Jag funderade på att skaffa en ny spis och drog ut den gamla för att mäta upp urtaget.
Från väggen kommer det tre trådar. Fas, nolla och jord. Avsäkrad 20A i centralen.
(Blå är fas och brun nolla)
Men den gamla spisen som står där är märkt att den ska kopplas till 400V enligt schema.
Har dom verkligen gjort rätt förut?
Kan man koppla som de har gjort tidigare? Behöver man inte en spis som är märkt för 230V?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1356769893.996677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1356769903.923596.jpg
Redigerat:
Det är en 400 V spis som är kopplad endera som två fas och nolla (helt ok) eller så är den kopplad enfas (helt fel).
Är den kopplad på 230 V borde man upptäckt att spisen tar lång tid på sig. Är det verkligen bara en fas i centralen?
 
Ja jag mätte faserna mot jord.
230v mellan blå och jord
0v mellan brun och jord.
230v mellan brun och blå
Som jag ser det är det bara en fas från centralen fram. Det sitter bara en 20A säkring i centralen.
Se bild

Och jo spisen är lite seg. Men bara på två av plattorna.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1356771304.718232.jpg
Då är den väl kopplad som tvåfas med blå som fas (vilket man normalt inte använder, men in undantagsfall vid kabelinstallationer görs). Jag menar hade blå varit nolla hade du inte haft spänning mellan nolla och jord. Dessutom stämmer det bättre med byglingarna i spisen.

Edit: Sorry läste slarvigt. 230 V mellan brun och blå borde varit 400V!
 
Redigerat:
Du har med all säkerhet en befintlig spis som är fel installerad, den bef. spisen är som du skriver 400Volt's spis utan nolla, "OM" det är rätt lucka till spisen.

Den nya spisen skall ha elementspänning 230Volt men dock skall den blå ledaren då vara nollan.
 
Att den funkar på två plattor kan ju bero på att plattorna är utbytta till 230 V plattor. När du skaffar en ny spis ska det vara en 230 V spis.
 
Ja det där med nollan är lite mysko. Känns som om den har fel färg.
Tack för alla svar.
Jag tror att en elektriker får reda ut det hela innan jag köper spisen.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Att nollan är brun är inte nått större "problem", troligen har du svart på både fas och nolla i kopplingsdosan och den som kopplade in spisen kollade aldrig vad som var vad. I praktiken har det liten betydelse i en spis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.