Jag har svårt att ta texter på allvar som verkar skrivna av vilket dagisbarn som helst.

Med detta kommer även företaget som representeras av en sådan text.
 
Nimajneb skrev:
Nu såg jag förvisso den stökiga bilen full med Colaburkar, kaffemuggar o Sibyllapåsar typ. Men du kanske sätter små lappar på sådant också? Typ källsortera papper, källsortera plast....;)
En väldigt enkel plastpåse från t.ex Citygross hänger ständigt runt växelspaken och löser detta gigantiska problem ;)
Svårare är det inte... :rolleyes:
 
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
A
13th Marine skrev:
Vet hantverkaren med sig att denne har svårt med stavningen så lämnar man bort detta, antigen hela formuleringen eller bara för korrekturläsning.
Gör hantverkaren inte detta, hur vet man då att denne inte överlåter andra saker som man inte kan till lämplig person?
Det vet man inte, det vet man inte om de som kan stava heller, och man vet inte ens det om de som inte kan stava men som har lämnat bort korrekturläsningen heller.
 
Jag har varit slöjdlärare under 14 år och haft alla möjliga elever. Vissa kommer man ihåg för att de varit duktiga. Den elev som jag upplever som den allra bästa, fick förutom ett MVG, en present - premium - för synnerligen goda kunskaper. Denna elev var slälvgående, snabb, skicklig etc. Denna elev hade... IG i svenska.
 
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
Då ska du inte anlita mig. Halva min byggtid går åt till att leta verktyg känns det som. Äta för mig är en livsnödvändighet och inte en förkortning... ;-)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
eriobe skrev:
Då ska du inte anlita mig. Halva min byggtid går åt till att leta verktyg känns det som. Äta för mig är en livsnödvändighet och inte en förkortning... ;-)
Men frågan är då om och hur du kan driva ett företag om du nu ens gör det ;)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
fn76 skrev:
Jag har varit slöjdlärare under 14 år och haft alla möjliga elever. Vissa kommer man ihåg för att de varit duktiga. Den elev som jag upplever som den allra bästa, fick förutom ett MVG, en present - premium - för synnerligen goda kunskaper. Denna elev var slälvgående, snabb, skicklig etc. Denna elev hade... IG i svenska.
Missförstå inte min fråga. Jag själv har en tio årig akademisk examen, är kvinna och har en lön på väl över snittet även för män i min ålder i Sverige, sitter med i flera bolagsstyrelser och är väldigt bra på det jag gör......men har även dyslexiker och skickar inga viktiga jobb saker utan stavningshjälp. Jag anser själv inte att stavfel är ett problem. Sen finns det ju grader i helvetet som man brukar säga......och skulle jag tillverka en hemsida skulle jag be om hjälp (det kallas självinsikt). Att veta vad ÄTA är och hur blanketten ser ut kommer jag dock ha som kriterie framöver, lite mer vis av dålig erfarenhet. Efter flertalet helt oförståeliga epost kommer nog kanske inte kräva korrekt stavning, men ett ok och tydligt språk kanske ett krav.
 
Redigerat:
Min känsla är att det stora problemet är att konsumenter inte alltid har koll på vad ÄTA står för och själv använder jag mig inte längre av det uttrycket i mina offerter då jag tröttnat på att få frågan vad det är.

Skriver istället väldigt basic något i stil med:

Tillkommande arbete debiteras löpande med xxx:-/tim och körersättningar debiteras med xx:-/mil.

Betydligt lättfattligare för den ovane konsumenten. ;)
 
  • Gilla
Thomas Lundquist och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Min känsla är att det stora problemet är att konsumenter inte alltid har koll på vad ÄTA står för och själv använder jag mig inte längre av det uttrycket i mina offerter då jag tröttnat på att få frågan vad det är.

Skriver istället väldigt basic något i stil med:

Tillkommande arbete debiteras löpande med xxx:-/tim och körersättningar debiteras med xx:-/mil.

Betydligt lättfattligare för den ovane konsumenten. ;)
"Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin."

Modernare tolkning:

"Tala med kunder på kunders vis och med hantverkaren på Beijerska."
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle det ta längre tid att stoppa in varje sak på sin plats i bilen än att bara kasta in det tror du ? ;)

I min bil har var sak sin plats och t.o.m med namnlappar och det är väääääldigt sällan de inte hamnar där när jag lastar in efter ett jobb... :)
...men det hände nyligen när det var full snöstorm, fast då tog jag tag i det direkt på kvällen när jag kom inomhus.
Jag hatar verkligen att ha oordning i bilen så man inte hittar vad man ska ha och lägga timmar om dagen på att leta efter saker gör ingen hantverkare effektiv så det tro fan de har mycket att göra om de ska lägga tid på att leta efter sina saker... ;)
I en VVS-buss så är det A och O att ha ordning annars hittar man fan aldrig det man ska ha. Alla tusen kopplingar, pressdelar, skruvdelar, sedan verktyg på det! Rörtänger, gängklubbor, bockar, vattenpass, Skruvdragare, borrhammare, tigersåg, metabon (Vår extremt starka och farliga borr), verktygslådor 2 stycken då jag är med, rörlängder i bilen och på taket, reservdelar till servicejobben, täckbrickor av olika slag, klammer, skruvar,

Ja listan kan göras vääääldigt lång. Det blir enklare att se direkt vad det är som saknas och skall fyllas på så man alltid har grejer i bilen.

Sen är det skillnad, som det redan kommit fram i tråden, på att kunna stava och kunskap. Dock ska en hemsida se ren och fin ut anser jag, det torde vara lätt att be någon kontrollera felstavning, meningsbyggnad etc.

Sen ska vi komma ihåg att vi alla är olika. En del snickare vi jobbar med skakar vi på huvudet åt när vi ser bak i deras bilar men de har fan koll i kaoset.

Sen hade jag, som sagts i tråden, undvikit folk med skuttibangbangs och vrålåk. Kommer chefen för ett snickeriföretag så ska det se vettigt ut. En lågmäld pickup med verktyg, kombi eller kanske t.o.m. en Caddy-modell. Det ska inte vara extremt åt något håll.

Förbehåller mig rätten att tycka som jag vill.
 
  • Gilla
gockemannen och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:


"Tala med kunder på kunders vis och med hantverkaren på Beijerska."
beijerska? Hantverkare som tar sin kunskap därifrån blir bortsållade i min upphandlingsprocess.


Paul staffanstorp : tror du inte att kunden får ökat förtroende för dig om du visar blanketten och då informerar om vad ÄTA är och att kunden godkänner tilläggsarbeten, och priset? I min värld så skulle alla de vänner o bekanta jag har (som nu inte är i byggbranchen) älska en sådan hantverkare!


I egenskap av entreprenör bör man väl känna av kunden lite, kunden kan ju vara allt ifrån helt okunnig som vill ha saken gjord billigt o snabbt, till en teknisk expert inom byggteknik på kth som lejer bort arbetet av tidsbrist, men vill ha ( och vill betala för) bättre kvalitet. Eller en rolig historia jag hörde från en jusist, hantverkarens mardröm en kund som är entreprenadsjurist! :)
 
Tyvärr inte av egen erfarenhet då de flesta jag stött på under mina år i branschen tycker det mest är invecklat och just därför har jag valt ett annat alternativ. ;)

Ser till så de får förtroende för mig på annat sätt som typ genom att göra mina kunder nöjda och glada så att de rekommenderar vidare mig för det är så jag får absoluta merparten av mina jobb och då behövs många ggr inte mer än ord och handskakning för att saker ska fungera...än om jag naturligtvis alltid kör med skriftliga offerter. :)
 
Absolut förklara för kunderna så dom förstår vad det handlar om det behövs inga konstiga förkortningar o kryptisk information,som dom skall gissa sig till
 
Nu missförstår ni mig tror jag.....det är inte kunden som skall förstå principen ( eller förkortningen) ÄTA, utan hantverkaren.
 
Byggis1976 skrev:
Nu missförstår ni mig tror jag.....det är inte kunden som skall förstå principen ( eller förkortningen) ÄTA, utan hantverkaren.
Inte båda två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.