Hej,

Vi bor i en tegelvilla som är byggd 1976 med ett platt tak, och min tanke är att montera upp högtalare i innertaket så jag har provat borrat ett litet hål och taket verkar vara uppbyggt enligt följande.

Innertaket består av en gipsskiva som det sitter en väv på klistrat, ovan gipsskivan så ligger det en plast och ovan på det så finns det isolering som verkar vara c:a 10-20cm tjock. Så jag undrar om det var vanligt att man använde asbest i taket i hus med denna konstruktion och då speciellt i isoleringen?

Vi hade en firma tidigare som var här och monterade in en braskamin och när dom monterade skorstenen som drogs igenom taket så använde dom ingen skyddsutrustningen utan tog i isoleringen med händerna. Jag pratade med dom om hur dåligt det verkade vara isolerat men dom sa inget om asbest.

Ska jag vara orolig för asbest?

Tacksam för er hjälp & tips.
 
Svårt (omöjligt) att svara på men asbest i tak har jag bara hittat i gamla villor's pannrum men aldrig i vardagsrum eller dyl.
 
Är till 99,9 procent säker på att du inte har asbest där med den konstruktionen. Hur ser isoleringen ut? Tänk på att försöka göra så lite åverkan på plasten som möjligt, speciellt om du inte har en våning till ovanför.
 
Tack för snabba svar :)
Isolering hade en beige/grå färg och allt kände väldigt torrt. Eftersom jag har ingen kunskap om detta alls så undrar jag vilken funktion plasten fyller då det inte finns någon våning ovanför?
 
Första asbestförbudet kom 1976, så det är ganska osannolikt. Men det fanns idioter då också.
 
Plasten är en diffusionsspärr som hindrar fuktig inomhusluft att kondensera i isoleringen.

Alltså: om varm fuktig luft sipprar ut i isoleringen kommer den fälla ut fukten då den svalnar och isoleringen blir blöt/fuktig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.