Är det vanligt att måleriföretag går emot besiktningmannens utlåtande vid en förbesiktning och kräver full betalning och hotar med advokat trots att ett arbetet är underkänt av besiktningsmannen? Arbetet är utfört två ggr med samma dåliga resultat och dom är inte välkomna mer då dom också orsakat skador på min fastighet.
:confused:
 
Tråden kanske passar bättre under juridik. Jag tycker det låter som löst hot. Fast jag tror det står någonstan i lagen att man ändock skall ersätta hantverkaren för material o tid, även om de misslyckas.....det är helt sjukt. Någon som känner till detta eller har jag missuppfattat?
 
Detta beror nog mycket på hur målningsarbetet är upphandlat.
Normalt är att man innehåller typ 20% av offererat pris tills godkänd besiktning är gjord.

Sen beror det ju på varför de misslyckats? Är det för att t ex gipsskivor inte är korrekt satt så kan ju knappast målarfirman lastas för detta, o s v...
Det finns liksom så mycket omständigheter så det är omöjligt att svara på frågan.

Lite mer info hade nog inte skadat här.

Och, jo denna tråden hade nog passat bättre i juridik och nån mederator lär väl flytta den dit.

/Kent
 
Nova5 skrev:
Är det vanligt att måleriföretag går emot besiktningmannens utlåtande vid en förbesiktning och kräver full betalning och hotar med advokat trots att ett arbetet är underkänt av besiktningsmannen? Arbetet är utfört två ggr med samma dåliga resultat och dom är inte välkomna mer då dom också orsakat skador på min fastighet.
:confused:
Målningen ät utförd på ett plåttak.Bes.mannens utlåtande:Färgen ser ut att vara full av skräp och flagor.Vissa friställen syns.Offert -fast pris skrivet.10% faktureras vid etablering restr.belopp vid avslutat arbete-Har ännu inte betalat någonting,10% fakturerades aldrig vid etableringen.
Till saken hör ju också att dom orsakat stora skador som jag håller på att ta in underlag/kostnadsförslag för så frågan är vem som är skyldig vem i slutändan.
 
Redigerat:
Hade en liknande grej i ett rum, där målerifirman inte uppfyllde våra överenskomna krav om extra noggrannhet vid tapetsering. Firman var ansluten till branschorganisationen och skulle på eget initiativ ta in en besiktningsman vid tvist. Så skedde inte, utan det fick vi göra.

Besitkningsmannen hade två A4-sidor med anmärkningar på detta enda rum - han hittade många fler fel än de vi påtalat. Man kan således ställa ganska stora krav på professionalitet när det utförs av yrkesmän. Men de gav sig inte, utan det var först när det blev fällande i ARN som kraven tystnade. Under resans gång hade vi fått bestrida krav inte bara från målerifirman utan också inkassobolag.

Vi betalade inte någonting. Underarbetet behövde ju göras om och tapeten var förverkad. Givetvis skall man betala för den del av jobbet man trots allt har nytta av, men på samma sätt som i vårt fall behöver ju nästa firma göra om underarbetet även hos Er. Och kanske det blir ännu svårare/dyrare för dem, eftersom de har mer färg att ta bort nu. Även etableringskostnaden har Du ju för en ny firma, så det är nog helt rätt att i detta fallet inte betala dem någonting.

Är målerifirman med i någon branschorganisation (de flesta seriösa är det) - vänd Dig till dem. Medlemsreglerna kräver nämligen bl.a. att medlemsföretagem är skyldiga att följa besiktningsutlåtande.
Men framförallt - bestrid alla krav skriftligt och omgående när Du får dem, gärna med hänvisning till besiktningsprotokollet.
 
Fakturan har jag bestridit skriftligen med hänvisning till bes.protokollet,men han vidhåller riktigheten i fakturan och hänvisar till olika uppfattning om ytfinish. Firman tillhör nog ingen branschorganisation,var kan man kolla det?.Svensk firma med polsk arbetskraft- dock har dom svenska garantier & försäkringar så man tror ju att allt ska vara i sin ordning.Nu verkar det också som om firman inte vill ta på sig hela ansvaret för dom skador som också uppstått.
Kanske någon mera som drabbats av dessa duktiga målare i Östergötland denna sommar?
 
Jag skulle låta firman driva allt, det ända du behöver göra är att bestrida kraven. Ifall de vill dra det till civilrätt så har du ju rättsskydd via din hemförsäkring.... Oftast innan dess kommer de vilja förlika, eftersom du antagligen kommer att vinna målet.
 
De har ju inget att komma med om de inte begärt en överbesiktning när de fick besiktningsprotokollet.
Bara att bestrida!
 
Det är bra att bestrida, men det är besvärligt också. Mitt hus från Willa Nordic blev försenat, fördyrat och inte byggt enligt avtal. Men den ende jag får prata med är Willa Nordics jurist. Husföretagen skäms inte det minsta.
 
Nej skäms gör dom sannerligen inte!!! Nonchalans,arrogans - vart tog moralen vägen!!
Det är väl någon sorts förlikning på gång där vi förstås har väldigt olika uppfattning.Tänkte höra med er proffs saken är den att dom förstört alla mina fönsterglas ( ca 30 stycken lufter) med binder,silikatfärg och sandpapper/Scotch Brite.Jag anser väl att dom inte bara ska stå för glasbyte utan också stå för det som måste målas om efter kittningen + det dom färgkladdat på luftkanterna efter att ha målat karmarna med stängda fönster i hällande regn eller vad tycker ni?? Fönstren är målade för 4 år sedan och övergånga varje år så fönstren är i bra skick.
Även plåttaket behöver målas om p.g.a ej fackmässigt utförande kostnad för mig ca 19000:-
Vad kan vara en skälig summa att få i förlikning på 19000:-?
Tack på förhand!
 
Redigerat:
Skälig summa är väl minst 19.000kr. Du får ju stå för olägenheterna med att boka hantverkare, visa hantverkarna vad som skall göras, ha dem där, viss städning, tidspassning och mycket mer. Projektledning kallas det i näringslivet.

Då är det väl rimligt att de som klantat till det i alla fall står för de direkta kostnaderna.
 
Nova5 skrev:
Är det vanligt att måleriföretag går emot besiktningmannens utlåtande vid en förbesiktning och kräver full betalning och hotar med advokat trots att ett arbetet är underkänt av besiktningsmannen? Arbetet är utfört två ggr med samma dåliga resultat och dom är inte välkomna mer då dom också orsakat skador på min fastighet.
:confused:
Tyvärr relativt vanligt om du frågar mig. Vi håller på med ett sådant företag just nu. Klåpare o banditer!

Vi kontaktade tillslut en advokat. Då vi avtalat vite är företaget skyldiga oss pengar, men de djävlas o skickar den ena påhittade fakturan efter den andra till kronofogden då de vill ha full betalning ändå. Vi lär ev ses i tingsrätten under 2013, eftersom vår tvist är på över 100,000 kr. Enligt vårt avtal är de skyldiga oss 125,000 .......de har " bestridit" avtalet i efterhand och vill ha betalt till fullo. Ren idioti om man frågar mig.....
 
Redigerat:
volvo skrev:
De har ju inget att komma med om de inte begärt en överbesiktning när de fick besiktningsprotokollet.
Bara att bestrida!
har de inte en månad på sig att begära en överbesiktning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.