Hej o goo fortsättning alla!!

Vi har funderingar på att slänga ut mitt gamla (20 år!!) hemmabioljud och ersätta det med något modernt.

Ca budget: 5000:-

Saker som gillas och är nästan krav:
- Så lite kablar och högtalare som möjligt.
- Bakre högtalare/Sub mm ansluts trådlöst. (MÖJLIGEN kan sub köras trådbunden.)
- Anslutning av mobila enheter Ipad/Iphone/Samsung S2
- DVD/Blu ray spelare
- Någon form av Internet- Wi-Fi - Web anslutning så man kan surfa - Blocket/facebook/spotify

Saker som gillas men kanske inte krav:
- Gärna så man kan ansluta fler högtalare i flera rum?! - Om möjligt?!
- Gärna om man kan ansluta min gamla CD växlare?! - Om möjligt?!

Har fastnat för Samsung HT-E8200. Nån som har erfarenhet av denna? Hur kan man surfa via den? Fritt via webbläsare?? Via apps?

Vad är alternativen och vad bör jag tänka på..? Har som du märker ingen riktig koll men vill ändå försöka väla rätt... Är tacksam för all input :cool:
 
Trådlösa bakhögtalare brukar alltid behöva ström (har inte sett batteridrivna) så helt trådlöst blir det ju inte...
 
Råd o Rön testar i senaste numret. Samsung HT - e5500/xe var mest prisvärd/bäsi i test. Men när jag letade på nätet fanns inte varianten med trådlösa bakhögtalare :/
 
Automover skrev:
Ca budget: 5000:-

Saker som gillas och är nästan krav:
- Så lite kablar och högtalare som möjligt.
Gud Jul!
Såna här inlägg är aldrig roliga att skriva men tyvärr så är det allt för många som behöver en reality-check. När jag läser vad du skriver låter det som om du inte vill ha en surroundanläggning egentligen?

Placeringen är allt. Måste du på något sätt kompromissa med högtalarplaceringen så är det frågan om det är nån idé att köpa en surroundanläggning

Fler högtalare ger bättre surround-effekt.

Storleken har betydelse, i synnerhet när det gäller högtalare.

Hade du haft 10k kr att lägga på högtalare och förstärkare, så hade rekommenderat en billig AV-receiver (4k-5k kr) och ett par högtalare (= 2 st, dvs stereo) för resten av pengarna. Två stycken bra placerade högtalare, ger en bättre "bioupplevelse", än de flesta hembioanläggningarna som finns i svenska hem. Helt enkelt därför att man vanligtvis inte prioriterar högtalarplaceringen, utan istället klämmer in de stackars högtalare där dem råkar få plats.

Två bra placerade högtalare slår alltid, 5-7 dåligt inklämda!

Med tanke på din budget så skall du nog glömma allt vad appar och trådlöst heter, och koncentrera dig på att försöka hitta nåt som överhuvudtaget duger att lyssna på. Mitt råd är att spara vidare!
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Placering och antal högtalare, ja.
Antal pengar, nej.
Det går att få biokänsla under 10'k.
Påstår att ljud är en högst subjektiv upplevelse :)
 
Hej o tack för all input :)

Kim, Stämmer ju - pinsamt nog har jag inte tänkt på det :surprised:
Talar ju för ett 2.1 system..

Kjell_G, Tester är bra. Skall föröka få fatt på det testet.

Snagge - SKall kolla länken. Just nu så hoppas jag på att
2.1 är rätt för mig. Blir ju bara Subén som behöver vara trådlös då.

Cujo - Du menar att sanningen kan vara svår ibland? Du har rätt i att
jag inte är ute efter det värsta värsta.

Man måste tänka på att just nu så kör ju jag med det inbyggda ljudet i min Panasonic TH-42PX80E Tv. Under melodifestivalen mm slår vi igång min gamla JVC RX-668R hemmabioförstärkare med GENEXXA GX 880 120 W högtalare. Skulle tro att de flesta av dagens system slår det som är ca 20 år gamalt?

Appar mm - här verkar det väl som det ändå finns i Samsungs HT E8200?

Nån som har erfarenhet av detta system eller det som Samsung kallar Smart TV??
Det här låter ju inte så hoppfullt: http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/problem-med-svt-play-pa-samsung-tv/

:cool:
 
Cujo har många bra poänger!
Med en begränsad budget så är det ju bättre att satsa pengarna där de gör störst nytta.
Alltså ljudet framifrån, 2 eller 3 fronthögtalare och en sub.
I väldigt många rum skall denna också stå fram för att lira ihop med resten av högtalarna, och då kanske den inte behöver vara trådlös, vilket breddar utbudet väldigt mycket.

Alla har ju olika syn på vad som är bra ljud och inte, men måste jag välja mellan ett bra stereosystem och ett dåligt hembiosystem så blir det iaf inte svårt för mig.

Tycker man att ett surroundsystem med alla tänkbara finesser för 5000:- låter ok, tänk dig då hur du skulle tycka att ett stereosystem(2.1?) för samma pengar låter.

Nu har jag bara utgått från själva ljudet i mitt raljerande och lämnat saker som design och funktioner därhän, men jag tycker faktiskt att det är det absolut viktigaste när man pratar ljudsystem;)

Edit: även om dina genexxaburkar kanske inte är top of the line så tror jag att ett allt-i-allo-paket för 5K får väldigt svårt att matcha dem i ljudupplevelse.
 
Redigerat:
Din budget är tuff utifrån önskemål, det blir lågprisvariant av hela lösningen.
Måste du köpa allt från början? Eller kan du tänka dig att bygga stegvis?
Själv har jag byggt och bytt komponenter under lång tid där de äldsta delar är mina fronthögtalare från -80, ett par B&W som fortfarande låter bra.
 
Automover skrev:
Cujo - Du menar att sanningen kan vara svår ibland? Du har rätt i att
jag inte är ute efter det värsta värsta.
Värsta!?

Prisläget för AV-receivrar idag, bara "förstärkarn" inga högtalare:
"Billig" instegsmodell ca 5k kr
Mellanklass 10k kr
Top of the line: 15k kr
Tittar man sedan på en Av-processor (försteg )med separata slutsteg, så kan det kosta hur mycket som helst.

Å andra sidan begagnade receivrar är prisvärt, om man t ex inte behöver 3D, nöjer sig med bara en HDMI ut osv...

Automover skrev:
Man måste tänka på att just nu så kör ju jag med det inbyggda ljudet i min Panasonic TH-42PX80E Tv. Under melodifestivalen mm slår vi igång min gamla JVC RX-668R hemmabioförstärkare med GENEXXA GX 880 120 W högtalare. Skulle tro att de flesta av dagens system slår det som är ca 20 år gamalt?
Nu känner jag inte till dina gamla grejor, men dagens kompletta "hembio-paket" som säljs i tusental, för några tusen kr, är tyvärr bara skräp, och inget annat än skräp. Visst, det låter bättre än platt-tv:ns inbyggda högtalare, men det gör en gammal tjock-tv också, så det säger inte så mycket. Det är enkel matematik. Ju fler högtalare du får för en viss budget, desto sämre är de.

Ang subwoofers i moderna "design-system". (Detta gäller både 5.1 och 2.1 system). Oftast så bygger man dessa system som en uppsättning datorhögtalare. Dvs högtalarlådorna är så små att dem inte klarar av återge någon bas alls. Därför måste "subwoofern" spela all bas. Dessa s k "subwoofers" är egentligen bara woofers. De är så små att dem i princip bara spelar midbas, och kan bara drömma om att komma ned till 20Hz, eller ens 40Hz för den delen. När man inser det, så inser man också, att eftersom systemen har samma frekvensomfång som vanliga högtalare, så kommer ett 2.0-system (vanlig stereo) ge betydligt bättre ljudkvalité än ett 2.1 system, i den prisklassen som är aktuell här. Med risk för att vara övertydlig, så vill jag ändå poängtera att du tappar inte LFE-kanalen (.1) bara för att du inte har en sub. Använder du en AV-receiver, så sätter du fronthögtalarna som "large" och sub "off/No", så mixas LFE-signalen ut i fronthögtalarna. (Skall du hantera flera olika bildkällor (dator/ps3/tv-box), så rekommenderar jag en AV-receiver, oavsett om du skall ha två eller fem högtalare).

Jag vidhåller min rekommendation att med tanke på din begränsade budget så bör du satsa på en stereo-lösning (2.0) och ta dig tid till att placera högtalarna ordentligt.
 
  • Gilla
markusla och 1 till
  • Laddar…
Om du trots alla rekommendationer snöat in på små allt-i-allo-system med sub så kan jag rekommendera att du tar dig en provlyssning på mellandagserbjudandet hos "den stora röda hemelektronikdraken med tyskt påbrå"
Där finns ett 2.1 paket från Harman/Kardon som jag tror kan låta mycket trevligt för strax under 5000:-
Det ser ut att vara samma högtalare som deras andra (äldre) högtalarsystemsystem, HKTS 80, vilka åtminstone jag tycker låter jäkligt bra för sin storlek.
Harman/Kardon är ju dessutom kända för att kunna bygga fina förstärkare också.
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
Här är ett pisvärt köp:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=900454

Med dessa högtalare, och receivern ovan, spelar du skiten ur alla leksakssystem, med avseende på både volym och ljudkvalité:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=64914

DLS R-serie reades ut med rejäla rabatter (30-40%), när den lades ned. Dessutom fick aldrig modellerna den uppmärksamhet som dem förtjänade, vilket gör att beg-priserna oftast är riktigt bra. 4000 kr för R66orna i annonsen ovan är ett fynd! Golvhögtalarna heter R55 (5" baselement) eller R66 (6" baselement). Storleken har som sagt betydelse, golvhögtalare är nödvändiga om du vill ha bra basåtergivning. DLS är tungdrivna högtalare, därför bör man undvika strömsvaga receivrar som som t ex Yamaha eller Pioneer. Titta istället efter Harman Kardon som sagt, eller Marantz/Denon, som passar bättre i detta fallet.
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.