Hej.

Ibland när man ska bygga något enklare/billigare har man ju lust att handla billiga lättillgängliga vanliga träreglar. Men hur ska man bete sig för att dom inte ska bli krokiga när man tar in dom i verkstaden?

Mvh cm
 
Metoden "vändlimmning med störtning" som Bo länkar till lär vara så de gör, de som begriper något (y)
Jag har provat i begränsad omfattning och efter vad jag kan se så fungerar det utmärkt. Jag vet också andra som använt metoden betydligt mer än mig, även där med gott resultat.

Att torka i spänn tror jag inte mycket på. Om du mot förmodan skulle lyckas spänna hårdare är vad regeln kan vrida så lär regeln spricka istället.
 
jac skrev:
Metoden "vändlimmning med störtning" som Bo länkar till lär vara så de gör, de som begriper något (y)
Jag har provat i begränsad omfattning och efter vad jag kan se så fungerar det utmärkt.
En annan enkel metod är att köpa virket långt innan man behöver det, ohyvlat, och förvara det hemma. När det torkat så vet man om det vred sig eller inte.

När du köper virke, välj det som är sågat rätt (även bland billigt virke fins mycket med bra sågning, som "kvartssågat eller vad det heer på svenska".

--- Mats ---
 
Kan man med hjälp av rikt- o planhyveln rätta till den? Naturligtvis med minskad dimension. Hur bär man sig åt?
 
LUDDET skrev:
Kan man med hjälp av rikt- o planhyveln rätta till den? Naturligtvis med minskad dimension. Hur bär man sig åt?
Är det kortare ämnen du behöver så brukar det fungera men lite längre så krävs en rikt med långt bord och mycket material går bort. Men har de redan skruvat sig så är det bäst till grovkonstruktion av något slag eller som ved;)
Man gör det på samma sätt som med sågat virke, rikta en sida och sedan planhyvla.
Jag skrev det i en annan tråd nyligen, det som ts frågar om att köpa "billiga vanliga träreglar" och det gör man när de ska användas. Vill man ha virke hemma och även köpa billigt virke så köp grova dimensioner som ni sedan sågar ned i mindre dimensioner. Grövre dimensioner har oftast bättre sågning där man tar den biten ur mitten på stocken.
 
Som Anders säger, plana en sida först, planhyvla motsatta sidan. Själv brukar jag plana två sidor (en av de breda, och en av de smala) då jag tycker det hjälper mig att få planingen bra.

För att du skall lyckas bra skall du inte ha en bit som är längre än dubbla inmatningsbordets längd. Dessutom måste du värdera om det blir något kvar på din träbit när den blivit plan. Du förlorar mindre trä om du först sågar din bit i mindre bitar. Hur små bestäms av hur vriden den är.

--- Mats ---
 
Jag har goda erfarenheter av att torka i spänn. Spricker gör det inte, i så fall skulle virket spricka i väggar och golv om man monterade det otorkat.

För höga krav (typ dörrkarmar och fönster) skall man nog vändlimma, men det har jag ingen personlig erfarenhet av.
 
mycke_nu skrev:
För höga krav (typ dörrkarmar och fönster) skall man nog vändlimma, men det har jag ingen personlig erfarenhet av.
Skulle nog undvika denna typen av virke som ts hänvisar till för åtminstone fönstertillverkning. Vill man ge sig på fönster och även möbler skulle jag köpa virke som snickerier använder sig av som redan har fått en första torkning innan jag själv lagrar det i torrt utrymme. Har bättre kvalite än vanligt byggvirke.
I och för sig kan man köpa vissa mindre dimensioner kvistfritt hyvlat virke i bygghandel man då blir det andra priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.