Nu var det mesta av taket på plats, Skorsten har fått lite mer plåt, och så saknar jag självklart lite strölekt för att få klart taket.. :( Men men blir ju tak av detta också, själv om jag tyckte det var jobbigt och få plåten bra runt skorsten. IMAG0022_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0024_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var acc tanken färdig isolerad.
IMAG0025_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu blir det en snabb sväng in till stan för att köpa lite strölekt så jag får färdig taket..
 
Fick på plats all tak plåt på baksidan i dag, så nu är det några småbitar kvar på framsidan bara.
DSC_1937-c_resize.JPG
Så var jag ute nu i kväll och tog ett lite annorlunda kort än vad jag brukar att ta.. :)
DSC_1963_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst är det lite mysigt.. :)
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Börjar få på plats lite mer brädor på altan väggarna. Så nu är det sista när det gäller utomhus, innan vintern i alla fall.
DSC_1974_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite krångligt att komma sig in helt under taket för att spika, men hoppas jag får gjord detta i morgon.
DSC_1975_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kom på att jag inte hade något jag kunde spika i på mitten av brädorna så jag har endast spikat dom nere än så länge. Får sätta dit några i morgon så brädorna sitter lite bättre.

DSC_1976_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får jag väl se om jag hittar den sista lampan också kanske snart..
Nu närmar det sig i alla fall slutet..
Invändigt vet jag inte om jag skall göra en egen tråd för, eller om jag kommer fortsätta på denna. Men det blir nog inte i år.. Börjar ju redan bli kallt ute, och plocka bort ett fungerande golv nu har jag ingen lust med innan vintern.
 
Jag har inte fått gjord så mycket med själva stugan på sistone, men har fått börjat lite uppe på vinden nu som det har blivit för kallt och vått för att hålla på ute. Jag har kommit på att jag kommer nog att hålla den varm under vintern också, så det blir nog plast det kommer gå i.. Nu har jag fått en möjlighet till att ploga upp hit också, så nu kan jag komma mig hit hela vintern om jag vill.. :)
DSC_2013_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cool temperaturgraf i tidigare inlägg. Vad har du för väderstation? Vilken mjukvara i datorn?
 
Då var alla monterade brädor målade också. Tragisk att man inte hade mer vit färg.. :(
157.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

158.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Ett litet stämnings kort på stugan sist jag var där bara..
DSC_2025_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snön har ju lagt sig igen.. Så jag var inom en sväng och skottade av solpanelen.
Efter att jag installerade värmepumpen så har jag upptäckt att jag har vansinnigt dåligt med isolering i taket på köket.. Så jag tänkte kanske jag skulle göra något med det i mellandagarna.
DSC_2038_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kollade inuti väggen innan jag började borra hål till VP, men där fanns det isolering. Men inte nog där heller. Men väggen får jag ta till våren igen..
Hoppas att ALLA forum läsare får en JÄTTE BRA JUL. Skriver nog mer i mellandagarna.. :)
 
Hur kör du värmepumpen? Med solcell?
 
Nej jag har inte fått körd den in från solcellerna än. Jag har inte nog med panel så det skulle täcka upp driften av den än, och jag måste byta batterierna för att få saker som jag vill.. Så det får bli vid ett senare tillfälle, Det också.. :(
 
Hej Raptor50, jag tillhör de som inte gör mycket väsen av sig, men följer din projket med stor behållning. Riktigt bra jobbat! Jag har precis köpt en liknande torp som jag ska fixa lite med. Troligvis inte så mycket som du. Jag ska gå på golvet i vår eftersom trossbotten ramlat ner. Är den gamla torpargrunden okej på ditt torp?

Jag har också en fundering kring inlägg 200. Den gamla bälken, vad är det för nåt? Hur mycket av gamla takstolar tar du bort? Jag funderar på att isolera vinden på mitt torp och då sitter det bräder horisentellt i takstolarna som man slår huvudet i. Jag funderar på att flytta upp dom, eller bara ta bort dom. Men man vill ju inte att taket ska rasa in. Hur har du resonerat kring takets bärighet?

Mvh
Mattias
 
Hej _MD_
Jodå, mitt golv är ok, men snett. Jag skall ändå bryta bort alla golv i det gamla för att lägga in isolering och värmerör för golvvärme, för golven är kalla som is.. :(
Den gamla balken i inlägg 200 är den gamla "Balken" som gick på varje sida av taket, den andra som var där ses också i inlägg 5 och 10.
Ang. takets bärighet har jag inte funderat så mycket på egentligen. Men det klarade ju förra årets snömängd så det funkar nog. Mellan takstolarna så har jag cc 600mm
Den stora gamla balken som du ser i inlägg 200 kommer till att läggas helt uppe i mitten av taket, för lite extra stöd. Jag är som sagt ingen snickare, så jag bara hoppas det håller.. Annars så får man göra om och göra rett.. :)
Men som du säger, jag har också ett par märken i huvudet efter den jä... balken.. :(
 
Hallå Raptor50,

Är dina golv oisolerade nu?

Aha, då begriper jag balken. Du har så härligt obeskymrad inställning och jag önskar jag vore mer sån. Jag funderar extremt mycket och vågar inte göra så mycket :( Men tanken med torpköpet är ju ändå att jag ska göra saker och inte bara googla på renoveringar :)

Hur har du fäste du de nya takstolarna i "huskroppen"?

Hur har du isolerat taket då? Är det samma metodik som väggarna? vindskydd, isolering, fuktspärr?

Vad har du för toa? Är det vanlig vattentoa? I mitt torp är det utedass så jag ska väl hitta på någon mer modern lösning vad det lider.

Du får bjuda in oss byggahus-hängare för en visning sedan när du är klar :)

Mvh
Mattias
 
Redigerat:
Jag vet faktisk inte helt vad det är i golven som det är nu. Något typ av gammal blandning av sten och flis tror jag. Vad jag vet så har jag ingen form av mus hål eller liknande i den gamla delen av huset, så det är nog rätt bra det som är där mot gnagare.. Men det är skit kallt.. Så jag har liksom inga val om jag skall kunna använda stugan året om, än att plocka bort det som är där och lägga nytt..
Jag har varit runt om och kollat på priser på nya furu golv, som är till svarande det som är där nu, och d får jag möjligheten att rikta golvet också, för det är rätt snett än. Jag vågade nämligen inte att hissa stugan mer än jag gjorde innan jag började med allt annat. Jag tror jag lyfte den 9,5 CM i det ena hörnet, och då knakade det så mycket i stugan så jag tänkte jag fick ta resterade med golvet inuti..

Jag fattar hur du har det med inställning till att börja när man inte är HELT 100% säker på hur saker skall göras. Men har du inte tummen mitt i handen så tycker jag du skall bara börja, det är mycket som löser sig när man först har plockat bort det gamla, och lösningarna kommer av sig själv.. Men det är helt klart att det har varit till STOR hjälp med forumet här på byggahus och diverse andra kort sök på google..

Taksktolarna har jag fälld in så här.
takstol_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uräktar igen för min dåliga Paint ritning..
Men jag skall försöka förklara.
Den nedersta runda "Balken" är den timmerstocken som ligger överst på stugan. Den har jag sågat ur så jag fick en rak plats att ställa 2"4 orna som jag höjde vägglivet med. Dom är ungefär 50 cm höga, och sitter spikade ned i varje sida i timmerstocken.
Takstols bjälken kapade jag ur som du ser på bilden, spikade från varje sida och en lång träskruv i mitten av den. Så den skall nog inte komma sig någon stans hoppas jag.. :) Efter jag fick på plats alla 2"4 som lyfte vägglivet så monterade jag några vinklar jag hade liggande som fästa dom lite extra ned i timmerstocken.

Med tanke på isoleringen så har jag lagt den upp till råsponten som pappen ligger på på utsidan.
Nu är det nog säkert många som reagerar och säger till sig själv att "Vilken NÖT" det skall ju vara lite spalt för luftning. Och det skall det nog säkert vara också efter nya byggnormer.
Jag har inte annat än vindskyddspapp över den 2"4 som takstolarna vilar på och mellan takstolarna, så jag får luftning nog ändå. Kanske inte det bästa, men det är i alla fall inte helt tät så det vill ruttna / mögla under plasten ändå.Så har jag plasten under isoleringen. Har faktisk inte kommit längre än med detta,

Jag har vattentoalett som visat på inlägg 2.

Visning ja. :) Har du tid att vänta så.. :)

Jag var iväg och köpte mig köks luckor och lådor i fredags, så nu blir det nog till att göra mig ett kök snart också.. Så jag har nog att hålla på med. Innan det så skall jag ju liksom försöka att få ned vattenrör till golvvärmen också. Jag har rör och en del värmefördelnings plåtar som jag kan börja med. Golvet som jag har lagt kommer jag till att såga / fräsa ur spår så jag kan lägga ned rören. Kommer nog fler kort på detta nästa gång jag åker till stugan, då detta börjar bli lite prioritet på nu, samtidigt som jag får köpa mig en vattenrör värmekabel så jag får vatten in i stugan igen. Frusna rör gör att man tänker efter vilken lyx det faktisk är att ha vatten inlagd i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.