Så var det dags igen att ta fram snöslungan. En trettio år gammal Toro. Startar direkt och de första fyra metrarna pytsar den över snön till grannens trädgård. Sedan blir det stopp - tydligen en kombination av garagevarm slunga och kall snö. Tung snö - ingen pudersnö. Det blev att lägga i backen och sakta backa in i garaget. Totalt igensatt. Ut på nätet och kolla. Bara att snabbtina/torka med en varmluftpistol. Teflonoljesprayade alla ytor som kommer i kontakt med snön. Ut igen och nu fungerar det - men hur länge?.

Är det någon som känner till någon non-stick beläggning man skulle kunna måla på? Det finns ju anti-fouling för båtar men den verkar ju innehålla koppar och det är ju knappast nödvändigt.

Jag köpte vid ett besök i Norfolk/Newport News, USA där basen för de stora hangarfartygen låg, en burk båtfärg som hette något med Shark skin??? Har googlat men hittar inget. Någon?
 
RoTe
Har den lacken kvar på utsatta ställen? Min var helt plåtren så jag har målat på med sprayburk.
Jag har dock aldrig haft såna problem men jag förvarar min snöslunga utomhus.
 
Jo jag förstår att det är bättre att i varje fall låta den stå ute en stund innan man startar den. Tror i alla fall jag skulle vilja prova att non stick-måla de ytor som kommer i kontakt med snön.
 
Jag guggar med värmeljus, paraffin, en gång om året och det funkar bra. Jag förvarar min ute iofs men har kylluftutblåset från motorn riktat mot utkastet och det funkade inte innan jag paraffinerade. Lättast på rostig yta så det passar gambla inkörda slungor. Annars passar man på när det är minus ute och tar skovlar i både järn och aluminium, det fäster lite bättre när metallen är kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.