Jag har ett falsat plåttak som för ett par år sedan blev tätat av OCAB för att det läckte. Då användes något slags tätningsgunk.

Nu är problemet tillbaka. Problemet har sin grund i att taket är nästan platt och den delen av byggnaden har lite klenare isolering, så snön på taket omväxlande smälter och fryser under dygnet, vilket gör att det blir vatten stående på taket. Vatten, om det får tid på sig, behöver inte mycket för att tränga in...

Så, vad gör jag nu?

Well, det akuta är att skotta av taket och slänga på en presenning. Men sen då? Hur får man en permanent lösning?
 
Öppnades falsarna förra gången och lades i någon tätmassa där innan falsarna åter sammanpressades? Eller tätade man bara vid "ingången" till falsen?

Normalt tätas falsen "bara" med falsolja och en mycket kraftig sammanpressning. Möjligt att det finns alternativa tätmedel som håller tätt över tid.

När man lägger andra plåttak på låga lutningar, ej falsade, brukar man dubblera överlappet så att vattnet måste "klättra över" två höjdpartier innan läckage uppstår. Vid riktigt låga lutningar läggs också en klisterremsa med gummitätning in i en av dessa skarvar.

Mina 10 cent, men det finns kunnigare plåtslagare här på forat.
 
Man hade bara på något gummiliknande gunk.
 
Om man ska se det hela i ett större perspektiv, var ligger kostnaden (mellan tummen och pekfingret) för att göra något rejält åt problemet, i form av att man lägger nya takstolar och bygger ett riktigt spetsigt tak med taktegel (golvarea för den delen av huset är cirka 54 m2). Då skulle man också kunna isolera ordentligt, och spara lite pengar i längden.

Är en sådan åtgärd bygglovspliktig (huset ligger utanför detaljplanen)?
 
Är det verkligen ett dubbelfalsad bandtäckning som plåtslagare har gjort eller färdig köpt enkelfalsad bandtäckning?
Vill du få det tät och isolerat kan du lägga på isolering sen bränna på papp vilket funkar från noll garder motsvarande dubbelfalsad bandtäckning som funkar från 5.5 grader.
 
OK, jag måste erkänna att det inte säger mig så mycket. Finns det någonstans jag kan läsa mer? Priser?
 
Du ska ha dubbel ståndfalls för att det ska kunna vara tätt har du en enkel ståndfalls kommer du aldrig få det tätt.
Även dubbel ståndfalls är svårt att få tätt när det väl är lagt. Isolering sen bränna på papp kommer vara billigast svårt för mej att säga exakta priser men inget mot nya takstolar.


hakfals-mm_red.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står en del om priser för bandtäckning här på forat, från 500 kr/m2 och upp till 1500 kr/m2 beroende på hur komplicerad läggning det är. Men du ville inte ha kvar de falsade taket? (I mitt tycke är ett riktigt fint falsat plåttak mycket snyggare än moderna betongpannor).

En större ombyggnad måste du nog räkna på själv, eller få offert från en firma.
 
Jag skulle nog satsat på en långsiktig lösning som du är inne på. Budget runt 100kkr? Med tanke på att det läckt till och från genom åren skulle jag vilja öppna upp och se så ingen blivit skadat i konstruktionen.
 
Nja, sambon ska börja vidarutbilda sig, så vår budget för det här de närmaste åren är väl ungefär "så lite som möjligt" för närvarande (och missförstå mig inte här, jag är verkligen glad för hennes skull och stöttar henne helt, det är bara att det trots allt är en ekonomisk verklighet att ta ställning till).

Läckaget har varit vid två tillfällen, och inget innan jag köpte fastigheten (då var det inte uppvärmt på vintern, så problemet uppstod inte). Båda gångerna har det stoppats ganska kvickt via skottning och presenning, och mätning har efteråt sagt att det är OK.

Jag tror det är dubbelfals, det ser så ut. Dock, i och med att vatten blir stående där på grund av isbildning, så kryper ju vattnet genom ändå till slut.

Anledningen till att jag frågar är att jag har ganska exakt noll koll på tak, så jag behöver lite hjälp att se alternativen och vad de innebär. Vatten är ju särdeles envist, så mina försök att överlista det kommer nog att misslyckas om jag inte tar del av erfarenheter som andra gjort...

Kan man inte bara lägga på sådär 20 mm gummimassa över hela taket? :)
 
Vet inte vad det är för 20 mm gummimassa som du pratar om länk? Men om du inte vill bygga om tak konstruktionen så är det papp eller duk som funkar detta är inget som du kan göra själv när det är så platta måste det brännas ihop. Med papp eller duk är tilläggs isolera väldigt enkelt.

Är du intreserad av papp eller duk kan du kontakta Team Icopal - Auktoriserade takentreprenörer brukar vara seriösa firmor: http://www.icopal.se/Kontakt/Takentreprenorer.aspx
 
Redigerat:
Gummimassan var bara ett skämt.

Vad är det för isolering man lägger i så fall?
 
Redigerat:
När jag hade en plåtslagare och kollade på ett jobb sa han att det skulle behövas både tätmassa i falsen och dubbelfalsat. Enbart dubbelfalsat var inte godkänt under en viss lutning.
 
Förvånar mig inte. Så fort det blir pölar stående så kommer vattnet in om det finns minsta lilla öppning. Om inte annat så sugs det in av kapilläreffekten.

I mitt fall blir problemet extra stort eftersom såpass mycket värme går ut genom taket. då får jag en massa is i nedankant, och ovanför den står det vatten (och till viss del i ett lager under den också).
 
Jag har exakt samma problem på mitt garagetak, jag ska (bara jag hittar tid) bygga takstolar så att det blir lika tak på huset och garaget, som sitter ihop.
Jag har tänkt riva av plåten, ur med isoleringen, på med takstolar och sen lägger jag oljehärdad massonit mellan takstolarna och sen takpannor, så är kostruktionen på huset.
Då får man väder tätt fort sen får man isolera garagetaket senare, om vi inte får en kanonsommar då då isolerar jag nog innan takstolarna (men den risken är nog minimal)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.