Hej.

Vi håller på att bygga nytt hus och är nyfikna på estimerad kostnad för att lägga klinker istället för parkett på hela bottenvåningen. Vi ska såklart prata med vår entreprenör också, men det är bra att få lite estimat att utgå ifrån innan.

Vad är det för skillnad per kvm och åt vilket håll?

(Och jag menar bara arbetskostnaden + grundarbetet då - inte för själva golvmaterialet såklart.)

God jul :)
 
Förmodligen är parkett något som ingår och klinker ett tillval. Mellanskillnaden entrerprenören vill ha är förmodligen väldigt löst kopplat till den faktiska arbetskostnaden.

(jag förutspår också en vild diskussion angående andrahandsvärdet)
 
Hej
För oss blev extrakostnaden ca 10000 för ca 27kvm. Rent arbetskostnadsmässigt alltså, matrialmässigt var det samma summa.
 
pratar vi betongplatta eller ett träbjälklag cc60?
är Golvvärme redan klart annars måste det till för klinkers?
är det lös stavparkett eller clickgolv?
 
Hej igen
I vårt fall var det betongplatta med golvvärme. Inga andra kostnader öht förutom själva merarbetet.
 
Nimajneb skrev:
pratar vi betongplatta eller ett träbjälklag cc60?
är Golvvärme redan klart annars måste det till för klinkers?
är det lös stavparkett eller clickgolv?
Betongplatta.
Plattan ej gjuten än, så inga probs att anpassa golvvärmen (vattenburen) om så behövs.
Ngn form av click-system.

Tack alla andra också för era svar - det hjälper mycket!

För att ge lite allmän respons: Det är totalt sett en rätt stor yta (~130 kvm, varav ~30-40 redan var planerat för klinker). Anledningen till att vi överväger klinker är för att vi planerar bygga intill ett stort stall och det lätt blir att man drar in = alltid risk för repade trägolv. Vi lär också sommartid gå väldigt mycket in och ut = även då smidigt att inte riskera golvet på samma sätt.
 
Om ni kör på oljat ekgolv (eller något annat hårt träslag) tror jag inte ni kommer ha några problem. Vi har hundar, en 2 och en 6åring som alla har levt rövare på vårt parkettgolv med allt från kritor till you name it och det har klarat sig otroligt bra.
 
Ha i åtanke att klinker leder värmen bättre än parkett. Vilket medför att den där lyxiga känslan med golvvärme kan försvinna lite.
 
Håller inte med, klinkergolven känns nästan varmare än parketten såhär vintertid. Kyliga sommardagar när värmen inte går kan det dock kännas lite kallt på klinkergolvet.
 
Ja men om nu klinkern känns varmare än parketten, leder då inte klinkern värme bättre?
 
Vi har inte beslutat oss än hur mycket mer vi skulle kunna tänka oss betala för klinker på hela bottenplan, men såväl parkett som klinker har sina för och nackdelar. Vi kan leva med båda så det är ingen panik. Vi vill mest av allt ha koll på vilka alternativ som egentligen är rimliga att ta ställning till när det gäller golv.

Ingen fler som har estimat annat än det Troja nämnde tidigare? Eller ska jag tolka tystnaden som bifall till runt 10kkr för varje 30 kvm, dvs cirka 30 kkr extra för oss (300-350 kr/kvm)?
 
Tar med en kostnad som man kanske inte tänker på, klinikers är väldigt, väldigt hårt att stå och gå på. För min del ångrar jag att jag la in det även om det har fördelar (snyggt, lättskött och leder golvvärme bra).
Vi har bytt ut ca hälften och tar resten framöver. (Vi är 55+ och fötterna blir känsligare med åren).
 
Kjell_G skrev:
Tar med en kostnad som man kanske inte tänker på, klinikers är väldigt, väldigt hårt att stå och gå på. För min del ångrar jag att jag la in det även om det har fördelar (snyggt, lättskött och leder golvvärme bra).
Vi har bytt ut ca hälften och tar resten framöver. (Vi är 55+ och fötterna blir känsligare med åren).
Sant Kjell. Jag brukar köra med tofflor som dämpar lite för att förebygga, men du har helt rätt i detta!
 
Trasselkalle skrev:
Vi har inte beslutat oss än hur mycket mer vi skulle kunna tänka oss betala för klinker på hela bottenplan, men såväl parkett som klinker har sina för och nackdelar. Vi kan leva med båda så det är ingen panik. Vi vill mest av allt ha koll på vilka alternativ som egentligen är rimliga att ta ställning till när det gäller golv.

Ingen fler som har estimat annat än det Troja nämnde tidigare? Eller ska jag tolka tystnaden som bifall till runt 10kkr för varje 30 kvm, dvs cirka 30 kkr extra för oss (300-350 kr/kvm)?
Jag tycker det låter mycket med 10tkr extra för merarbetet att lägga klinkers, det innebär 20 timmar merarbete om man räknar på ett timpris på 500kr.

Vi har fördelningen 50/50 mellan klinkers och parkett på vår BV. Jag har inga exakta uppgifter på tidsåtgång när de gäller läggningen av de olika delarna, utan det är mer en uppskattning från min sida.

Jag upplevde det som att det tog ungefär lika lång tid att lägga de båda golven när väl grundarbetet var gjort, det gick kanske tom lite snabbare att lägga klinkers. Det är ca 35 kvm klinkers och det tog 1-2 arbetsdagar att lägga inkl fogning.
Det kanske är så att, i Trojas fall, entreprenören såg en chans att tjäna några extra kr på den ändringsbegäran?
 
Det tar väl i stort sätt samma tid att stryka på primer och låta den torka i ett rum som att lägga ett komplett klickgolv i samma rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.