Andreas_Hansson skrev:
El forumet är den del av forumet jag besöker minst. Just för alla poliser.
Visst finns det en del poliser, men framförallt tycker jag det finns en oerhörd kompetens, ett stort tålamod och en genuin vilja att hjälpa till!
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 1 till
  • Laddar…
Har ingen behörighet. Har däremot pluggat el A+B, trefas. BB1 och 2. Har en eldeligering på ur och inkoppling.

Jag som är en hemmapulare får inte dra egen el. Men om jag gör rätt är det okej. Hur säkerställer man att jag gör rätt? Dokumentation, dokumentation och dokumentation. Jag som villaägare, tillika anläggningsägare, har ett ansvar över min elanläggning.
Ansvar kan, enligt lag, aldrig deligeras till någon annan. Arbetsuppgiften kan deligeras, men inte ansvaret.

Kort sagt, elinstallationsföreskrifterna och maskinföreskrifterna ska följas.

Jag håller ovan författare att det är bättre att vara pedagogisk och säga att om hen gör fel så är hen "bränd". (Kanske till och med bokstavligen talat.)
 
Andreas_Hansson skrev:
El forumet är den del av forumet jag besöker minst. Just för alla poliser.
OK Hur skall man formulera sig för att inte vara den där polisen. Det är ju så mycket lättare att vara negativa och endast negativ i en kommentar. Eller

Den frågan finns i mitt första inlägg
 
Fortsätt att hjälpa till med pedagogiska svar.
Jag är en hempulare och får många tips härifrån även om jag inte ställer så mycket frågor själv.

Att mitt hempuleri strider mot regler struntar jag fullständigt i. Men jag vill inte göra saker som är farliga och därför är de tips jag får härifrån väldigt bra.

Varför hempular jag? Anledningen för mig är enkel:
Om jag behöver ett nytt uttag eller installera typ 4 spottar i kökstaket tex så har jag inte tid att sitta och leta ihjäl mig för att få tag på en elektriker som kan tänka sig att ta ett sånt litet jobb. Dom gånger jag försökt har jag gett upp efter samtal till 8-10 elektriker. Svaret man får är typ "Jo, men det kommer ta några veckor, det är så mycket nu. Kan du ringa tillbaka när det börjar närma sig?", "jag kanske kan svänga förbi någon dag efter jobbet" eller "kan jag ringa tillbaka nån dag när jag har tid?" (och så ringer dom inte tillbaka).

Det funkar inte för mig. Även om jag är ute i god tid (flera veckor i förväg) så får jag inga positiva svar.

Dom flesta jag pratat med tar inte så små jobb och det verkar finnas en total ovilja att faktiskt planera sin arbetstid och även kundernas tid. Om jag istället kunde få svaret "Självklart, jag kan fixa det på onsdag i nästa vecka" så skulle jag omedelbart sluta hempula. Så kul jobb har ni faktiskt inte :p

Jag jobbar som IT-konsult och det finns en stor skillnad mellan hur vi bemöter kunder/potentiella kunder jämfört med hur jag som konsument bemöts när jag försöker få tag på hantverkare.

Ber om ursäkt om tråden spårade ur lite, men blir lite trött på behörighetstjafset i varje tråd på det här forumet. Sorry ;)
 
  • Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
OK Hur skall man formulera sig för att inte vara den där polisen. Det är ju så mycket lättare att vara negativa och endast negativ i en kommentar.
Jag tycker principen att information om att ett jobb är behörighetskrävande räcker en gång i en tråd är bra. Det finns ingen anledning att tjata om något som TS antagligen vet mycket väl.

Däremot tycker jag att det är bra om många är "poliser" i den mening de fördömer dåliga lösningar. Förhoppningsvis inser en TS hur dåligt ett förslag är om många förkastar det. Sen ska detta naturligtvis inte göras på ett otrevligt sätt men är en TS exempelvis på väg att använda gul/grön till fas kanske han låter bli om tio "poliser" talar om hur synnerligen dumt det är.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tycker principen att information om att ett jobb är behörighetskrävande räcker en gång i en tråd är bra. Det finns ingen anledning att tjata om något som TS antagligen vet mycket väl.

Däremot tycker jag att det är bra om många är "poliser" i den mening de fördömer dåliga lösningar. Förhoppningsvis inser en TS hur dåligt ett förslag är om många förkastar det. Sen ska detta naturligtvis inte göras på ett otrevligt sätt men är en TS exempelvis på väg att använda gul/grön till fas kanske han låter bli om tio "poliser" talar om hur synnerligen dumt det är.
Håller med om det i första stycket en-gong/TS.

Andra stycket: om alltför många fördömmer en TS så beror det kanske på att den röd lampan blinkar förgäves, vi är ju bara människor (om än utskällda/saknade), det ger inte anledning att vara otrevlig.
 
Jag tycker det principiellt är stor skillnad på vad
1) man får (hur alltså, inte behörighetsmässigt)
2) som fungerar
3) som är säkert / farligt

Självklart finns kopplingar mellan dessa, särskilt 1) och 3).

Och jag tycker det är viktigt att poängtera detta i svar, särskilt 3).

Vid uppenbara fall tycker jag det kan vara på sin plats att ifrågasätta om personen bör göra installationen, men något allmänt polisande anser jag inte behövs. Bättre att försöka bidra så det blir bättre resultat istället.
 
Redigerat:
LGG-01 skrev:
Då har jag en mot fråga: Framgår det inte av mitt första inlägg att det är ett problem (ett av flera, men tänker inte rabbla minnen).
Och en fråga till: Hur många måste skadas innan det blir ett problem?
Har du någon statistik på att det uppstår mycket bränder och skador av hempulad el ? har sökt på detta flera gånger utan att hitta nåt.

Ja hur många måste skadas, det blir ju vårt samhälles norm som ska gälla och den är ju inte direkt konsekvent då tex alkohol är tilllåtet fast den dödar och misshandlar många tusen om året , samma samhälle ålägger oss tex brandskyddskontroll av skorstenen som kanske spar 50 liv om året. Så vart gränsen ska gå är svårt att säga.

Kan ju tillägga att jag tycker att elinstallation ska vara behörighetskrävande,dock är det konstigt att även större installationer kan göras utan att det behörige ens kollar resultatet.
 
O
Det roliga är att många här på forumet skriker att man måste ha behörighet för att få fixa med elen, men handen på hjärtat har du inte behörighet så får du inte fixa med el hemma eller någon annanstans efter jobbet, trots långerfarenhet... Då är man faktiskt hemmapulare som gör saker olagligt...
Vad ska man göra åt det problemet?
 
O
Troligtvis dödar nog alkohol betydligt fler än hemmapulad el... bortsett om man får tro Eio.... Då är hemmapulad el det värsta som finns.... betydligt värre än alkohol...
 
Som jag ser det så är det viktigt att alla som kan, hjälper till att sprida kunskap.

Resultatet av att läsa här på forumet kan bli att en hempulare inser att det han ville göra är svårare än han trodde, han kallar på en elektriker. Det har vi sett vid många tillfällen här på forumet.

Resultatet kan också bli att hempularen kör sitt hempulande ändå, men nu med lite större kunskap, och en farlig lösning undviks. Fortfarande ett bra resultat i mina ögon.

Sedan kan ju iofs också resultatet bli att någon som inte vågat hempula stärks i sitt självförtroende och efter att ha läst här vågar sig på att koppla in sin spis eller vad det nu handlar om. DET resultatet är i mina "moderatorsögon" inte bra, jag vill inte att fler börjar hempula pga. Byggahus. Men även här får vi då vara nöjda över att det hempulet troligen blir väl gjort.
 
  • Gilla
SkaneErik och 2 till
  • Laddar…
Behövde hjälp att byta proppskåp , fick bara arroganta svar när jag frågade efter priset: det tar den tiden det tar. Mindre ort, inte mycket att välja; bytte själv.
 
Man bör nog anpassa sitt polisande efter farlighetsgraden av den åtgärd som är aktuell.

Om jag vill byta en strömbrytare till en dimmer så är det förbjudet, men om tio rättrådiga elektriker skäller ut mig när jag frågar om var de två sladdarna ska skruvas fast så skulle jag bara avfärda det som trams. Om jag däremot frågar om jag kan koppla ihop min elcentral med gamla telefonsladdar så får man gärna polisa ordentligt.
 
hempularen skrev:
Sedan kan ju iofs också resultatet bli att någon som inte vågat hempula stärks i sitt självförtroende och efter att ha läst här vågar sig på att koppla in sin spis eller vad det nu handlar om. DET resultatet är i mina "moderatorsögon" inte bra, jag vill inte att fler börjar hempula pga. Byggahus. Men även här får vi då vara nöjda över att det hempulet troligen blir väl gjort.
Jag är ledsen, men här har du en som styrkts i sitt hemmapulande. :) Nu är väl iofs min situation lite speciell eftersom jag arbetat som elektriker (på den tiden vi skalade kabel med stenyxa), och har (haft) flera behöriga elektriker i den närmaste familjen. Men, innan bygga hus elforum så var jag ändå återhållsam. Det är trots allt emot reglerna, land skall med lag byggas osv. osv.

Efter att ha hittat det här forumet och en gång för alla fått upp ögonen för hur vanligt det faktiskt är, så har jag insett att lagstiftningen på det här området inte är mycket värd i praktiken (eller ens i teorin) och att den skiljer sig mycket mer från den allmänna rättsuppfattningen än vad jag trodde innan. Så när jag insett att inte ens det sociala stigmat fanns kvar så var det droppen. Numer tänker jag knappt på att det är olagligt, och är inte ens särskilt försiktig med att hålla mina lagbrott för mig själv.

Jag tycker gott att det räcker med regeln som vi har nu, dvs att man en gång påpekar att det är olagligt (eftersom okunskapen om hur begränsade ens lagliga rättigheter faktiskt är är ganska dålig, jmf. "förbereda för elektrikern", "skall bara dra vp-rör så får elektrikern koppla" osv. osv.) Alla skall åtminstone veta om reglerna. Sedan så är det i så fall bättre att ställa frågor, och i vissa fall så leder ju dessa som sagt till att TS förstår sin begränsning och avstår från att ta sig vatten över huvudet. Gott så.
 
bygglalli skrev:
Behövde hjälp att byta proppskåp , fick bara arroganta svar när jag frågade efter priset: det tar den tiden det tar. Mindre ort, inte mycket att välja; bytte själv.
Intressant, du råkar inte ha några bilder på resultatet? Både inuti och utanför centralen..

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.