Hej!

Det är så att vi är i slutfasen av husköp men det är en sak som jag funderar över.
Till huset är det en ny altan utan tak som jag antar inte behöver något bygglov men det har funnits en altan med tak som även är utritad i detaljplanen.

Min fråga är vad kan hända om jag köper huset och säljaren inte har haft ett rivningslov när han rivit den gamla altanen? Är det samma sak som när bygglov saknas att den som köper får ta ansvaret för det någon annan gjort tidigare? :confused:
 
Ring kommunen och fråga. Om det krävdes rivningslov är det säljarens problem.
 
Ja det är säljaren problem nu, men det blir köparens problem om man köper huset.
 
Säljaren ska helst hinna fixa det innan överlåtelse men om tiden är knapp så får man minska köpebeloppet med den summa som straffavgiften är på för att i efterhand ansöka om rivningslov.
 
Köp inte huset innan säljare har löst alla papper med kommunen......blir det problem med något är det bäst att inte äga huset....
 
Ok visst kan man vända sig till kommunen för att få info om tomtkarta och vilka ändringar som det finns registrerat av dom?
 
Ja, det var därför jag uppmanade dig att ringa kommunen. Jag var spekulant på ett hus en gång där garaget hade rivits och en tegelvägg putsats. Jag ringde kommunen och frågade ang. detta och fick då veta att ägarna inte sökt rivningslov. Detta fick de då göra omgående och även betala en straffavgift. Innan det var fixat ville inte jag köpa huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.