Är det 10 mm man brukar ha på armeringen i plattan och är det samma i plattan som man har under uteplatser.
Hur tjockt med betong och hur mycket cellplast bör det vara i plattan under uteplatser.
Ni som har köpt cellplast, var har ni köpt detta och vad har ni fått betala per m2. :p
 
Hmm, typ "-Vilken storlek på brädorna ska jag köppa om jag ska bygga ett hus?". Allt med betong, armering, isolering etc beror givetvis på omständigheterna. I visa husplattor har man 8mm armering, i andra 10 eller 12mm. Hur många järn man ska ha och hur de ska placeras beror på flera faktorer.

Me njag gissar att du ska gjuta en platta för en uteplats, och därpå ska du sätta någon form av väggar och tak, är det rätt uppfattat? Du vill också isolera plattan.

8-10cm betong räcker i plattan, som du också armerar med en 6mm matta 20x20cm rutor. Om du skall ha tunga väggar och tak så behöver du förstärka platta nemd kantbalkar, som du lämpligtvis gör 5 eller 10cm tjockare än plattan, och kanske ca 20 cm breda. Betongkvalitét K25 eller K30.

Hur mycket isolering ni skalla använda är en smaksak helt enkelt... Men 10cm tycker jag borde räcka, kvalitet 80 räcker.
 
ska inte ha några väggar vid uteplatsen, det ska bara va en platta och inget mer.
 
Karl o Angela skrev:
ska inte ha några väggar vid uteplatsen, det ska bara va en platta och inget mer.
Okej... Jag skulle valt 8-10cm betong av kvalitét K30. Isoleringen funderar jag på varför ni vill ha... Vilket syfte skulle den ha om ni inte ska ha uppvärmt uterum?
 
Ärligt talat vet jag inte, men platta kommer ligga intill huset med klinkers. Fick intrycket av de grundgubbar jag pratade med att det skulle va så.
 
Karl o Angela skrev:
Ärligt talat vet jag inte, men platta kommer ligga intill huset med klinkers. Fick intrycket av de grundgubbar jag pratade med att det skulle va så.
Har huset klinkers på golvet?
Jadu, om någon säger det så be dem förklara varför i så fall. Det enda du vinner med att isolera är ju att marken under isoleringen inte blir så kall på vintern... men annars inga vinster..
 
Ok då var man lite klokare.
Tack för svaren.
Skrev nog lite fel, det kommer vara klinkers på plattan utomhus.
 
Magnus_Nordmark skrev:
8-10cm betong räcker i plattan, som du också armerar med en 6mm matta 20x20cm rutor. Om du skall ha tunga väggar och tak så behöver du förstärka platta nemd kantbalkar, som du lämpligtvis gör 5 eller 10cm tjockare än plattan, och kanske ca 20 cm breda. Betongkvalitét K25 eller K30.

Hur mycket isolering ni skalla använda är en smaksak helt enkelt... Men 10cm tycker jag borde räcka, kvalitet 80 räcker.
Skulle exakt samma som ovanstående fungera i plattan till förådsdelen i en carport? 10 cm med kantbalk + 10 cm isolering kvalitet s80.
 
tomas_mandorf skrev:
Skulle exakt samma som ovanstående fungera i plattan till förådsdelen i en carport? 10 cm med kantbalk + 10 cm isolering kvalitet s80.
Japp! Ofta är det samma uppbyggnad på hela garageplattan för övrigt.. Jag skulle nogrekommendera dig att använda kantelement så att du får isoleringen under kanbalken och up utsidan kantbalken ockå.
 
Tack för det!! Du är en klippa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.