Hej Byggahus!
Var hade jag varit utan er?

Vi ska bygga ut huset, och vårt ruttna tak sjunger på sista versen.
Lite bakgrund:
Taket består just nu av (underifrån):

  1. Pärlspont (!)
  2. Uråldrig part/pärt/takspån
  3. Läkt (nåja)
  4. Tegel

Tanken är att riva allt ner till sponten och reparera denna där den är trasig, rikta upp de sneda delarna (huset är över 100 år gammalt) och sen lägga ett nytt tak. Grejen är att vi vill byta till bandad plåt, sådär tjusigt och herrgårdslikt, för det skulle passa ganska bra till gården.

Fråga 1: Blir det dumt om man plåtar huset, sen bygger ut och plåtar utbyggnaden? Den skulle vara en "fortsättning" av ett befintligt tak, så det kanske finns risk för att det blir en mycket synlig skarv? Eller är plåtslagaren så duktig att han/hon kan skarva utan att det märks så tydligt? Hur pass tydligt åldras plåttak? Det beror kanske på val av ytskikt?

Fråga 2: Är det en dum idé att göra om taket, sen lägga tillbaka teglet "temporärt", och sen plåta hela rasket efter att utbyggnaden är klar? Hur pass mycket skiljer sig underarbetet mellan ett tegeltak och ett plåttak? Läkt och sådant antar jag går att återanvända, men små saker som ränndalar och annat krafs kanske måste byggas om, resulterande i hål i pappen och annat otrevligt?

Bonusfråga: Hur mycket tror ni en dylik utbyggnad skulle kunna kosta (se nedan), bara utbyggnaden alltså, inte taket. Självbygge vs. Hantverkare.. Den är fyra meter djup och typ sex bred. 24 kvadrat, två våningar.​


Alla gillar poster med bilder, så här är en bild på utbyggnaden, i laxrosa, för att ge en tydligare beskrivning:

dXEYT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ignorera takfönstret...
 
Snygga planer

Om du säger till plåtslagaren att förebreda för fortsättning på plåten torde det inte vara några problem att skarva på några meter i efterhand. Jag ser inte någon fördel med att lägga ett temporärt tak, framförallt inte skillnaden mellan ett lättak och ett tegeltak. Dessutom kan de läggas på olika sätt, tegel på läkt och vissa plåttak helt utan läkt (och vissa med men med andra förutsättningar än tegel. Nej, direkt på det ni vill ha.

Prisuppskattning är svårt, vad är det för grundläggning, uppvärmningssystem, hur många och stora fönster är det. Ska det vara någon form av "kulturfönster" som specialbeställs, ska det vara någon trappa där inne?
 
norrbottenstorpet skrev:
Prisuppskattning är svårt, vad är det för grundläggning, uppvärmningssystem, hur många och stora fönster är det. Ska det vara någon form av "kulturfönster" som specialbeställs, ska det vara någon trappa där inne?
Tack för svar!
Uppvärmning har vi tänkt att ha golvvärme på nedervåningen och kanske ett litet element på övervåningen. Grundläggningen blir nog antagligen någon form av mur eller liknande eftersom det sluttar ganska kraftigt precis "framför" huset. Ingen trappa, den står i en annan del av huset. Och fönstren ja.. pust.. Det här är tänkt att likna en "punschveranda", så det blir nog inga byggmaxfönster direkt misstänker jag, och så vill man ju inte att bergvärmen ska åka direkt ut i dalaskogarna heller, så någon form av energiglas kommer vi antagligen behöva. Det är nog där pengarna sticker iväg.. 15 stycken, plus en altandörr, som ersätter fönstret inne i hörnet längst ner till höger på utbyggnaden.

Storleken på just den här ritningen kanske inte är så representativ, och jag vet att det är svårt att gissa redan innan, men siffran man hör på en "vanlig" utbyggnad verkar ju vara runt 20-25k per kvadratmeter, så jag utgår från den siffran och plussar på för fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.