Behöver hjälp med att välja snöslunga.
Har stora parkeringar och när traktorn inte behagar komma osv så skulle en hyffsad slunga va toppen...
Skummat runt lite men har svårt å bestämma mej då ja aldrig tidigare haft el kört em slunga.

Så alla tipps är guld värda... :)

Pris/prestanda
 
Hur stora ytor rör det sig om?
Var i Sverige bor du?
 
Bor i Sundsvall, har väll en 50-60 cm snö nu kanske.
Ytorna är i sämsta fall flera hundra m2.
 
Ska man hålla upp hundratals kvm så bör du nog ha en rejäl slunga med stort intag så du slipper gå flera kilometer bakom slungan.

Kanske något att montera på fyrhjuling eller gräsklippartraktor.
 
Har själv en 8-hästare och den är lämplig för min infart på ca 10x15 meter
 
Ja är du villig att lägga 20 så skulle jag leta efter en Honda......
 
Ja en fyrhjuling me plog hade varit roligast om inte annat, men då snackar vi 100 loppor till minst.
Får bli nästa år :p

Tanken är väll inte att slunga hela ytan själv utan när traktorn inte behagat komma i tid.
Men även för att snygga till efter traktorn.

En Honda för 20? Då snackar vi begat antar ja.
Honda å Yamma är lite väl dyra tyvärr.
 
En Toro 1028 får du för 20'. Är nybliven ägare och den känns brutal i jämförelse med vår gamla Stiga.
 
Ja just en Toro va väll ett av allternativen faktiskt... Även 1128 för typ samma peng.

McCulloch PM105 är de dynga?
Bauhaus har väll den åxå i egen kostym för 15'
 
Ingen åsikt om McCulloch?

Lutar att ja plockar upp en 1128, kraften borde räcka :)
 
McCulloch och Partner är lågprisserier från Husqvarna.

Handtagsvärme är inte så dumt att ha om det finns en möjlighet till det.
I övrigt säger jag min 8-10 hk och belysning.
Jag röjer väl 200-300 m2 med en 8HK stiga så det går men då är det flera olika ytor och runt hus osv.
Skulle jag ha det som en enda stor yta så hade jag velat ha en större.

Fyrhjuling och plog är kul men tänk på att en sån lösning aldrig kan lyfta snö utan man behöver en traktor eller slunga för att röja upp ytan då och då
 
Att tänka på är ifall du slungar mycket är att deflektorn, den du styr kasthöjden med bör vara i plåt!
Toro har plast deflektorer. De nöts upp snabbt, kanske på en säsong ifall du slungar ytor som är sandade. Det blästrar helt enkelt hål i dem.
Toro kör numer med "egna" motorer som är made in China. Loncin/Kinahondakopiemotorer så de funkar bra.
 
smiler skrev:
Ingen åsikt om McCulloch?

Lutar att ja plockar upp en 1128, kraften borde räcka :)
Tror att det är en bra slunga nu när de inte kör Tecumseh mer. Fingertoppsstyrningen/frikopplingen gör dem mycket lätthanterliga.
 
Åsikter om Wolf Gartens och MTD; slungor då? Sen finns ju även Cub Cadet.
 
Maggy skrev:
Att tänka på är ifall du slungar mycket är att deflektorn, den du styr kasthöjden med bör vara i plåt!
Toro har plast deflektorer. De nöts upp snabbt, kanske på en säsong ifall du slungar ytor som är sandade. Det blästrar helt enkelt hål i dem.
Toro kör numer med "egna" motorer som är made in China. Loncin/Kinahondakopiemotorer så de funkar bra.
Vet du någon som nött upp sin defekter?

Sent from my Nexus 7 using Byggahus.se mobile app
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.