Jag funderade på vad som gäller när elen skall dras i ett garage med brandklass. Får man borra hål i gipsen för dosor eller måste kablarna gå på väggarna? Känns som om man skulle förstöra själva poängen om man borrar hål eller?
 
Man får ha infällda dosor.
 
Ingen expert på "brandklasser". Menar du att garaget i sig anses vara ett brandfarligt utrymme (damm, spån, ...)? Då finns ett antal regler att följa.

Vill du bara förhindra brandspridning så lär Elkos röda infällda dosor vara "klassade". För övrigt gäller att inte göra några STORA otätade hål mellan utrymmena. Elinstallationsreglerna nämner att hål större än 710 mm² (Ø ~ 30 mm) ska tätas.
 
Alla byggnader är brandklassade beronde på storlek och användningsutrymme.
 
Jag har förstått det som att i en brandvägg får du inte ha vanliga eldosor. Vi bodde tidigare i ett parhus. alla uttag på brandväggen mot den andra hushalvan (dubbelgips) var utförda som sockeldosor, dvs utanpåliggande.

Nu finns det tydligen dosor med lämplig brandklassning.
 
Garaget har verksamhetsklass 1 och byggnadsklass BR3 om det är ett fristående garage under 50 kvm och då har du inga brandväggar. Lägg stenull i dosan så är du säker.
 
huggan skrev:
Garaget har verksamhetsklass 1 och byggnadsklass BR3 om det är ett fristående garage under 50 kvm och då har du inga brandväggar. Lägg stenull i dosan så är du säker.
Fast det beror väl på hur nära granntomt det ligger bland annat. Kommunen har t.ex. krav på EI30 på vårt garage iom att det ligger 1,5 m från tomtgräns.
 
EI30 har du alltid på ett garage. Och 8 meter till närmsta fastighet är det som man går på. Och vi har inte sagt att det inte ska vara brandvägg utan om man får ha dosor infällda eller ej.
 
Redigerat:
I detta fallet så ligger det närmare än 8 meter från hus och det är över 50 m².
Jag tänkte mest på om det var lönt att ringa elektriker innan jag sätter dit gipset eller om det lika gärna kan vänta tills efter.
 
huggan skrev:
EI30 har du alltid på ett garage.
Tyckte precis du skrev nåt annat men jag tolkade väl dig fel.
 
Lite off topic men hur löser ni det med fönster och garageportar i klass EI30?
Jag har också krav på EI30 i mitt blivande garage och har svårt att hitta portar i den klassen.
 
pb300 skrev:
Lite off topic men hur löser ni det med fönster och garageportar i klass EI30?
Jag har också krav på EI30 i mitt blivande garage och har svårt att hitta portar i den klassen.
Kravet gäller, vad jag fattat, bara tak och väggen mot huset. Så någon port vänd mot huset lär du knappast ha. Det är fönster då, men det finns brandklassade fönster att köpa. Väggen är dubbelgips så har du den godkänd.
 
Det är helt rätt att det inte blir någon port vänd mot huset :) Det står i bygglovet att bygnaden ska uppfylla klass EI30 och därför tolkar jag det som att även fönster/dörr samt portar skall ha den klassen. Väggar utan fönster och tak verkar vara lätt att uppfylla.
 
Tror de skriver så, men att det som gäller är väggen mot huset samt taket. Det gäller för mig, håller på att bygga själv nu och enligt min KA var det så.
 
Men om porten är precis jämte huset, hur blir det då? Måste den vra brandklassad i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.