Hur är det med lån till hus egentligen.
HUR mycket ska man ha över när boende kostnaden är betald (enligt banken alltså kanske fel forum men försöker här iaf. Ni verkar vara kunniga)?? ???
Vi funderar på att bygga hus och vill räkna lite först. :-/ :-/ :-/

Har kollat på tomt + hus då vi skulle ta lån för ca 2,2 miljoner kr. Med en kontantinsats på ca 2oo ooo. Då skulle våran månadskosnad inkl amortering ligga runt 9000 kr /månad + driftkostnad. Vad ska man räkna på (huset blir runt 150 kvm)
Huset är tänkt att köpas nyckelfärdigt från Trivselhus och tanken är att ha ett bygg kreditiv. ;)

Just nu har vi en bostadsrätt där vi betalar ca 7800 kr / månad i amortering inkl avgiften på lägenheten så skillanden är inte så stor i utgift men vad säger banken???

 
Det enda jag kan svara på är att jag har hört att banken vill att man ska ha ca 14.000:- kvar efter att lån + andra husavgifter är betalda.

Men det kan säkerligen skilja sig. Kolla med någon bank är mitt råd!
 
Tack, jag hittade info på IKANO bankens hemisda och det var som du sa. 14 tusen skulel vi behöva ha kvar för vår familj o det har vi ju ;D ;) :) iaf NU men vet du hur det är om man inte har fast jobb (den av oss som tjänar misnt) räcker det med en borgenär??
 
14 000:- ? Vad skall de täcka då?

Vi satsar på att klara os sunder 2 mille för vårt ev bygge och det ser ut att kunna gå...
 
Det ska väl täcka mat, hygien, bil, försäkringar etc. Verkar som att olika banker har lite olika kalkyler men va 4500 per vuxen o 2-3 tusen per barn verkar de flesta banker ligga på. ;)
 
sofia skrev:
Hej! Vi her ett nyckelfärdigt hus från Trivsel,allt som allt gick på 2 miljoner.Vi betalar "bara" 5100 kr imånaden vilket är mycket bra.Sen tillkommer ju driften med värme,el ström sopor osv runt 2000,så samanlagt har vi en kalkyl på ca 8ooo i månaden,på ett hus på 135 kvm.
Hur mycket hade ni i insats då?

 
Var har ni då för ränta? Topplån resp bottenlån? Och vad är det för någon bank?!

*Nyfiken!* :D
 
sofia skrev:
Hej! Vi her ett nyckelfärdigt hus från Trivsel,allt som allt gick på 2 miljoner.Vi betalar "bara" 5100 kr imånaden vilket är mycket bra.Sen tillkommer ju driften med värme,el ström sopor osv runt 2000,så samanlagt har vi en kalkyl på ca 8ooo i månaden,på ett hus på 135 kvm.

VILKEN bank har ni??? :surprised: :surprised:
 
OJ det var väldigt lite :surprised: Vi har räknat på att lägga 250 000 i handpenning och då skulel vi får en monadskosnad runt 10 000. HUR kan det skilja så mycket......Har räknat med handelsbankens kalkyl ??? :surprised: :-/
 
När man köper Trivsel Hus kan man via Handelsbanken i Ängelholm få ett sk "trivsel lån" som är ganska förmånligt. Vi är i start groparna för vårt bygge och har inte hittat någon bank som matchat det lånet ännu. Inte ens vår "egen" bank kunde möta deras erbjudande.
 
så hår ser våran kalkyl från handelsbanken ut
vi hade inga pengar till varken kontantinsats eller pantbrev men fick lånet bevilljat

jag tycker nog detta är en hård kalkyl , några andra som har funderingar kring detta

1.stadshypotek 5år 800000 4,95% amortering 8000
2.stadshypotek 2år 800000 4,00% amortering 8000
3.stadshypotek 3mån 525000 3,35% amortering 5250
4.topplån (20år) 375000 4,75% amortering 18750
summa 2.500000
månadskostnaden för oss skulle hamna på ca 13 000 i
månaden (inkl driftkostnad)

 
Mitt samtal med banken igår gav (gäller enbart tomt och lånebeloppet ligger under miljonen) och detta har skett innan någon räntekostnadsförhandling.
3. Obunden ränta 3,10%; valfri eller ingen amortering
1. Bunden ränta på 5 år: 4,70%; valfri eller ingen amortering

Visst skall du kolla runt litet mer och amorteringen är trots allt ett sparande. Din kalkyl ser lite grym ut men tyvärr är det så att det blir dyrare när man är utan kontantinsats. Jag har en liten, lokal bank och kommer inte att låna totalt sett så mycket.
 
Till Skyfox. (har inte lärt mig koppa inlägg ännu)
Vårt lån ser ut som erat med samma månadskostnad. Fast lite mer lån ca 2.8, 300000 i kontantinsatts. =3.1.

Vi är dock inte klara utan lite i mitten av bygget så vi får se hur det blir i slutet. Vi har dock tänkt att enbart amortera på på topplånet så det försvinner föst. Mvh Lisen
 
jag tycker att det är konstigt att banken inte gör en kalkyl som gör att man betalar tillbaka topplånet så fort som möjligt.
Jag skulle kunna tänka mig att betala allt på topplånet ist men men man vet ej hur mycket man har att säga till om på banken :-/
 
jo just ja!!

vi är också mitt uppe i allt just nu och håller på att förbereda för lev avrop hopas på inflyttning till mars april ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.