Hej!

Planerar mitt garagebygge och funderar på uppvärmning mm.

Garaget: ca 70 kvm, kopplat med huset, isolering: tänkte typ 195 eller 240 mm i väggarna och 500 mm i taket. Plattan tänkte jag 200 mm isolering + 10 cm betong (300 mm kantelement).

Huset är på 130 kvm och har en Nibe F750. Jag har möjlighet att låta den värma garaget i form av golvvärme. Blir det bra? Då skulle även 750n kunna få sköta ventilationen? (men är det tillåtet att ha en ventilationskanal mellan hus och garage?)

Ett alternativ är att köra en LLVP i garaget. Men hur gör jag då med ventilation? Kan 750n ventilera iaf eller ska jag montera t.ex en fläkt genom väggen som snurrar luften? Andra alternativ? Skulle verkligen inte vilja ha en avfuktare...

Tacksam för tips och råd.

Mvh
Rickard
 
Golvvärme i garage är bra, särskilt eftersom det blir en del vatten på golvet som snabbt torkar upp.

En luftluft VP är också bra i ett garage eftersom den kan få bra COP med något lägre temp (än normalt inomhus) samt att den kan avfukta luften. Även luftrörelsen den skapar är bra för att det ska torka upp.

Du får ha sammankopplad ventilation, mellan de två brandcellerna, men det kräver brandspjäll eller annan motsvarande lösning så att brandspridning inte kan ske mellan cellerna via ventilationssystemet. Därmed är det inte busenkelt löst. Ventilationsmässigt är det enklast med garageventilation direkt till det fria, t.ex. via en fuktstyrd fläkt.

Så jag tycker du har två alt:

Golvvärme + separat ventilation typ badrumsfläkt.

LLVP + separat ventilation typ badrumsfläkt.

Jag hade valt golvvärme, så har du ett vattenburet system som kan återanvändas till nya framtida vattenbaserade uppvärmningssystem.
 
Låter vettigt. Är också mest sugen på golvvärme, känns lite lyxigare. Installationskostnad är en sak men viktigare är egentligen driftskostnad över tid. Har dålig koll på golvvärme (med frånluftspanna t.ex Nibe F750) vs LLVP.

Funkar det bra med en Nibe F750 att ha en innetemp på 20 och ett garage på typ 10-15 grader? Kan den hantera det på ett bra sätt?

En fördel med LLVP är kanske att det snabbare går att öka värmen om man ska vara där ute?
 
Inga problem att ha 10 grader via golvvärme.....enklast att värma upp när du ska vara där är med en 2kW byggfläkt eller liknade.....LLVP känns over kill.....
 
Kör 10-12grader i garaget med golvvärmen, som sagt inga problem.
 
Instämmer med övriga om att det inte är några problem med att hålla 10-12 grader i garaget, med golvvärme.
Tänk bara på att du har ordentligt med isolering neråt, vilket det dessvärre inte är i mitt garage,
mycket värme kan därför fara ner och åt sidan innan det börjar värma uppåt.

därför funderar jag på att sätta in konvektor element, vilket kan vara ett tips också
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.