Mät hur djup du vill ha trappen.
Kolla sen hur "lång" du vill ha den.
Räkna ut vilken lutning det blir.
Leta reda på en trapp i närheten och provgå. Om det känns bra så är det bara att mäta stegdjup/höjd.
Allmänt gäller=>Ju brantare trapp, desto högre steg och då givetvis mindre djup.
 
Det finns någon regel för hur längd och höjd på stegen skall hänga ihopa för att det skall vara bra att gå på. Kommer dock inte ihåg var jag sett denna uträkning.
 
Mr Helicopter:
Jag byggde min trapp med Leca
Vad gjorde du för yta upp/fram?
Jag ska själv fixa en med betongsten, tänkte gjuta fast dem för att få en snygg fortsättning på lagd betongstensgång.
 
Jag gjöt en ordentlig sula med armering i botten. Stegen murade jag med 15-sten på platten. Mellan varje steg gjöt jag en kaka betong med ett armeringsnät i. Teorin där är att kaka+nätet gör steget "vridstyvt".

Murarna på sidorna blev ett ordentlig pysslande eftersom stegen inte stämde med stenarna. Så här i efterhand kan jag konstatera att det hade varit smartare att göra murarna först. Men min första tanke var att det stadiga steget skulle hjläpa till att bära muren och att jag skulle slippa göra sula för muren.

Jag putsade sättstegen och murarna med vanlig Gullex.

Planstegen kakade jag på med 10-15mm finbetong som jag kvastade med riktigt blöt kvast. Det gav en väldigt grov yta med stå stenar som står upp, ingen halkrisk alls - barnen knän kommer att få ordentliga ärrvävnader.

Sedan penslade jag över hela ytan med Optiroc Fuktstopp ett par gånger. Det tillsammans med bra lutning på stegen hoppas jag skall garantera att jag slipper frostsprängning.
 
Gjut inte fast trappen. Vad händer om trappen rör sig och väggen sitter fast i trappen :surprised: .
Å andra sidan tror jag inte den fastnar så hårt, men det är i alla fall onödigt.
 
Det räcker med att låta dagvattnet från trappan gå ned i makadambädden under trappan om denna "sitter ihop" med dräneringsbädden runt huset. Det behövs inga rör eller slangar. Det är i varjefall det konstruktionsförslag som jag fick för min källartrappa och så har jag gjort.

Angående fogen mot huset så har jag lagt 10 mm cellplast mellan trappan och väggen. När trappan är färdiggjuten så tar jag bort cellplasten till cirka 10mm djup och fogar med byggfog så att det blir tätt. 50 mm mjukfog isolerar visserligen bättre men hur ska avsatsen framför dörren då konstrueras? Om mjukfogen är 50 mm bred så kommer man ju att trampa sönder den.
 
Jag har satt ett litet (150mm) brunnstäckning av gjutjärn med hål i mitt i betongplattan. En spygatt skulle också gått bra men i en golvbrunn blir det ju vatten stående i vattenlåset. Vattnet kommer att frysa på vintern och sannolikt, förr eller senare, spränga sönder både golvbrun och betongplatta.
 
Jag använde EPS kvalitet S200 under trappan. Enklaste sortens cellplast, S80 tål bara runt 30 kPa under lång tid. Det motsvarar knappt 30 kg per kvadratdecimeter. Det var på gränsen med min källartrappa som har stödmurar på bägge sidor så jag valde den högre kvaliteten som klarar 90 kPa.

Hur tjockt det ska vara beror på var i landet man bor, 50-150 mm. Jag bor i Stockholm och satte dit 70mm. Det ska räcka, inte minst med tanke på att det är över en meter under omgivande marknivå.

På sidorna sätter jag Pordrän som jag har över från källarväggen.

På detta sättet får man normalt tjäldjup i marken runt trappen. Vill man ha helt tjälfritt runt trappen så ska man dessutom lägga cellplast strax under markytan hela vägen runt trappen och 75cm ut från trappen. Även här beror tjocklek och mått på var i landet man bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.