Jag har ett garage på ca 35 kvm och i det har jag en lite byggfläkt från Jula.

Den är på 2kW och håller utan problem 15 grader inomhus även om det är -25 ute. Jag kör den på 5-8 grader och ökar värmen om jag vet att jag ska ut och göra nåt i garaget.

Detta är en sniklösning, tror den kostade 299 eller 399:-.

Den dag jag renoverar upp garaget kommer jag att montera in en LLVP som går att ställa på låg temperatur (ca 8-10 grader)
 
Mitt 36 kvm garage har direktverkande el, ett element per sida.
Dåligt isolerat är det med (i dagens mått mätt) men räcker att köra dom på låga läget ändå.
 
Mitt garage är hyfsat bra isolerat (220 mm i tak, 120 mm i väggar) utom dörrarna, ca 30 m2. Jag gjorde som vojma, fläkt från JULA. Men jag har funderat på att tillverka luftsolfångare som hängs på garageporten (slagport), men tiden räcker ju inte till.
 
Mitt vidbyggda garage är bara en aning större än TS, men ligger delvis under mark (suterräng, marknivå 1,80 upp i garagets innerdel). Hyfsad isolering, särskilt i taket men dåligt i plattan. Jag håller utan problem +5-10°C vintertid med en enda elradiator på 800W ner till i alla fall -15°C ute. Precis som flera andra har jag en byggfläkt att ta till om jag tillfälligt vill ta upp temperaturen.

Tittade också på en billig LVP och hade vid ett tillfälle t.o.m. beställt en på Rusta (en beställning som de dock "slarvade bort"). Har dock konstaterat att det blir svårt att få igen pengarna om inte pumpen är ruskigt billig och håller länge (knepig ekvation) , så jag lär fortsätta med elradiatorn....
 
Mitt garage är 50kvm skapligt isolerat men just nu med skit dörrar..(läcker som ett såll...nya dörrar är på gång) har 16 grader och värmer med en beg LVP.....Nov elförbrukning blev 251 kW....
 
  • Gilla
Indiefolk
  • Laddar…
Valde Julas minsta och billigaste LVP, har underhållsvärmefunktion, när Jula hade kampanj. Det brukar de ha minst 2 ggr om året. Då får man den för ca 4000. Räkna med några #$%! vid monteringen...

Gör inte misstaget att ha genomföringen i vägg på höger sida om innomhusdelen, de varnar de inte för utan det framgår att man kan välja sida... Men det blir inge bra om man inte har 50cm tjocka väggar... Första delen av röret får man nämligen inte kröka...

Vidare bör utomhusdelen inte monteras på huset. Även med extra vibrationsdämpare låter det på tok för mycket inne, så till sommaren blir det ett gjutet fäste.

Hur som helst, så här långt verkar den göra det den skall när det gäller värmeproduktion. Effektförbrukningen har jag inte mätt.
 
  • Gilla
Henksvens och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Golv värme utan tvekan så det inte står en massa vatten på golvet när all slak och snö töar
Sen är det ju skönt med lite värme på golvet med om man ska skruva med bilen
 
5 grader och varje dag köra in en snöig bil måste ge 100% luftfuktighet. Med golvvärme som förångar vatten till fukt måste det bli än värre. Avfuktare funkar dåligt vid låg temperatur så det blir väl svårt att lösa. Kallgarage eller carport tror jag är bättre.

Protte
 
peternicklas
Har ett garage på 60 kvm och det värmes med en LVP. Gör av med c:a 150kW/år. Dessutom så har jag en avfuktare som hjälper till. Håller mellan 6-10 grader saknar dock underhållsvärme men det kommer på nästa pump. Kan du köpa en billig på t.ex. Jula med underhållsvärme så är det billigste och bästa allternativet. En LVP cirkulerar dessutom luften så du slipper mögel vilket annars kommer. Oavsett vad du väljer så se till att isolera ordentligt. OCH bilen ger dig mycket tillskottsvärme dock så tar den även med sig snö och vatten in i garaget. En LVP är betald på c:a 5 år.
 
peternicklas skrev:
Har ett garage på 60 kvm och det värmes med en LVP. Gör av med c:a 150kW/år. Dessutom så har jag en avfuktare som hjälper till. Håller mellan 6-10 grader saknar dock underhållsvärme men det kommer på nästa pump. Kan du köpa en billig på t.ex. Jula med underhållsvärme så är det billigste och bästa allternativet. En LVP cirkulerar dessutom luften så du slipper mögel vilket annars kommer. Oavsett vad du väljer så se till att isolera ordentligt. OCH bilen ger dig mycket tillskottsvärme dock så tar den även med sig snö och vatten in i garaget. En LVP är betald på c:a 5 år.
Hur håller du 6-10 grader med en pump utan underhållsvärmefunktion? Och 150kwh/år på 60 kvm? Det kan ju knappast vara möjligt. Du menar 1500?
 
peternicklas
Kör pumpen manuellt när det blir kallare än 0 rader. Avfuktaren hjälper till med lite värme samt att bilen ger sitt tillskott. Har en mätere kopplad till pumpen i elcentralen och från den 20110101 till idag så har det gått 305 kW. Nu är ju garaget bra isolerat med 200 mm under sulan, 400mm i taket samt 200 mm i väggarna. Tror pumpen går max 200 timmar/år.
 
peternicklas skrev:
Kör pumpen manuellt när det blir kallare än 0 rader. Avfuktaren hjälper till med lite värme samt att bilen ger sitt tillskott. Har en mätere kopplad till pumpen i elcentralen och från den 20110101 till idag så har det gått 305 kW. Nu är ju garaget bra isolerat med 200 mm under sulan, 400mm i taket samt 200 mm i väggarna. Tror pumpen går max 200 timmar/år.
Mitt nybyggda garage är på 30kvm, inte fullt lika isolerat som ditt. Jag gör väl av med 800kvh/år med en pump som står på 8 grader. Därav frågan. kul att se att du kan komma ner så lågt i förbrukning.
 
peternicklas
lindejo skrev:
Mitt nybyggda garage är på 30kvm, inte fullt lika isolerat som ditt. Jag gör väl av med 800kvh/år med en pump som står på 8 grader. Därav frågan. kul att se att du kan komma ner så lågt i förbrukning.
Hade min pump haft underhållsvärmning så hade den gått på den inställningen och då hade den tagit mer kWh.
Kanske upp mot dina siffror. Nu kan tempen i garaget varier rätt så mycket. Jag försöker att hålla 6-10 grader men det har varit lägre dock alltid över 0. Även om det är kallt en vinterdag så bara solen är uppe så värms det upp rätt så mycket utan att pumpen går.
 
Göran.W
prototypen skrev:
5 grader och varje dag köra in en snöig bil måste ge 100% luftfuktighet. Med golvvärme som förångar vatten till fukt måste det bli än värre. Avfuktare funkar dåligt vid låg temperatur så det blir väl svårt att lösa. Kallgarage eller carport tror jag är bättre.

Protte
Jo ios men det brukar vara väldigt bra ventilation i ett garage för portarna läcker oftast som ett såll.
Det blir en massa vatten på golvet som aldrig torkar upp om man inte kör med golv värme.
Man kan iof sätta en golv brunn men då måste man ha en olje från skiljare med alla dom reglerna som hör dom till.
Lite som att välja mellan pest eller kollera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.