Har idag låtit genomföra en överlåtelsebesiktning av en fastighet vi tänkt köpa. Huset är byggt 1978, står på en betongplatta på mark med så kallade flytande golv Besiktningsmannen var mycket noga och bände ifrån golvlisten från väggen, satte näsan emot och luktade på många ställen. På två skilda platser kunde han känna mikrobiell lukt, på övriga (flertalet) ställen kändes ingen lukt. Av de byggnadsritningar som fanns från då huset byggdes framgick det att plastfolie ska finnas på plattan, vilket även intygades av nuvarande ägare då golvet varit upptaget på ett annat ställe. Satte man inte näsan mot golvlisten kändes ingen dålig doft över huvud taget.
Är detta något som man bör riva upp ett golv för att undersöka närmare eller kan man låta det vara så länge man inte känner någon lukt i övrigt?
 
Redigerat:
Kan tillägga att besiktningsmannen ville göra en "utökad teknisk utredning" som kostar 6000 kr till vilket även innebär att riva upp golvet men det går ju såklart inte säljarna med på.
 
Jag skulle definitivt oroa mig för den lukten. Även om det är en plastfolie på golvet så kan väggarnas syllar vara i kontakt med betongen, eller tom ingjutna i betongen, det är ett klassiskt fel från den tiden. Ofta tar man borrprover i syllarna och mäter fuktigheten.
 
Borrprov på syllarna vet jag inte hur det skulle gå till, men om det är så att man kan nå syllen utifrån så borde man kunna känna syllisoleringen med handen den var vanligtvis vid den tiden vanlig tjärpapp i remsor lika breda som syllen som dessutom ligger några centimeter utanför plattan. Däremot var det vanligt att man göt in golvbjälkarna i bottenplattan och det är ingen rolig historia om plattan är fuktig. Frågan är varför har golvet varit upptaget på ett annat ställe, beror det på fuktproblem så får man nog räkna med att det förekommer på de ställe som ni känner lukt i från så räkna med mycket arbete och kostnader om ni skall buda på huset.
 
  • Gilla
OestlundJ
  • Laddar…
Platta på mark var tidigare en riskkonstruktion. Vi köpte en gång ett källarlöst hus, byggår 1978, källarlöst med platta på mark, samma problem som du beskriver, även om det i ditt fall kanske inte är så allvarligt, kanske läge för prutning om du är verkligt intresserad av huset.
Men det viktiga är ju att det går att åtgärda, det gjorde vi och bodde i huset i 13 år efter renovering, inga som helst problem med lukt eller annat. Det finns några trådar här på forumet som beskriver olika lösningar.
Gjorde bes mannen någon fuktmätning i syllen?
Är syllen vanligt virke eller tryckimpregnerad? Tryckimpregneringen kan ge en frän lukt ifrån sig vid hög fuktighet.
Man brukar borra med hålsåg 100-150 mm dia. under spisen (ofta centralt placerad) och lukta där, ofta är det fråga om organiskt material, träspån mm som kan ge lukt.
Hur är golvkonstruktionen i övrigt? Cellplast eller träreglar och mineralullisolering?

Jag tror att sakkunskapen numera säger att det är fel med plast direkt mot betongplattan, betongen får aldrig möjlighet att torka ut ordentligt. Vi hade också plast, ersattes av ventilerande platonmatta och en utsugningsfläkt som sög luften från under platonmattan.

Men de kanske räcker med att se över dräneringen i ditt fall.
 
Den tidigare upptagningen av golvet berodde på en vattenläcka från pannan. I den del som då togs upp, samt enligt ritningarna så står syllarna på plattan och plastfolien, förutsatt att man följt dessa ritningar ska inte syllarna stå i direkt kontakt med själva plattan. En teori som besiktningsmannen la fram var att lukten kom från kvarlämnat skräp så som sågspån eller annat organiskt material samt att det troligen rörde sig om bakterier, vad det nu innebär.
 
Det gjordes inte någon fuktmätning och det framgick inte heller om det var tryckta syllar eller inte. Dock var det inte fråga om någon frän lukt, utan snarare instängt/lite unket. Själva konstruktionen består av cellplast.
 
Var i ett liknande läge när vi köpte hus, gjorde fuktmätning som visade lätt förhöjd relativ fuktighet och "mikrobiell lukt" i ett rum vilket vad jag förstår ka innebära allt från godartade jordbakterier till mögel. I och med att det är en gigantisk affär att köpa hus tycker jag att man inte kan undersöka nog noggrannt. Vi mätte fukt i samtliga rum på nedervåningen. Utgick sen från att minsta misstanke om fel i ett rum krävde framtida totalrenovering, dvs ventilerat golv a 1500/kvm + omkostnader såsom rivning av kök etc. Prutade på priset utefter detta. Måhända bryr man sig inte så mycket själv om lite unken luft men om man nån gång ska sälja ett hus som fått rykte om fukt blir det nog en tung ekonomisk förlust. Själv skulle jag inte vilja bo i ett hus med minsta misstanke om växt under golvet.
 
Bara för att förtydliga vad menar TS med flera när ni skriver syllarna? Syllen är den tryckimpregnerade / rötskyddsmålade planka som husets ytterväggar vilar på inget annat det andra som finns under golvet är golvbjälkarna bara för att undvika missförstånd.
 
cecar33 skrev:
Bara för att förtydliga vad menar TS med flera när ni skriver syllarna? Syllen är den tryckimpregnerade / rötskyddsmålade planka som husets ytterväggar vilar på inget annat det andra som finns under golvet är golvbjälkarna bara för att undvika missförstånd.
TS menar såklart sylarna som huset ligger på där man har en grund när det inte är platta på mark ,(ganska självklart)
 
  • Gilla
Kristerpettersson
  • Laddar…
Jag vill korrigera mig själv i mitt tidigare inlägg. Platta på mark som man byggde på 70-talet ÄR en riskkonstruktion
I slutänden så är det ju TS som bestämmer över husaffären. Som Drövel skriver, om huset är intressant, gör en kalkyl på vad det kan kosta att göra om hela golvkonstruktionen med ventilerat golv och pruta därefter. Platon brukar ju hjälpa till med råd ang konstruktionen, ventilation i golvsocklar etc. Men jag vet inte om de tar betalt för tjänsten.
 
Elkludde skrev:
TS menar såklart sylarna som huset ligger på där man har en grund när det inte är platta på mark ,(ganska självklart)
Du är rolig du menar du på allvar det du skriver eller började Fredagsmyset lite tidigt:beer:
 
Tack för svaren, ni fick oss verkligen att ta oss en extra funderare. Vi har valt att gå vidare med den s.k. utökade tekniska utredningen av problemet.
 
Vi köpte ett hus från -77 i våras. Trots undersökning och fuktmätning visade det "ingen fara" men lukten fanns där. Vi "prutade" lite och valde att köpa huset efter att ha kollat att Nivellgolv för 105kvm gick på drygt 120.000 kr efter ROT.
När vi rev upp golvet var det liten påväxt på ett par syllar och vid entrédörren där tröskeln varit otät under.
Det lilla, en fläck på 10x10cm gjorde att hela nedre våningen luktade...

Och skulle det varit kvar skulle det naturligtvis ha spritt sig...

Nivell golv rekommenderas!

//Anders
 
  • Gilla
KnGlide
  • Laddar…
Den tekniska utredningen visade på mögel under plastskiktet mot plattan, alltså inte ovan plasten. Syllarna var impregnerade men torra och fina. Besiktningsmannen rekommenderade som åtgärd ventilerade golv. Vi har begärt offerter på Nivellgolv från olika entreprenadfirmor och meddelat mäklaren att vi kommer vilja pruta vad det kostar. Vi har till i morgon på oss att häva köpet. Mäklaren tyckte dock det var vansinnigt att riva upp golven, då "alla hus från den här tiden har det problemet" och att det inte påverkade boendemiljön. Men det känns ju olustigt att köpa ett hus som har mögel även om det är under plastskiktet eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.