Tjena allihopa! är ny här så ha' lite överseende.
Som rubriken säger så tänkte jag såga ut för diskbänk och spishäll i våra nyinköpta bänkskivor (massiv ek från k-rauta).
Då jag ej gjort nåt dyligt förr så har jag några undringar, ska såga med sticksåg och har köpt sågblad för ändamålet.
Men sedan ska man visst olja in snittytorna stämmer det? och ska man ha nåt annat också?
och ska man tänka på nåt speciellt eller är det bara att köra?
 
Jag har hört att om man tejpar och ritar på tejpen, som man sen sågar i så slipper man att det går en massa flisor ur bänkskivan.
Diskbänken ska stoppas i uppifrån så jag antar att den är överlimmad
 
Kan man underlimma en diskho själv? Om så, någon som sett lite instruktioner hur man bäst gör det...
/C
 
LG Collection har en monteringsanvisning för sina skivor liggandes på sin hemsida.

http://www.lgcoll.se/

// WM
 
Wintermute skrev:
LG Collection har en monteringsanvisning för sina skivor liggandes på sin hemsida.

[länk]

// WM
Hur lyckas jag hitta den???

"Hos oss kan du få din favoritho underlimmad i en massiv träskiva, i en bänkskiva av HiMacs eller i en laminatbänkskiva" och under rubriken Underlimning visas det bilder på hur det ser ut med olika skivor :(
 
Jag hittade den inte heller..
 
Produkter > LiGna Massivträ > Montering & Skötsel

Observera att det är en monteringsanvisning enbart för bänkskivor, inte för underlimning som jag att tror några trodde.

// WM
 
Vega skrev:
Tjena allihopa! är ny här så ha' lite överseende.
Som rubriken säger så tänkte jag såga ut för diskbänk och spishäll i våra nyinköpta bänkskivor (massiv ek från k-rauta).
Då jag ej gjort nåt dyligt  förr så har jag några undringar, ska såga med sticksåg och har köpt sågblad för ändamålet.
Men sedan ska man visst olja in snittytorna stämmer det? och ska man ha nåt annat också?
och ska man tänka på nåt speciellt eller är det bara att köra?
Snittytorna ska du täcka med silicon. Typ sanitets/våtrumssilicon. En tub på Bygg Max kostar runt 25:-
Ingen olja alltså! För med siliconet tätar du för evigt.
 
Personligen hade jag klarlackat snittytorna med möbellack.

Om du skall ha diskmaskin under måste du klarlacka skivan över den oxå, annars slår sig skivan.
 
joniS:

Tidskriften "Gör Så Här" hade en artikel om hur man underlimmar diskbänk. Den går att ladda ner från deras hemsida (om man är prenumerant...).

Man använder en handöverfräs med stödhylsa tillsammans med en mall för att fräsa ut hålet för diskbänken. Mycket viktigt att vara noggrann med mallen. Annars är det lätt som en plätt...

Det tog mig en helg att göra mallen, fräsa ur för diskbänk samt runda av kanten. Är helnöjd med resultatet.

/ Dennis
 
Är det svårt att såga ut en bit i laminatskivan som man stoppar i diskhon i? Jag menar alltså inte underlimma utan bara inbyggd liksom. Räcker det med en sticksåg eller är det bättre att låta t ex IKEA göra det om man köper det där?
 
DeLu skrev:
joniS:

Tidskriften "Gör Så Här" hade en artikel om hur man underlimmar diskbänk. Den går att ladda ner från deras hemsida (om man är prenumerant...).

Man använder en handöverfräs med stödhylsa tillsammans med en mall för att fräsa ut hålet för diskbänken. Mycket viktigt att vara noggrann med mallen. Annars är det lätt som en plätt...

Det tog mig en helg att göra mallen, fräsa ur för diskbänk samt runda av kanten. Är helnöjd med resultatet.

/ Dennis
Låter klart intressant. Tack för tipset. (Nu ska man bara få tag i artikeln.. :) )
 
Så, läste artikeln.. Faktiskt jättebra information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.