(Ursäkta om det här är en FAQ, men jag har försökt leta i forumet..)

Jag har en innervägg med 70mm-reglar 60cm-cc. Jag ska dra flex-slang mellan ett par uttag och en kopplingsdosa. Min fråga är: Ska flexslangen fästas mellan reglarna, eller räcker det med att jag fäster den när den går igenom reglarna och sen får den hänga fritt mellan dem?
 
Den behöver inte fästas. Men slangen skall vara lite i spänn överallt, annars kan det bli svårt att dra/byta trådar (nyper i slangen)
 
fäst den när du går igenom reglarna men se till att den är spänd hela vägen annars så korvar den ihop sig när de är dags att dra/byta tråd.
 
Man kan limma den med smältlim på enklingen mitt i mellan reglarna.
PS
Det gör vi av två orsaker, den ena är redan nämnd dvs att det ska gå att dra om tråd i framtiden, den andra är att slangen inte ska "klappra" mot väggskivorna om man stänger dörrar lite vårdslöst, det kan vara rätt irriterande med slang som slår inne i väggen.
 
Redigerat:
Oftast är det isolering i mellanväggar som slangen spänns mot så jag kan inte se att det ska vara ett problem med slangar som slår mot gipsskivorna...

Jag brukar aldrig fästa slangarna när jag går genom reglar utan jag spänner slangen och sedan fäster den i slutet och i början.

//Patrik
 
Spänner man slangarna KAN dom efter ett tag gå av inte minst om man använder dom som kostar lite mindre
 
Man får spänna med måtta, eller lagom som är ett utmärkt ord. :)
Billig slang ska man inte använda alls, likaså anser jag att den gula plastslangen som TecCon använt till deras färdigdragna slang är skit. Den har ofta kunnat gått av när man jobbat med den.
Slang som PM Flex easy flow+ skulle jag vilja se gå av pga av att man spännt den för mycket.

Edit: Men säger du Elmont att det är ett vanligt problem så tror jag på dig, fast som du säger själv är det nog främst ett problem med billigare slang.

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.