Hej, har ett litet "lyxproblem".
Fyndade en 18w LED arbetsstrålkastare på mellandagsrea.
7985626-origpic-2cfa32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

xenonkungens modell på 1600 lumen...
Vår Honda HSS 970 har dock inget batteri eller likspänning till originalbelysningen (35w halogen).
Mätte spänningen ut från spolen och just nu är den på ca 19v växelström.
Målvärde är 9-32v likspänning.
Hur fixar man det? Helst utan batteri.
 
En diod i serie torde räcka, om inte strålkastaren i sig redan kan hantera AC.
 
Provade lampan direkt och det funkade inte...
Hela lampan är ju full av dioder eller i alla fall 5... hjälper det med en till? Är helt borta gällande elektronik som ni kanska märker!
 
Maggy skrev:
Provade lampan direkt och det funkade inte...
Hela lampan är ju full av dioder eller i alla fall 5... hjälper det med en till? Är helt borta gällande elektronik som ni kanska märker!
Styrelektroniken kanske kräver likspänning, därav prova med en diod i serie eller om du har en likriktarbrygga.
 
En diodbrygga borde kunna hjälpa, googla så får du nog fram hur man bygger en. Lysdioder gillar varken växelström eller för hög eller låg spänning.
Men vad är det för fel på strålkastaren som redan sitter där?
 
Det är inget som helst fel på befintlig strålkastare... har dessutom väl belyst gårdsplan. Men jag tänkte att det kunde vara ballt helt enkelt eller är det för barnsligt? ;-)
Skall googla "likriktarbrygga" och se om någon lämplig leverantör dyker upp.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Själv kör jag med en lite kraftigare typ av pannlampa med LED inget behov av belysning på själva slungan då tycker jag.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Förhoppningsvis har strålkastaren skydd mot fel polaritet, annars är risken stor att du har eldat upp elektroniken i den.
Ja, den bryggan funkar absolut, men frågan är om elektroniken gillar oglättad DC, så en elektrolytkondensator på säg 4700 eller 10000uF och spänningstålighet 35V kanske måste till också.
Och skilt från chassiet, ja.

Edit: alla bryggor i din länk fungerar, men kör på den kraftigaste så har du marginal även vid kortslutnig.
 
Redigerat:
Ja strålkastaren har skydd för fel polaritet.
Det vet jag... men om jag måste dit med annat som jag inte förstår mig på för att det skall funka måste jag söka vidare. Fattar noll om kondensatorer och så.
 
Vi kanske skulle backa lite.
Din gamla halogenlampa, fungerar den på slungan? Jag vill bara bekräfta att de 19 V AC du mäter verkligen är den spole som matar belysningen, och som orkar med det.
Har du provat LED-lampan mot ett 12 V-batteri? Bara för att kontrollera att den överhuvudtaget fungerar.
Har du en gammal batteriladdare kan du prova LED-lampan med den också.
Nu har du provat LED-lampan direkt på slungan, vilket inte fungerade i form av att den inte lyste alls?
Vi börjar där så får vi se om det behöver både likriktare och kondensator för att få den att fungera.
 
Tydligen fungerar original halogen, och 19V är förmodligen obelastat.
 
Precis så är det!
19v är obelastat mätt på kontaktstycket mellan lampan och lysspolen.
Halogenlampan lyser bra... men förhoppningen var ju att LED lampan skall lysa bättre.
LED lampan är provad på snöskoterbatteriet och lyste väldans bra!
En spänningskub visade att den är på 15w och inte 18 som det stod på xenonkungen... men det kan vara fel på den gamle spänningskuben också.
LED lampan är provad på slungan och lyste då inte... för att kolla att jag inte soppat till det testades den efter det åter på skoterbatteriet och den är hel.
 
Likriktarbrygga och ev en kondensator för att jämna ut spänningen lite borde ta hand om problemet.
 
Det funkade med en likriktarbrygga från Kjell och Company för 39kr. Ingen kondensator.
Lämnade obelastat 19v likström ut vilket lampan med lätthet klarar av.
Lyser bra som tusan jämfört med originallampan!

IMG_0960.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0962.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.