Schneider electrics U56-dosa är bra:
500353494_1_web.jpg

Med skärmledaren syftar jag på de tunnare oisolerade koppartrådar som ligger under det svarta ytterhöljet:
147220-4-ekkjjordkabel.jpg

Passa på att köp så många wago att de räcker till kopplingsdosan (om du köper en utan plint) också.
 
Ok tack så mycket..men ska bara dubbel kolla nu..det gick att typ serie koppla dem med hjälp av wagon så slipper jag dra en sladd till varje? Så i slutet som ska in i kopplingsdosan är 3 trådar bara ? Tack
 
Notera att du skall ha TRE ST Wago per stolpe - de tre hålen är sammanbundna inne i kopplingsklämman.

Men, tycker det låter som du nog borde anlita en elektriker för din och andras säkerhet.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Ja, en kabel, tre trådar i kopplingsdosan.
 
Ja efter det grottan så så blir det nog så..för det med 3 st wagon till 1 fattar jag inte..
 
I en Wago kopplar du in inkommande fas, fas vidare till nästa stolpe och fas till den lampa som finns i stolpen du kopplar i. I nästa Wago, men i samma stolpe kopplar du lika, men med trådarna för nolla istället och i den tredje samma sak, men med jord. Detta upprepar du på stolpe nummer två och tre. I den sista stolpen kopplar du ju bara in kablarna som de är.

Koppla alltså INTE in fas, nolla och jord i samma Wago.
 
Ok stort tack då är det inte svårt nu när du förklarat det detaljerat..men i första stolpen behövs inte wagon för den ska ju bara vidare..stort tack för hjälpen
 
molimanen skrev:
Ok stort tack då är det inte svårt nu när du förklarat det detaljerat..men i första stolpen behövs inte wagon för den ska ju bara vidare..stort tack för hjälpen
Snälla! Ring till en elektriker!
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
P
nybörjare? anlita någon som kan!
Hoppas du inte är min granne......
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
molimanen skrev:
sladden är en Jordkabel EKKJ . Köpt på biltema.
Eftersom det är EKKJ-kabel så kan du inte bara använda wago eftersom skärmen inte går in i wagon.

Du kan för lite för att koppla själv, för allas säkerhet överlåt till någon som kan.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
För sjutton, ring en elektriker som kan detta!
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
lindahl skrev:
För sjutton, ring en elektriker som kan detta!
Det är ju vad detta forumet är till för.
Att hjälpa till.
Blir så jävla trött på folk som bara gnäller.
 
  • Gilla
molimanen
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Det är ju vad detta forumet är till för.
Att hjälpa till.
Blir så jävla trött på folk som bara gnäller.
Det är ju precis det flera av oss gör, förklarar förhållandevis tydligt men då det ändå framgår att TS inte har koll på hur det skall kopplas in är den bästa hjälpen de råd som flera gett - ring en elektriker!

Kraven på behörighet kan alltid diskuteras men detta är ett tydligt exempel på behovet av en reglering av vad gemene man får göra.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag är inte elektriker , men jag blir lite rädd efter dessa utförliga och superenkla förklaringar så förstår TS ändå inte varför det behövs WAGO i första stolpen. Det är skillnad på hempul av folk som förstår och hempul av de som inte har en aning!
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vid denna typ av installation är det även viktigt att ta hänsyn till utlösningsvillkoret i sista stolpen. Det kan bli ett problem att uppfylla om kablarna är långa o tunna inklusive matnining till garaget. Det kan mycket väl hända att 10 A säkringen är för kraftig för uppfylla detta. Eventuellt måste gruppen säkras 6 A för att uppfylla detta.

Jordfelsbrytare rekommenderas starkt om det ej finns någon.

Med dessa begränsade elkunskaper har knappast TS någon möjlighet att kontrollera sitt arbete ihop med driftsättning, vilket är en säkerhetsrisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.