Jo, egentligen är väl det att föredra. Men hantverkaren är ju den som agerar i egenskap av fackman/företag i relationen.
 
Vad är ÄTA?
 
Ändrings och tilläggsarbeten
 
...och utöver att man som hantverkare bör ha sett detta uttryck om man skrivit på ett vanligt hantverkskontrakt någon gång, så är jag inte bekymrad över förkortningen som sådan utan hur man hanterar ÄTA. Sådant som många hantverkare glömmer i sin iver att maximera vinst.....dvs berätta för kunden att något är ett tilläggsarbete, leverera lösningar och kostnad, uttökad tidsåtgång.....och gärna för allas trevnad bekräfta avtalat i skrift. Det är själva " grund" innebörden i ÄTA.

Om en hantverkare inte känner till begreppet så skulle det inte förvåna mig om denne inte känner till hur de hanteras......men begreppet faktura o ROT kan man ge sig tusan på att alla hantverkare vet vad det är.:)
 
Redigerat:
Inte så konstigt att betydelsen av A i akronymen ÄTA hoppas över av hantverkarna, och inte för att det skulle stå för arbete då.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag förstår varför dessa trådar
blir långdragna ......
 
Redigerat:
wanegardh skrev:
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
Alla bedömer vi olika.

Själv har jag svårt för de är alldeles för vältaliga, skrift som muntligt.

Behöver inte vara lathet, teoretiska ämnen som språk i gymnasiet på praktiska linjer var inte speciellt viktiga fram till för tjugo år sedan.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Ändrings och tilläggsarbeten
Nja....

Ändrings
Tilläggs
Avgående
-Arbeten
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Lite från blocket som får mig att tveka:

FIXAR ALLT INOM BYGGBRANSCHEN GODA ARBETSKRAFT MATERIAL SAMMARBETE FLEXIBLA VILLKOR SAMT PRISER MVH


Vi här prioryteter göra arbete, snabbt, snyggt, noggrant,billigt, proffsigt

el tjänster,,lägenheter,villor lokaler,lång erfarenhet i instalation av vitt varor,,jordfelsbrytare,,felsökning,ljusarmaturer,eluttag,,utför el arbeten till privat personer,,gärna har vi el utbildning som vanligt,,,lätt att diskutera priset...bättre om ni kan kontakta mig i telefon


Enbart 070-nr har jag svårt för också........
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Att företaget annonserar på blocket gör mig tveksam, oavsett om de kan stava eller inte
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Lite från blocket som får mig att tveka:

FIXAR ALLT INOM BYGGBRANSCHEN GODA ARBETSKRAFT MATERIAL SAMMARBETE FLEXIBLA VILLKOR SAMT PRISER MVH


Vi här prioryteter göra arbete, snabbt, snyggt, noggrant,billigt, proffsigt

el tjänster,,lägenheter,villor lokaler,lång erfarenhet i instalation av vitt varor,,jordfelsbrytare,,felsökning,ljusarmaturer,eluttag,,utför el arbeten till privat personer,,gärna har vi el utbildning som vanligt,,,lätt att diskutera priset...bättre om ni kan kontakta mig i telefon


Enbart 070-nr har jag svårt för också........
det var fall som detta jag åsyftade när jag skapade tråden.
 
wanegardh skrev:
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
Jag fick (knappt) godkänt (en svag 3a) i svenska i högstadiet, 5:a i träslöjd och 5:a i matte. Så för att jag inte har fallenhet för att skriva långa texter, och inte heller finner det intressant, då gör det mig till en dålig hantverkare?!

Det är intressant hur trångsynta människor det finns i detta avlånga land! :sly:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Paul-Staffanstorp skrev:
Min känsla är att det stora problemet är att konsumenter inte alltid har koll på vad ÄTA står för och själv använder jag mig inte längre av det uttrycket i mina offerter då jag tröttnat på att få frågan vad det är.

Skriver istället väldigt basic något i stil med:

Tillkommande arbete debiteras löpande med xxx:-/tim och körersättningar debiteras med xx:-/mil.

Betydligt lättfattligare för den ovane konsumenten. ;)
Det funkar alldeles utmärkt, jag har samma metod om inte annat krävs, och det har hitintills fungerat utmärkt.
Det här är en punkt där man inte behöver krångla till det då det handlar om mindre uppdrag.
Ett klart och tydligt tillägg på offerten/ avtalet räcker långt och jag tvivlar starkt på att det här är ett stort problem angående klåpare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
wanegardh skrev:
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
Märklig attityd. Kanske en "Sjöboanda".
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.