon delägare flyttar under år 1-5 ska denna lösas ut med ett belopp motsvarande halva/tvåtredjedelar av delägarens insats. Snöslungan flyttar inte.
4. Förvaring: Förvaras hos X, nyckel finns hos Y eller gömd under Z.
5. Överlåtelse vid flytt. Kan delägarskapet överlåtas till ny fastighetsägare vid flyt? Nej.
6. Vid behov av större reparation överstigande X kronor pga slitage, tex ny motor. hur hanteras det och hur kommer man överens om hur det ska göras.
7. Vid tvist: Om man blir osams och slutar prata med varandar. Bestäm hur snöslungan hanteras eller avtalet avslutas (inte tingsrätt eller skiljedomstol).
Jag skriver in vårt upplägg då vi inte har gjort det så formellt utan en muntlig överenskommelse:
1. Vi har en 20L plastdunk som fylls i ett roterande schema av oss ägare, kör med Alkylatbensin. Används både till snöslungan och gräsklipparen.
2. Betalas gemensamt men ännu har inget behövt göras med varken klippare eller slunga.
3. Ingen utlösen, flyttar man lämnas maskinen och andel tillfaller övriga ägare.
5. Ny fastighetsägare kan få bli delaktig och få del från tidigare fastighetsägare, men det avgörs av de befintliga ägarna. Flyttande fastighetsägare kan inte lova bort maskinen. Har bara hänt en gång och vi satte prövotid, där jag tog dialogen och informerade om förutsättningarna. Den nya fastighetsägaren kanske inte vill vara delägare.
6. Vår första högtryckstvätt gav upp och vi valde då istället att köpa en ny och kraftigare maskin. Precis som du beskriver så lyfte vi frågan om reparation, inköp av ny eller avsluta gemensamhetsägandet av en sådan.
7. Detta har vi nog inte funderat över, men bör definitivt beaktas. Man ska kanske göra en avskrivningsmodell så att man köpa ut en delägare utifrån majoritetsbeslut. Om oenighet uppstår kan majoriteten köpa ut en delägare utifrån restvärdesberäkning.
 
AndersS skrev:
Förstår inte inlägget? Vad har det att göra med gemensamt ägande av utrustning som till största delen står onyttjad?
Huruvida du sedan är intresserad av att hjälpa dina grannar/bekanta utifrån hur du värderar nyttan av dina grannar/bekanta är en helt annan fråga!!

Dristar mig dessutom att misstänka, utifrån tidpunkt för inlägget, och de många svaren, även dubblerat, att man kanske har tagit något starkt.
Kan ju bero på att jag är ny på forumet och inte är van vid funktionerna + att internetanslutningen här i sommarstugan är något bristfällig.
Misstanken om intag av alkoholhaltiga substanser är dock felaktig är i princip nykterist.
Ok jag kanke flöt ut lite i mitt inlägg men jag antar att det är något jag får leva med om inte alla uppskattar det eller ens förstår, jag förstår inte heller allt jag läser men jag kan leva med det då jag vet att mina förståndsgåvor är begränsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.