Hej,
Har kommit till det läget att jag behöver ett eluttag precis vid proppskåpet. Det känns inte som ett allt för svårt uppdrag att ge sig på själv, just för att det ligger intill proppskåpet.

Nu till problemet: Det är lag på att det skall vara en certifierad elektriker som drar nya uttag. Är det någonting som syns? Det känns som att det kan bli mycket pengar att anlita en elektriker som gör det åt mig. Någon som har koll på ungefär hur mycket?

Bör man köra på en separat säkring till uttaget eller ska jag köra på en av dem som ligger i skåpet?

Tack på förhand,
Byggturken
 
Redigerat:
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Jo det är lag på att det ska vara behörig elektriker och det är fd elektriska nämnden numera Svenska brandskyddsföreningen som startades och ägs av försäkringsbolagen som någon gång i urminnes tider tyckte att det var för många olyckor med el som kostade bolagen för mycket pengar.
Därför behövs ett "körkort" för att installera el. Du kör väl inte bil utan kort?

Om det syns, beror väl på om det är klantigt gjort, vissa hempul syns på lång väg.

Egen säkring? Beror på vad uttaget tänkt att användas till och vad övriga säkringar används till och om det finns någon ledig. Om man utnyttjar en befintlig måste man se till att anslutningen är godkänd för två ledare.

Använd en lämplig kabel och ett kvalitetsuttag, om det är bra utfört eller inte kan avgöras i tingsrätten.

Protte
 
O
byggturken skrev:
Det känns som att det kan bli mycket pengar att anlita en elektriker som gör det åt mig. Någon som har koll på ungefär hur mycket?
Själva arbetet består i att borra eller skära ett hål i kappslingen till din central, montera uttaget och klamra kabel. Sedan skall ena änden anslutas i uttaget och andra i skåpet. Villl du ha en separat säkring till uttaget måste man även snäppa fast en sådan på DIM-skenan i skåpet och ansluta fasskenan till den. Givetvis förutsatt att det finns plats. I en gammal central handlar det istället bara om att använda en tom propphuv om sådan finns. I vilket fall har jag svårt att tro att arbetet tar mer än 30-45 minuter och du debiteras i hela timmar i vilket fall så det spelar ingen roll. Räkna med att timdebiteringen ligger runt 500 SEK/timme. Sen tillkommer ibland en framkörningsavgift eller reseersättning på några hundralappar. Materialet kostar runt 200-350 SEK i vanliga konsumentbutiker och även om elektriker får dem betydligt billigare hos sina grossister är de duktiga på att salta räkningen. Så med ROT-avdrag borde du hamna under tusenlappen med god marginal.
 
Redigerat:
Att uttaget är nära centralen är nog det minsta problemet, att som amatör klamra en kabel genom hela huset är nog det lättaste (sen om det blir snyggt eller inte är en annan femma). Att koppla i själva apparaten är egentligen heller inga konstigheter. Det som många hempulare undviker, är just att öppna sin central och börja meka i den.
 
Och som hemmapulare ska man inte öppna sin central och börja pula i den. Att man bara ställer frågan om hur man ska göra visar att man inte har den tillräckliga kunskap som behövs för detta arbete. Ett misstag kan leda till dödsstraff och ännu värre att någon nära anhörig dör och man får leva med det, är ett människoliv värt mindre än en tusenlapp. Jag bor själv i ett hus där föregående ägare har lekt med elen själv. Jordade uttag som är satta på vanliga tvåledare, uttag i badrummet utan jordfelsbrytare o.s.v. Min bror håller på att bygga bort dödsfällorna undan för undan. Tyvärr så finns inte samma regler inom träarbete, här får man fritt såga i bärande väggar. bygga in mögelfällor och göra andra dumheter utan att det finns risk att lagföras. Är man minsta osäker på hur något ska göras, gör det inte utan ta in dom som har betalt för att kunna det.
 
Instämmer. Som innehavare är TS skyldig inför lagen att se till sin anläggning, och att arbete på den utförs fackmannamässigt. Samtidigt är detta forum en utmärkt källa till en korrekt installation.

Mycket hänger på "proppskåpet" som jag tolkar som ett gammalt smältsäkringsskåp? En bild på innanmätet vore bra. Det finns en risk att det inte finns några lediga anslutningsklämmor på N- och PE-skenan vilket kräver skickligt handlag för att åtgärda. Det är annars lätt hänt att alla ledare inte sitter fast som de ska. Bara att böka i en sådan gammal central innebär risker att gamla ledare kortsluts etc.

Rent allmänt gäller sedan att ha rätt handlag, kunskaper och verktyg för att göra denna lilla installation så att den inte går att skilja mot en fackmannamässig. Det innefattar rak o snygg kabelförläggning med jämnt fördelade klammer. Det är viktigt för att folk (nya ägare) inte ska peka finger och kräva en fullständig besiktning (vilken i och för sig är bra att göra i alla fall). Mer viktigt är ändå att klara av att t.ex skala en kabel utan brottanvisning på kopparen och göra anslutningar som sitter varken för hårt eller för löst etc.
 
O
Bo.Siltberg skrev:
Rent allmänt gäller sedan att ha rätt handlag, kunskaper och verktyg för att göra denna lilla installation så att den inte går att skilja mot en fackmannamässig. Det innefattar rak o snygg kabelförläggning med jämnt fördelade klammer.
Rak och snygg kabelföring får enligt min erfarenhet mest ses som en akademisk villfarelse eller ett sällsynt undantag när det kommer till gamla proppcentraler. Riktiga råttbon med kablar i alla världens färger, ett stort nystan man knappt får igenom locket över och minst en ledare för mycket under varje skruv, är betydligt närmare verkligheten. Hittar man mot förmodan ett skåp med prydligt dragna ledare, ordentligt fastsatta på lister med buntband eller motsvarande, så får är det troligtvis en hemmapulare som varit framme. Detta är väl den största orsaken till att hemmapulare inte skall gräva i dem. Det krävs en riktig elektriker för att reda ut den röra deras yrkesbröder åstakommit under åren.
 
Därför vore det bra med en bild.
Med rakt o snyggt avsåg jag den del av installationen som hamnar utanför centralen ;)
 
O
Bra! Då väntar vi på en bild och låter alla tråkiga behörghetsdiskussioner vara under tiden. De som är roade av sådant kan tillfredsställa sig själva med sökfunktionen istället! ;-)
 
Steamboy skrev:
Rak och snygg kabelföring får enligt min erfarenhet mest ses som en akademisk villfarelse eller ett sällsynt undantag när det kommer till gamla proppcentraler. Riktiga råttbon med kablar i alla världens färger, ett stort nystan man knappt får igenom locket över och minst en ledare för mycket under varje skruv, är betydligt närmare verkligheten. Hittar man mot förmodan ett skåp med prydligt dragna ledare, ordentligt fastsatta på lister med buntband eller motsvarande, så får är det troligtvis en hemmapulare som varit framme. Detta är väl den största orsaken till att hemmapulare inte skall gräva i dem. Det krävs en riktig elektriker för att reda ut den röra deras yrkesbröder åstakommit under åren.
Det som du beskriver som en villfarelse (illusion) är för fackfolk en värklighet och skillnaden mellan en amatör och en riktig elektriker.
 
nja med tanke på hur elen som var dragen av fackfolk såg ut inna jag drog om den så är mitt förtroende för elektriker inte riktigt på topp
elektriker är ju som ett gammalt skrå med elektriker som inte har utbildning etc för det räcker ju att tomten som sitter på kontoret och har en behörighet ger sitt ok på att anläggningen han inte orkar åka och kontrollera är korrekt.
Jag skulle gissa mig till att en hempulare som har tagit sig tiden att läsa på och fundera lite på hur det ska vara gör ett bättre och mer nogrant jobb än en "behörig" elektriker
 
Vore det inte enklare att sätta en kopplingsdosa på en lämplig ledning som går ut ur centralen och koppla in ett uttag på plinten i dosan? Då slipper man ju ge sig in i centralen och rota.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.