Hej
Min fönsterentreprenör hävdar efter påpekanden från oberoende besiktning att deras vikning av fönsterbleck är gjort enligt branschregler. De ha klippt hörnen å sedan vikt...

Var hittar jag information om vad branschen säger om lutning, vikning etc för fönsterbleck? Gärna specifikt för putsfasad dessutom.

Tack
 
Du kommer få mycket mer och bättre svar om du lägger upp några bilder på hur det ser ut idag....
 
Om jag inte missminner mig så bör man bara vika hörnen (bakkant-sidokanshörnen), om man klipper och sedan viker finns det risk att det läcker efter X antal år. En "riktig"/proffsig plåtslagare klipper aldrig i onödan.
 
Det fixar jag lite senare eller under morgondagen.... tack
 
Hej

Skall låna hem AMA HUS 11 för att kolla där. JT 521 har kapitlet om fönsterbleck om jag inte misstar mig.

Här är 2 bilder i vilket fall.
Har försökt med papper få till de kanter/vik som man kan se på bilderna. Lyckas inte utan att klippa i pappret.

Först ett källarfönster
IMG_0237.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ett från vån1.
IMG_0240.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, vilka "branschregler" var det? Du har putsad fasad och skall således ha putsgavlar. De finns inte. Dessutom har någon kladdat med silikon (?) in absurdum. Fönsterbleckets omslag ska enligt plåtslagare hamna 4 cm utanför fasaden. Lutningen finns det nog inga regler för.
Hörnen knäcker man, och viker in. Det ska inte klippas i hörnen.
 
Putskant på blecket gör man ju bara om det skall putsas på. Blecket på bilden har ett felaktigt innerhörn det ser ut som de klippt ( ett så kallat i klipp) och sedan vikt upp. Du kan hitta hitta hur man bockar på sidan 7 i denna pdf http://www.petersprojekt.se/anvisningar/monteringsanvisning_takavvattning.pdf
Silikon använder man inte heller som de gjort, skall man göra en utvändig mjukgjort använder man en MS POLYMER byggfog i lämplig färg.
Ett bleck skall luta 14 grader ,ibland är det tyvärr inte möjligt ibland utav olika anledningar.
Ca 40mm skall blecket utanför fasaden.
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Putskant på blecket gör man ju bara om det skall putsas på.
Är du helt säker på det? Putsgavlar är inte enbart till hjälp vid putsningen, utan ska även vikas ned en aning, så att regnvatten inte följer den putsade smygen in mellan putsen och putsgaveln.
Det har troligtvis att göra med att putsen antas bli fuktig 1 cm på djupet, men har desvärre inga källor på det för tillfället.

"Om putsgavlar utförs felaktigt och plats saknas för fogband eller andra vädertätningar kan det få till följd att putsisolering monteras utan korrekt vädertätning. Tidspress, okunskap etc har gjort att denna viktiga detalj ibland försummas och när putsen väl har applicerats är det svårt att kontrollera utförandet vid en slutbesiktning."

SP Rapport 2011_61[1]
 
jwahlund skrev:
Hej

Skall låna hem AMA HUS 11 för att kolla där. JT 521 har kapitlet om fönsterbleck om jag inte misstar mig.

Här är 2 bilder i vilket fall.
Har försökt med papper få till de kanter/vik som man kan se på bilderna. Lyckas inte utan att klippa i pappret.

Först ett källarfönster
[bild]

Sedan ett från vån1.
[bild]
Men det var väl bland de jävligare jag har sett!!!

Om man nu prompt ska fuska med att klippa så lägger man ju åtminstone "flärpen" på baksidan men som sagt - en riktig plåtslagare klipper inte hörnen. Dessutom ser gavlarna ut att vara lite högre i ytterkant än inne vid fönsterpartiet, inte snyggt!

Gör om - gör rätt!

Grattis till stackaren som ska peta bort allt silicon utan att skada lacken på fönsterna.

Vad är det för svart man ser på bild 1? Expanderande drev? Detta ska väl i så fall skäras bort just innanför fönsterpartiet och fogas enligt tidigare direktiv.

Konstigt att dom bara har fogat med silicon på ena sidan... Kan det vara för att dölja att det inte finns någon drevremsa där?

Är det fönstermontörn som har gjort plåtjobbet?
 
isolde skrev:
Är du helt säker på det? Putsgavlar är inte enbart till hjälp vid putsningen, utan ska även vikas ned en aning, så att regnvatten inte följer den putsade smygen in mellan putsen och putsgaveln.
Det har troligtvis att göra med att putsen antas bli fuktig 1 cm på djupet, men har desvärre inga källor på det för tillfället.

"Om putsgavlar utförs felaktigt och plats saknas för fogband eller andra vädertätningar kan det få till följd att putsisolering monteras utan korrekt vädertätning. Tidspress, okunskap etc har gjort att denna viktiga detalj ibland försummas och när putsen väl har applicerats är det svårt att kontrollera utförandet vid en slutbesiktning."

SP Rapport 2011_61[1]
Nej inte helt säker, men hur skall man göra om man byter ett fönster med putsad utv smyg och där inte har varit putsat tidigare? Man börjar ju inte köra med vinkelslipen i huset för att få ett Jack i putsen. Det är faktiskt ganska ovanligt med putskant på gamla hus.
 
Tack för alla svar.

Generellt,
Angående att putsa på smygarna så vet jag inte riktigt hur det skall gå till. Fönstrena har väldigt smal karm och det är typiskt 8-13mm tillgodo, går säkert men verkligen inte nu i vinter.
Det som saknas från fönsterentreprenören (återstående arbete) är en plåtsmyg som skall sättas på galvar och överdel (notera ej droppbleck). Dessa anser entreprenören skall enbart ha en visuell funktion och deras fogning skall vara regntätningen.

Det invändiga arbetet ingick inte i entreprenaden utan det skall vi göra. Det de har gjort är i princip tagit ur de gamla fönstrena, satt i dessa, drevat (ej ngn bottningslist utvändingt eller invändigt) samt fogat. Det skall tilläggas att tidigare i sommar påpekade vi att vi hade läckage (eftersom vi inte hade gjort det invändiga arbetet kunde vi ta bort drevningen och kolla) mellan fönster och stomme. Då kunde man på vissa ställen (fönsterbleck och vissa gavlar) se till grannen mellan fönsterkarm och stomme. Lösningen var fogning....

Isolde
Haha, vilka "branschregler" var det? Du har putsad fasad och skall således ha putsgavlar. De finns inte. Dessutom har någon kladdat med silikon (?) in absurdum. Fönsterbleckets omslag ska enligt plåtslagare hamna 4 cm utanför fasaden. Lutningen finns det nog inga regler för.
Hörnen knäcker man, och viker in. Det ska inte klippas i hörnen.
Kommer efterfråga detta av entreprenören å se vilka de anser gäller. AMA HUS 11 talar i vilket fall tydligt att inga klipp skall förekomma. 14gaders lutning (1/4). Dock inget om överskjut mot fasadlinje. AMA HUS har även tydligt om hur det skall vara putsvik vid putssmygare men som jag skriver ovan vet jag inte om det är applicerbart här eller inte. Entreprenören får tala om hur de tänker ... ju mer jag läser om hur man skall regntäta fönster mot puts/reverterad fasad ju mer detaljer funderar jag över. Tex verkar det som att man skall tänka på avrinning i nederkant av fogningen ut på fönsterblecket.

Vomja:
Vad är det för svart man ser på bild 1? Expanderande drev? Detta ska väl i så fall skäras bort just innanför fönsterpartiet och fogas enligt tidigare direktiv.
Konstigt att dom bara har fogat med silicon på ena sidan... Kan det vara för att dölja att det inte finns någon drevremsa där?
Är det fönstermontörn som har gjort plåtjobbet?
Det är just expenderande drev. Det är enbart källarfönstrena (bild1) som fått det på galvar och överdel, ej under fönsterbleck (vad jag tror iaf). Övriga fönster har fogats ... galvar och överdel ej under fönsterbleck vad jag vet (bild2)
Ja, det är "de utbildade fönstermontörerna" som gjort plåtarna. En plåtslagare har tagit fram plåtarna från början men kapats och vinklats/klippts av dem.



Fortsätt gärna kommentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.